کد خبر:۳۲۷۳۰۹
گزارش/ خبرگزاری دانشجو بررسی کرد
بنزین وارداتی حاوی ماده سرطانزای MTBE + جدول آنالیز
در حالی تولید بنزین پتروشیمیایی در کشور متوقف و اقدام به واردات بنزین شده است که نتایج بررسیها و آنالیز آزمایشگاهی بنزین وارداتی نشان میدهد که بنزین وارداتی دارای 8 درصد «بنزن» و 500 PPM گوگرد است ضمن آنکه این نوع بنزین حاوی نوعی ماده سرطانزا نیز هست.
به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ در پیمان کیوتو بر کاهش انتشار 8 درصدی گاز دی اکسید کربن (Co2) از سال 1990 تا سال 2012 تاکید شده است و این در حالی است که نسبت مشارکت حمل و نقل جادهای برای انتشار گاز دی اکسید کربن به سرعت رو به افزایش است به گونهای که از 21 درصد سال 1990 به 28 درصد در سال 2004 رسید.
از این رو استانداردهای آلایندگی اروپا برای تعیین حد مجاز آلایندها مطرح شد. این استاندارد میزان بیشینه مجاز برای انتشار گازهای آلاینده خودروهای نو که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته میشوند را تعریف میکند. این استاندارد انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن (THC)، هیدروکربنهای بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن (CO) و ذرات معلق (PM) را در بر دارد.
برای رسیدن به این استاندارد لازم است تا استاندارد بودن موتور خودرو در یک چرخه آزمون معین، بررسی میشود. موتورهایی که با این استاندارد مطابقت نداشته باشند قابل فروش در اروپا نیستند. در این راستا هیچ اجباری برای به کارگیری یک تکنولوژی خاص وجود ندارد ولی برای تعیین استاندارد قابلیتهای تکنولوژیهایی که در دسترس هستند نیز در نظر گرفته میشود.
حدود مجاز در این استاندارد بر اساس میزان وزن آلودگی خروجی به تفکیک آلاینده (برحسب گرم) بر مسافت طی شده (برحسب کیلومتر) و بر اساس گروه خودرو و نوع سوخت مصرفی بیان میشوند.
تاکنون 6 ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﺳﻮﺧﺖ ﻳﻮﺭﻭ منتشر شده است که بر اساس استاندارد سوخت یورو 4 که ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 2005 ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ، ﺳﻮﺧﺖ باید ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﺩﺍﺭﺍﻯ 35 ﺩﺭﺻﺪ ﺁﺭﻭﻣﺎﺗﻴﻚ، 18 ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻟﻔﻴﻦ، ﻳﻚ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﻨﺰﻥ، 2.7 ﺩﺭﺻﺪﺍﻛﺴﻴﮋﻥ،ppm 50 ﺳﻮﻟﻔﻮﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ بدون ﺳﺮﺏ باشد.
در ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻳﻮﺭﻭ 5 ﺍﺭﻭﭘﺎ نیز که در ساﻝ 2009 معرفی شد، میزان ﺁﺭﻭﻣﺎﺗﻴﻚ ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ 35 ﺩﺭﺻﺪ، حد الفین 18 ﺩﺭﺻﺪ، بنزن ﻳﻚ ﺩﺭﺻﺪ، میزان اکسیژن 2.7 ﺩﺭﺻﺪ، ppm 10 ﺳﻮﻟﻔﻮﺭ و فاقد بدون تعیین شد.
این استانداردها برای انواع خودروهای سواری، خودروهای تجاری کم وزن، سبکتر از 1305 کیلوگرم، خودروهای تجاری کم وزن، 1305 تا 1760 کیلوگرم،خودروهای تجاری کم وزن، سنگینتر از 1760 کیلوگرم، موتورهای دیزل و خودروهای بزرگ و وسایل نقلیه قدیمی تعریف شده است.
استانداردهای یورو یک تا 6 برای بنزین خودروهای سواری به شرح ذیل است:
ردیف | زمان | منواکسید کربن | هیدروکربن | هیدرو کربن بدون متان | اکسیدهای نیتروژن | اکسید تیتروژن + هیدروکربور | ذرات معلق |
یورو 1 | جولای 92 | 2.72
| - | - | - | 0.97 | - |
یورو 2 | ژانویه 96 | 2.2 | - | - | - | 0.5 | - |
یورو 3 | ژانویه 2000 | 2.3 | 0.20 | - | 0.15 | - | - |
یورو 4 | ژانویه 2005 | 1.0 | 0.10 | - | 0.80 | - | - |
یورو 5 | سپتامبر 2009 | 1.000 | 0.100 | 0.068 | 0.060 | - | 0.005 |
یورو 6 | سپتامبر 2014 | 1.000 | 1.00 | 0.068 | 0.060 | - | 0.005 |
اجرای طرح ضربتی تولید بنزین در کشور
طرح ضربتی افزایش تولید بنزین به دنبال افزایش تحریمها علیه ایران تعریف شد بر اساس این طرح قرار شد تا در 6 مجتمع پتروشیمیایی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیر کبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا با ظرفیت تولید روزانه 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین و 9 میلیون لیتر گازوئیل تولید شود.
اجرای این طرح در 3 مجتمع پتروشیمی بوعلی، بندر امام خمینی و پتروشیمی برزویه کلید خورد و تا تابستان سال 1392 بنزین در پتروشیمیها تولید شد.
فریبرز پناهی -مجری طرح بنزین پتروشیمیایی در سال 89 طی مصاحبهای با اشاره به درصد بالای ترکیبات آروماتیکی در بنزینهای تولید شده در کشور، یادآور شد: در این واحد بنزینی تولید میشود که ترکیبات آروماتیکی آن تا حدودی بالا است. اما این بنزین به عنوان بنزین نهایی تحویل جامعه داده نمیشود و مردم از درصد بالای ترکیبات آروماتیکی آن نگران باشند.
به گفته وی بنزین تولید شده با درصد بالای ترکیبات آروماتیکی به واحدهای پالایشگاههای دیگر ارائه میشود و با بنزین اکتان پایین ترکیب شده و یک بنزین استاندارد با درصد مواد آروماتیک پایین و اکتان نرمال تولید میشود که با استاندارد یورو نیز مطابقت دارد.
وی پس از یک سال آلوده بودن بنزین تولیدی را تایید کرد و اعلام کرد: روند اجرایی تولید بنزین در مجتمعهای پتروشیمی بدون استفاده از روند اصلاح و بهسازی بوده و همان چیزی که در پتروشیمیها تولید شد را بدون هیچ گونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاهها داده شد.
توقف تولید و افزایش واردات بنزین
با روند افزایشی آلودگی هوا معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر آلوده بودن بنزین تولید داخل یادآور شد: آلایندههای آلی در هوای تهران مانند بنزن، تولوئین و دیزایلین از بخارات بنزین حاصل میشود.
با افزایش اعتراضاتی در زمینه آلوده بودن بنزین تولید داخل وزارت نفت بر اساس سیاستهای خود مبنی بر کاهش آلودگی هوا، از افزایش واردات روزانه 6.5 میلیون لیتری بنزین خبر داد و اظهار داشت که این برنامه در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفت که با توافق نهایی دولت این امر به زودی محقق شود.
بررسی بنزین وارداتی
قبل از بارگیری بنزین در مبدا، از محمولههای خریداری شده توسط شرکت بازرسی بین المللی SGS نمونه گیری شد. جدول آنالیز واردات بنزین منتشر شده از سوی این شرکت نشان میدهد که سوخت وارداتی عاری از آلایندگی نیست؛ چرا که مهمترین شاخصهای محیط زیستی برای بنزین عرضه شده مربوط به بنزن، گوگرد، آروماتیک و الفین است. بر این اساس طبق استانداردهای کشور که منطبق بر یورو 4 است باید بنزین عرضه شده دارای بنزن کمتر از 2درصد، گوگرد کمتر از PPM40، آروماتیک حداکثر 35 درصد و الفین 18 درصد باشد.
این در حالی است که جدول آنالیز دو محموله بنزین وارداتی نشان میدهد که در اولین محموله، میزان بنزن 8 درصد و گوگرد 500 PPM است. از سوی دیگر به باور کارشناسان با توجه به درصد انتشار بخار (فرار بودن) بنزین واردانی درصد آروماتیک آن نیز بیشتر از استاندارد مشخص شده است.

جدول آنالیز بنزین وارداتی

علاوه بر آن این محموله وارداتی بنزین برخلاف استاندارهای مشخص شده حاوی 15 درصدMTBE است که مادهای سرطانزا به شمار میرود.
بر اساس این گزارش در بنزین وارداتی به ایران ماده ممنوعهای به عنوان اکتان افزا MMT استفاده شده است که به علت سمی بودن این ماده از سال گذشته استفاده از آن ممنوع شده است.
در این آنالیز آمده است عدد اکتان بنزین 94 است که به دلیل وجود ماده «فروسین» و ناپایداری این ماده عدد اکتان پایین آمده ولی در مقابل GUM بنزین از 0.5 به 3 میرسد.
نتایج آزمایشهای محققان در خصوص سوخت خودروها
دکتر فتح الله امی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به تعداد خودروها و موتورسیکلتهای موجود در تهران، گفت: بر اساس آمارهای ناجا در شهر تهران 5 میلیون خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت شماریگذاری شده در حال تردد هستند در حالی که ظرفیت تهران برای تردد 700 هزار خودرو است.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۹ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به تردد خودروها و موتورسیکلتهایی است که نیمی از آنها فاقد استاندارد هستند، اظهار داشت: در اوج سرمای زمستان (از آذر تا بهمن ماه) هوای تهران حالت استاتیک و پایداری دارد و سرعت باد کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت است که این امر موجب تجمیع آلایندهها خواهد شد.
امی از اجرای آزمایشهایی در زمینه استاندارد سوخت خودروها خبر داد و یادآور شد: این آزمایشها نشان داد که به غیر از بنزین سوپر کلیه سوختها و گازوئیل فاقد استاندارد هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس وی ادامه داد: در حال حاضر میزان گوگرد موجود در گازوئیل ۵ هزار ppm است در حالی که میزان استاندارد آن ۵۰ppm اعلام شده است.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
بنظر مياد حرفايي که توي برخي جاها بگوش ميرسه درست باشه
مثه اينکه اون خانومه که هي اصرار ميکرد بنزيناي قبلي الوده بوده
فلاني ش توي واردات بنزين نقش داره
و الا چه کاريه که اين بنزين خودمون که هيچ مشکليه هم نداره ازش استفاده بشه
چرخ مملکت بچرخع
خيليا برن سر کار
خام فروشي که ميگفتن توي دولت احمدي نژاد اينا صد بدترش کرده
احه يکي به اينا نيست بگه شکر نخوريد وقتي خودتون هيچ غلطي نميتونيد بکنيد
پ.ن: صدا سيما هم اون قطره نفت زير تلوزيونش رو هي نشونمون ميده و ميگه هواي پاک در شهراي بزرک با بنزين پـــــــــــــــــــــــــاکککک