روز یکشنبه وزیرآموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در تحقق شعار سال یعنی «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» ارائه کند.
به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، اما این حاضر شدن همانا و اظهارات قابل تامل و توجه آقای وزیر همانا! فانی در سخنان خود در صحن مجلس اینبار خود معلمان را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «معلمان انگیزه و مهارت لازم برای کار ندارند!» این روزها وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه 13 میلیونی است که بخش زیادی از کارمندان و در حقیقت ستون فقرات آن را معلمان و دبیران تشکیل میدهند، معلمانی که وظیفه اصلی هدایت و راهبری سیاستهای این وزارتخانه در بحث تعلیم و تربیت را برعهده دارند.
این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در اظهاراتی قابل تامل، همه معلمان را با یک وضعیت توصیف کرده است و نداشتن مهارت و انگیزه را ویژگی معلمان دانسته است! اما به باور بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش، اگرچه بین برخی معلمان افرادی هم حضور دارند که از نظر مهارت در سطح کیفی مناسبی نیستند اما نباید برای قضاوت و داوری درباره عملکرد قشر فرهنگی و معلم، همه مجموعه را با یک سخنرانی مورد نقد قرار داد چرا که در همین آموزش و پرورش هستند معلمانی که هرساله به عنوان فرهنگیان و دبیران نخبه و کارآزموده انتخاب میشوند و از قضا این انتخاب هم از سوی خود وزارت آموزش و پرورش است؛ معلمانی که در بسیاری از موارد توانستهاند جایگاههای مهم و ارزشمندی در حوزههای علمی و آموزشی برای کشور به دست آورند. حال چرا این سخن از زبان فانی، وزیر آموزش و پرورش بیان شده است؟ پرسشی است که بهتر از هر کس دیگری خود آقای وزیر میتواند پاسخگوی اظهاراتش باشد.
فانی در مجلس علیاصغر فانی در ابتدای این گزارش با تشریح فعالیت وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: امروز 6/8 درصد دانشآموزان کشور در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند که نحوه توزیع دانشآموزان برای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی در استانهای گوناگون متفاوت است، طوری که در استان کردستان 5/2 درصد دانشآموزان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل میکنند و در تهران 17 درصد دانشآموزان. وی با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش موفقیتهای خود را مدیون نیروی انسانی فرهیخته است، خاطرنشان کرد: در شهر تهران 72 درصد کارکنان خانمها هستند که بیشترین درصد اشتغال خانمها در وزارت آموزش و پرورش در شهر تهران است و کمترین درصد اشتغال خانمها در این وزارتخانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است که 25 درصد کارکنان زن هستند که البته این میزان برای تحصیل 50 درصد دانشآموزان دختر کشور است. در ادامه این گزارش، وزیر آموزش و پرورش به میزان تحصیلات معلمان پرداخت و با اعداد و ارقام سطح سواد معلمان حاضر در آموزش و پرورش را مورد واکاوی قرار داد. به گفته فانی، 67 درصد کارکنان شاغل در وزارت آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند که از این میان 9 درصد دارای مدرک فوقلیسانس و دکترا هستند. اما گزارش وزیر در این مرحله وارد فاز تازهای شده و بیشتر به بحث مشکلات و چالشهای پیش روی این وزارتخانه معطوف شد. به نحوی که این اظهارات تا حد قابلتوجهی باعث ناراحتی معلمان شده است.
هر 250 دانشآموز، یک معلم پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات این وزارتخانه برای فعالیتهای فرهنگی گفت: به ازای هر 19 دانشآموز در وزارت آموزش و پرورش یک معلم وجود دارد و به ازای هر 250 دانشآموز تنها یک مربی پرورشی مشغول به کار است. علاوه بر این به ازای هر یکهزار و 670 دانشآموز یک مربی بهداشت در مدارس مشغول به فعالیت است. این در حالی است که به باور فانی نیمی از کارکنان وزارت آموزش و پرورش بیش از 20 سال سابقه کار دارند.
5هزار پروژه نیمهتمام در آموزش و پرورش از دیگر مواردی که از زبان وزیر آموزش و پرورش درصحن علنی مجلس مطرح شد مشکلات موجود در این وزارتخانه بود. «مهر» دراین باره نوشت: فانی با اشاره به مشکلات مالی آموزش و پرورش اظهار داشت: 130 هزار کلاس درس در این وزارتخانه فاقد سیستم گرمایشی است، 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبت اداره میشود و 5 هزار پروژه نیمهتمام در این وزارتخانه وجود دارد که شامل 31 هزار واحد کلاس درس میشود. وی افزود: در سال 93 حدود 20 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبارات به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت که 5/9 درصد بودجه کل کشور را تشکیل میدهد. این رقم در سال گذشته 8 درصد از کل درآمدهای کشور بود.
گلایه از منابع اندک مالی در ادامه ارائه گزارش، وزیر آموزش و پرورش از مباحث مالی و نوع ساختار وزارتخانه مباحثی را به میان کشید و خاطرنشان کرد: ساختار بودجه این وزارتخانه بهگونهای است که 99 درصد بودجه این وزارتخانه به هزینههای پرسنلی و حقوقی کارکنان اختصاص مییابد و تنها یک درصد به فعالیتهای فرهنگی و عمرانی اختصاص مییابد و باید به 105 هزار مدرسه و 13 میلیون دانشآموز اختصاص یابد.
معلمان مهارت لازم برای کار ندارند اما مهمترین بخش گزارش وزیر که باعث ناراحتی معلمان و کارکنان این وزارتخانه شد، بخشی از گزارش بود که فانی آن را مشکل جدی آموزش و پرورش عنوان کرد. وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات جدی این وزارتخانه بیان داشت: معلمان ما انگیزه لازم برای کار ندارند و مهارتها و شایستگیهای حرفهای در حد لازم را برای آموزش دانشآموزان در اختیار ندارند. به گفته وی، اختلال در انگیزش معلمان بشدت بهکیفیت اجرای برنامههای وزارت آموزش و پرورش لطمه میزند. معلمان امروز منتظر اقدام مجلس و دولت برای ارتقای وضعیت معیشتی خود هستند.