حجت الاسلام علی اصغر ظهیری در گفتگو با خبرنگار آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو»، اهتمام به برپایی کرسی های آزاد اندیشی را یک وظیفه دینی دانست و اظهار داشت: تربیت طلاب و دانشجویانی که اهل پژوهش، تحلیل و بیان باشند همواره یکی از دغدغه های اصلی حوزه و دانشگاه بوده است.
وی تاکید کرد: در حوزه و دانشگاه باید فضایی وجود داشته باشد که افراد مختلف بتوانند مطالب، ایده ها، نظریه ها و شبهات خود را مطرح کنند، آن ها را به نقد و نظر بگذارند و پاسخ هم دریافت کنند.
حجت الاسلام ظهیری بیان داشت: ایجاد فضای بحث و گفتگو و نقد در یک محیط علمی، علاوه بر محاسن متعددی که دارد یک ارزیابی هم تلقی می شود، این ارزیابی می تواند هم سطح علمی افراد را مشخص کند و هم از نوع مطالبی که مطرح می شود می توان نیازهای روز طلاب و دانشجویان را فهمید.
وی با اشاره به این که ایجاد فضای نقد و نظر در محیط های علمی می تواند به صورت هدفمند جریان پیدا کند، تصریح کرد: به عنوان مثال می توان پاسخگویی به هجمه ها و شبهات دشمن در خصوص مسائل ارزشی و دینی یا مباحث تحول علوم انسانی را یکی از موضوعات و اهداف این مناظرات قرار داد.
کرسی های آزاد اندیشی؛ استراتژی راهبردی توسعه علوم اسلامی
این محقق و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: در واقع این فضای نقد و نظر چیزی نیست جز همان کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی که سال ها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، این کرسی ها می تواند به عنوان یک استراتژی راهبردی بسیاری از مسائل علمی را حل کند و موجب رشد و توسعه علوم اسلامی شود.
حجت الاسلام ظهیری با بیان این که طلاب و دانشجویان باید باور داشته باشند که در آینده کشور نقش مهمی دارند، افزود: کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی می تواند انگیزه دانشجویان و طلاب را برای پژوهش، نظریه پردازی و حرکت در مسیر تولید علم دو چندان کند.
وی عنوان داشت: گلایه های بسیاری می شود که مسئولان و متولیان برپایی کرسی ها در دانشگاه ها و مدارس علمیه به این موضوع اهتمام لازم را ندارند، طلاب و دانشجویان مسیر رشد، شکوفایی و تولید علم را در برنامه ریزی های مسئولانشان خلاصه نکنند، خودشان وارد عمل شوند و با رعایت کامل قوانین برای تولید علم و ارائه آراء علمی و اسلامی به جهانیان تلاش کنند.
کرسی آزاد اندیشی جدل های غیری علمی را از بین می برد
حجت الاسلام ظهیری ادامه داد: یکی دیگر از محاسن برپایی کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی این است که شرکت کنندگان باید پشتوانه علمی مطلوبی داشته باشند، در غیر این صورت به شدت مورد نقد قرار می گیرند، این موضوع باعث می شود بسیاری از جدل ها و نزاع های بین دانشجویان و طلاب که علمی و مستدل نیستند از بین برود.
اهتمام به آزاد اندیشی یک وظیفه دینی ست
وی با اشاره به این که کرسی های نظریه پردازی هویت ساز هستند، یادآور شد: شرکت در این کرسی ها به دانشجویان و طلاب تجربه و اعتماد به نفس می دهد، آن ها می آموزند چه طور مباحث را منطقی و با استددلال جلو ببرند و بر هیجانات و احساس خود غلبه کنند.
کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: آیات و روایات زیادی در زمینه آزادی اندیشه و تفکر وجود دارد که نشان دهنده اهمیّت این موضوع در دین اسلام است؛ این یعنی علاوه بر محاسنی که دارد اهتمام به آن یک وظیفه دینی است.
وی ابراز داشت: طلاب و دانشجویان در برپایی کرسی های آزاد اندیشی نسبت به خط قرمز ها و مواردی که خودشان شبهه آفرین هستند دقت داشته باشند و سعی کنند در صورت طرح چنین مسائلی با خونسردی و هشیاری جلسه را مدیریت کنند و مبحث را تغییر دهند.
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با بیان این که در کرسی ها باید داوری معقول و منصفانه ای شکل بگیرد، گفت: همین داوری بهانه ای مناسبی است که از اساتید و دانشمندان مختلف برای حضور در کرسی ها دعوت کنید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نخبگان، اساتید، علما، دانشمندان، متفکران و افراد صاحب نظر نباید فکر کنند تاکید رهبری در خصوص کرسی های آزاد اندیشی فقط برای طلاب و دانشجویان است، آن ها نسبت به این موضوع مکلف هستند و باید برای پیشرفت جامعه اسلامی نقش آفرینی موثری در این زمینه داشته باشند.