گفتوگوی کوتاه و چندخطی معصومه ابتکار با خبرگزاری دولت که به خبر اول پایگاه اطلاعرسانی سازمان حفاظت محیطزیست نیز تبدیل شد، موضوع بنزینهای آلوده و واردات سوخت را وارد فاز جدیدی کرد.
به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، چندی پیش موسوینژاد از اعضای کمیسیون انرژی مجلس درباره پشت پرده واردات بنزین و توقف تولید داخلی گفت که همسر یک مقام مسؤول در دولت، واردکننده بنزین است که این امر تردیدها درباره پشت پرده واردات بنزین را افزایش میدهد. البته موسوینژاد نام و سمت آن مسؤول را هیچگاه اعلام نکرد اما معصومه ابتکار این ادعا را به خود گرفت و دیروز در اظهاراتی عجیب گفت: اتهام واردات بنزین به همسرم دروغ محض و بهتان است. کسانی که منافعشان با بنزین سرطانی پتروشیمی گره خورده این تهمتها را نسبت میدهند در حالی که این موضوع از وزارت نفت قابل پیگیری و استعلام است. متاسفانه این افراد استعلام نمیکنند چون میخواهند دروغ بگویند، خوشبختانه مردم ما آگاه هستند. ابتکار افزود: من کاملا بر سر منافع مردم و حفظ سلامتی آنها ایستاده و کوتاه نمیآیم و با هر اقدامی که سلامتی مردم را به خطر بیندازد مقابله خواهم کرد.
تشکر از باد یا بنزین وارداتی؟ خبرگزاری دولت دیروز بعد از گفتوگوی کوتاه با ابتکار نوشت: بعد از اینکه با تلاش ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تولید و توزیع بنزین پتروشیمی که سرطانزا بودن آن محرز است متوقف شد، برخی سایتها اقدام به تخریب این حرکت کرده و از محمد هاشمیاصفهانی، همسر معصومه ابتکار به عنوان واردکننده بنزین خارجی یاد کردند. با متوقف شدن تولید و توزیع بنزین پتروشیمی در کشور براساس اعلام سازمانهای مرتبط، هوای تهران از ابتدای سال جاری تا پیش از وقوع توفان در شرایط سالم بوده است.
بنزین سرطانی، بنزین آلوده و بنزین قاتل از القابی است که مسؤولان محیط زیست دولت یازدهم به بنزینهای تولید داخل دادند و عجیب اینکه مسؤولان وزارت نفت نیز بعد از چند ماه از آغاز به کار دولت یازدهم با این مدعیان همنوا شدند و در ضرورت واردات بنزین سخنها گفتند. این اظهارات از آن جهت عجیب بود که کشورمان در شرایط تحریم و مذاکره قرار داشت و اعلام نیاز به واردات بنزین میتوانست موجب به وجود آمدن یک اهرم دیگر برای فشار به ایران شود در عین حال که هیچ سندی مبنی بر سرطانی بودن و آلوده بودن بنزین پتروشیمیها وجود نداشت و اگر وجود داشت منتشر نشد. با این وجود دولتیها بنزین وارد کردند و در گفتوگوهای خود از جایگزینی بنزین استاندارد و پاک با بنزینهای آلوده پتروشیمیها در کلانشهرها سخن گفتند. بعد از مدتی نیز هوای پایتخت صاف شد و طبیعی بود که تنها دلیل این هوای پاک را واردات بنزین بدانند. البته خود دولتیها نیز زیاد به این موضوع نپرداختند چراکه در سالهای گذشته نیز با آغاز فصل بهار هوای تهران پاک میشد و حتی روحانی نیز در این مورد به نقش باد و هوای خوب این روزها اشاره کرد و گفت: «از باد هم تشکر میکنیم!»
این فرآیند در حالی رخ داد که اسنادی مبنی بر آلوده بودن بنزین وارداتی که توسط مسؤولان دولت یازدهم وارد شده بود منتشر شد؛ با وجود اینکه وزیر نفت، رئیس سازمان محیط زیست و معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهوری تاکید میکردند که قرار است جایگزین بنزین تولید شده به کمک پتروشیمیها مطابق استانداردهای روز جهان (یورو4) باشد، نتایج آنالیز بنزین وارداتی خلاف این موضوع را حکایت میکند. بر خلاف استاندارد اجباری 4904 - مربوط به کیفیت بنزین- مصوبه سازمان ملی استاندارد که از اول فروردین ماه 1391 لازمالاجراست باید «بنزن» و «آروماتیک» بنزین وارداتی مورد سنجش قرار بگیرد و در صورتی که این دو شاخص با استانداردهای تعیین شده تطابق داشت محموله بنزین مجوز ورود به کشور را دریافت میکند اما در حال حاضر درصد این دو شاخص زیستمحیطی درباره بنزین وارداتی مورد ارزیابی قرار نمیگیرد. نکته مهم این است که محمولههای بنزین بیکیفیت با تایید اداره نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی که نماینده دولت در تایید کیفیت بنزین وارداتی است و آزمایشگاههای مرجع به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد وارد کشور میشود و از همه مهمتر اینکه سازمان محیط زیست از واردات بنزینی حمایت میکند که طبق جداول آنالیز، درصد «بنزن» و «آروماتیک» آن مشخص نشده، این در حالی است که این سازمان مدافع سلامت، بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی را «متهم» به وجود بالای «بنزن» و «آروماتیک» میکند. همچنین آنالیز محمولههای بنزین وارداتی نشان میدهد حجم گوگرد بنزین وارداتی که باید حداکثر 10 پیپیام باشد بیش از استانداردهای یورو4 است و در این زمینه نیز مسؤولان مربوط سکوت کردهاند. نتایج آنالیزی که در این گزارش ارائه میشود مربوط به محمولههای بنزینی است که بعد از اعلام سازمان محیط زیست و وزارت نفت مبنی بر واردات بنزین با استانداردهای یورو4، وارد کشور شده است. با انتشار این اسناد مسؤولان سکوت اختیار کرده و در اظهارات خود اشارهای به آلوده بودن بنزین وارداتی نکردند.
بنزین پتروشیمیها در تهران توزیع نشد دولت یازدهم و گروه رسانهای آن در حالی از نجات پایتختنشینان از سرطان بنزین پتروشیمیها و دستاورد زیستمحیطی برای شهروندان تهرانی سخن میگفتند- و هنوز هم میگویند- که انتشار یک خبر مسؤولان را شوکه کرد؛ بنزین تولید پتروشیمیها هیچگاه در تهران و کلانشهرها توزیع نمیشده است! صحت این خبر یک افتضاح برای مدعیان آلودگی هوای تهران با بنزین پتروشیمیها محسوب میشد. بسیاری از مسؤولان سابق و فعلی وزارت نفت در گفتوگوهایی اعلام کردند اصلا بنزین تولید پتروشیمیها در تهران توزیع نمیشده است چراکه انتقال آن به پایتخت و برخی کلانشهرها صرفه اقتصادی نداشته است. این اتفاق نیز با سکوت محض مسؤولان دولتی روبهرو شد و معلوم نیست چه کسی مسؤول بسیاری از گفتههای خلاف واقع مسؤولان در موارد حساسی چون ادعا درباره سرطانزا و آلوده بودن بنزین تولید داخل است. جالب اینکه مسؤولان اصلا به روی خود نمیآورند و بر اظهارات خود تاکید هم میکنند. حتی خبرگزاری دولت سرطانی بودن بنزین تولید داخل را محرز میداند و این در حالی است که هیچگاه این موضوع ثابت نشده و وزارت بهداشت نیز هیچ وقت در این مورد موضعی نگرفته است.
همسر یک مسؤول از واردکنندگان بنزین است! این در حالی است که چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون انرژی درباره پشت پرده واردات بنزین اظهارات جالبی را عنوان کرد. موسوینژاد، عضو کمیسیون انرژی درباره واردات بنزین بهرغم تولید بنزین باکیفیت در داخل کشور گفت:
پشت پرده واردات بنزین، بازی سیاسی است و برخی بستگان مسؤولان به دنبال کسب منافعی بوده و در این راستا خواستار واردات بنزین هستند. وی با بیان اینکه تاییدیه وزارت نفت درباره کیفیت بنزین این پتروشیمیها موجود است، افزود: مسؤولان محیط زیست و سازمان استاندارد تاکنون هیچ آنالیز و آزمایشی درباره کیفیت بنزینهای داخلی نداشتهاند و براساس نظر وزارت نفت مبنی بر لزوم واردات بنزین و بیکیفیتی بنزین داخلی اظهار نظر میکنند. ظن قوی این است که بستگان مسؤولان از طریق واردات بنزین به ثروت و منافعی دست یافتهاند. این افراد به قدرت و ثروت وصل هستند و در منافع مردم دستاندازی میکنند.
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: همسر یک مقام مسؤول در دولت واردکننده بنزین است که این امر تردیدها درباره پشت پرده واردات بنزین را افزایش میدهد. وی درباره کیفیت بنزین تولید داخل گفت: وزارت نفت تاکنون نتوانسته بیکیفیتی بنزین تولید داخل را ثابت و اسناد و مدارکی درباره سرطانزا بودن بنزینهای داخلی منتشر کند. برخی بستگان مسؤولان به دنبال کسب منافعی بوده و در این راستا خواستار واردات بنزین هستند. در صورتی که آلودگی بنزین تولید داخل ثابت شود کمیسیون انرژی خود وارد بررسی این موضوع شده و از ادامه تولید و فروش این بنزین جلوگیری میکند. این اظهارات موجب عصبانیت ابتکار شد تا جایی که دیروز اعلام کرد شوهرش در واردات بنزین نقشی نداشته است. این در حالی است که موسوینژاد تاکنون نامی از مسؤول مورد نظر خود نبرده است.