حجت الاسلام علی نظری منفرد در گفتگو با خبرنگار آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو» در خصوص ضرورت تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی علوم، اظهار داشت: این اقدامی بود که باید بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی صورت می گرفت، اما مسائل و مشکلاتی مانند جنگ تحمیلی مانع تحقق این امر شد.
وی تصریح کرد: اما بعد از جنگ تحمیلی و بازگشت شرایط آرامش به کشور واقعا در این زمینه کم کاری شده است، امروز بعد از این همه مدت نباید تازه بیاییم و شعار دهیم، تحول علوم انسانی و اسلامی سازی علوم برای حوزه و دانشگاه یک وظیفه و تکلیف است.
حجت الاسلام نظری منفرد با بیان این که این ظلم است که با وجود این همه منابع غنی اسلامی دانشجویان و طلاب ما از نظریات و مکاتب غربی در علوم انسانی استفاده کنند، عنوان داشت: باید همه اساتید، علما، نخبگان و صاحبنظران دست به دست هم داده و با تلاش و جدیت هرچه زودتر این تحول و اسلامی سازی علوم را محقق کنند.
این نویسنده و محقق حوزوی تاکید کرد: اولین راهکار برای تحول علوم انسانی و اسلامی سازی علوم، توجه به فرهنگ اسلامی است، باید مباحث و شرایطی که در دانشگاه ها وجود دارد با فرهنگ اسلامی هماهنگ شود.
وی بیان داشت: در منابع غنی اسلامی، آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) نظریات علمی بسیاری وجود دارد که محسوس است و نیازی به استنباط و دقت های ویژه ندارد، در ابتدا باید این نظریات استخراج شوند و در حوزه های مربوطه خودشان در هریک از شاخه های علوم مورد استفاده قرار گیرند.
آثار شاگردان امام صادق(ع) پاسخ گوی همه نیاز های ما در زمینه اسلامی سازی علوم
حجت الاسلام نظری منفرد یادآور شد: اگر بخواهیم در حوزه علوم انسانی و اسلامی سازی علوم گامی برداریم مکتب علمی امام صادق(ع) به تنهایی پاسخ گوی همه سوال های ما در این حوزه خواهد بود، بماند این که آثار شاگردان ایشان و علمای فحلی که پرورش یافته مکتب جعفری هستند نیز می توانند به طور کامل نیاز های ما را بر طرف کنند.
استاد برجسته حوزه علمیه ابراز داشت: عمده وظیفه اسلامی سازی علوم به عهده علما و فضلای حوزه علمیه است، به عنوان مثال برای تحلیل و بهره از سیره زندگی اهل بیت(ع) در مباحث اجتماعی، روانشناسی و رفتار شناسی نیاز به فقهای مجتهدی داریم که در این زمینه علم و تسلط کافی داشته باشند.