با ارتقای خودرو خورشیدی هاوین دانشگاه آزاد قزوین، این خودرو در مسابقات خودروهای خورشیدی آمریکا حاضر خواهد شد تا در کنار تیمهای دانشگاههای دنیا با طی مسافت 2 هزار و 700 کیلومتر توانمندیهای خود را به نمایش بگذارد.
دکتر مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو» با اشاره به آخرین وضعیت طراحی و ساخت خودرو خورشیدی هاوین 2 افزود: بخش طراحی مکانیکی این خودرو به پایان رسیده است.
رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به ویژگیهای هاوین 2، یادآور شد: هاوین 2 چهار چرخ و تک سرنشین است که طراحی چهار چرخ شدن این خودرو، آیرودینامیکی کردن آن، سلولهای خورشیدی، موتور، مبدلها و نرمافزارهای این خودرو از سوی تیم تحقیقاتی این دانشگاه انجام شده است.
خودرو خورشیدی هاوین از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد قزوین
وی راندمان هاوین 2 از هاوین 1 بیشتر است، خاطر نشان کرد: بخش مکانیکی، پنل تبدیل انرژی و سلهای خورشیدی خودروی خورشیدی هاوین 2 از هاوین 1 پیشرفتهتر شده است.
ویژگیهای خودرو هورشیدی هاوین
جنس باطری خودروی هاوین 1 لیتیوم یون و بدنه آن از جنس فیبرکربن با وزنی برابر با 160 کیلوگرم در قالب فایبرگلاس ساخته شده و قادر است 135 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
خودروی خورشیدی هاوین (خورشید تابان)، که بعد از خودروی دانشگاه تهران دومین خودروی خورشیدی ساخته شده در دانشگاه های کشور به شمار می رود، از جنس فیبرکربن و در قالب فایبرگلاس ساخته شده است و قادر است 135 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
جنس باتری این خودروی تک نفره لیتیوم یون بوده و همچنین این خودرو با 6/22 درصد بازدهی از سیستم ارتباطی کامبوس بهره مند است. این خودرو با طول 5 متر، عرض 2 متر و یک متر ارتفاع در مدت زمان 18 ماه توسط دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته است
حضور هاوین در مسابقات بین المللی آمریکا
خودوری خورشیدی هاوین 2 برای شرکت در دوازدهمین دوره مسابقات خودروهای خورشیدی آمریکا در شهر هیوستون حضور دارد.
این مسابقات از سال 1990 با حمایت شرکت جنرال موتورز، پس از موفقیت در اولین دوره مسابقات جهانی استرالیا برگزار میشود. هدف از برگزاری این مسابقات توسعه علوم فنی مهندسی در راستای ترغیب جوامع بین المللی برای استفاده از انرژیهای پاک است. این مسابقات که هر دو سال یک بار از سال 1990 تا 2012 برگزار شده دارای دو مرحلهFSGPوASCاست.
مرحله FSGPدر این دوره از مسابقات 2014 خودروهای خورشیدی به عنوان یک آزمون ورودی برای شرکت در رقابت اصلی یا ASCمحسوب میشود. تیم های شرکت کننده در مسابقه باید در چند روز مسیر پیست را بپیمایند.
تیمهایی که بتوانند حد نصابهای لازم را در مرحله FSGPکسب کنند میتوانند در رقابت اصلی یا ASCشرکت کنند.
در رقابت اصلی تیمها باید مسیر جادهای مشخص شده را در 8 روز و با رعایت قوانین مسابقات طی کنند. طول مسیر مرحله ASCحدود 2 هزار و 700 کیلومتر است.
تصویر مسیر 2700 کیلومتری مسابقه خودروهای خورشیدی آمریکا
طرح خودرو خورشیدی هاوین 2 با حمایت بانک صادرات ایران، شرکت گیتا باتری، معاونت علمی ریاست جمهوری اجرایی شده است و در حال حاضر این تیم هما اکسپرس و شرکت توسعه و بازرگانی به این مسابقات اعزام شدند.