به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، آگهی سفرهای وسوسهانگیز و پررنگ و لعاب با قیمتهای نازل هر روز صفحات روزنامهها و سایتهای اینترنتی را پر میکند و در این سالها دامنه آن به تلفنهای همراه شخصی افراد هم با ارسال پیامکهای تبلیغاتی کشیده شده است، اما مدیران گردشگری چقدر قادر به مهار این آگهیهای غیرمجاز هستند؟
با نیمنگاهی به صفحات سایتهای اینترنتی و تورق صفحات روزنامههای کثیرالانتشار، هر روز تبلیغات رنگارنگی از سفرهای رویایی داخلی و خارجی میبینید که همزمان با رسیدن به فصل تابستان به اوج خود میرسد. بعضی از شرایطی که برای سفرها در این تبلیغات هر مخاطبی را وسوسه میکند هزینههای پایینتر از تصور ذهنی افراد برای انجام این سفرها است. البته دامنه این تبلیغات چند سالی است به تلفنهای همراه افراد نیز کشیده شده و انواع و اقسام شرایط سفر به نقاط گوناگون دنیا در قالب «پیامک» به مردمی که حتی شاید بعضی از آنها رغبتی به دریافت آنها نداشته باشند، اطلاعرسانی میشود.
پیامکهای بیپشتوانه و سردرگمی مسافران
اما آیا کسی از افرادی که این آگهیها را سفارش میدهند فعالیت مجاز یا غیرمجاز آنها را پرسوجو میکند؟ چقدر شرکتهای مخابراتی یا مطبوعات و سایتهایی که تبلیغات این تورهای گردشگری را منتشر میکنند از آنها مجوز فعالیت رسمی میخواهند؟ آیا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قدرت نظارت بر تمام این آگهیهایی که شاید هیچگاه در پشت شمارههای تلفن آنها، دفتر و شرکت خدمات مسافرتی وجود نداشته باشد، دارد؟ عمده شاکیانی که به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره کیفیت پایین خدمات تورهای گردشگری معترض هستند، افرادی هستند که از طریق این تبلیغات سیاه، کولهبار سفر بستهاند و پاسخ تکراری مدیران نیز در برابر شکایت آنها این است که اینها «مجوز برگزاری تور گردشگری نداشتهاند» و در نهایت هم مسافران میمانند و سختیهای سفر و خاطرات تلخ و دستهایی که به جایی بند نیست!
مخاطبان بر سر دوراهی
فارس در این باره نوشت: موضوع ساماندهی آگهی تبلیغات تورهای گردشگری سالهاست که دغدغهای در جامعه ما است. از سویی مدیران، مردم را ترغیب و تشویق میکنند برای استفاده از تورهای گروهی گردشگری به منظور سرشکنشدن هزینههای سفر و از سویی مردم نمیدانند چگونه یک آژانس گردشگری معتبر که در قیمتگذاریهای سفر نیز منصف باشد را پیدا کنند و یکی از قابلدسترسترین مسیرها برای استفاده از سفرهای ارزانقیمت را همین تبلیغات بیپشتوانه میبینند، غافل از اینکه قیمتهای پایین تنها برای فریب مشتری است و با رسیدن به مقصد، تازه کیفیتهای پایین و غیرقابل باور برای مسافر، نمایان میشود.
آغاز پیگیری از 2سال قبل
این در حالی است که تیرماه دو سال پیش معاون وقت گردشگری کشور به منظور ساماندهی تبلیغات در حوزه گردشگری نامهای را خطاب به معاون وقت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت.
منوچهر جهانیان، معاون وقت گردشگری کشور در این نامه از محمدجعفر محمدزاده، معاون وقت مطبوعاتی وزارت ارشاد خواست تا به رسانهها اعلام کنند پیش از انتشار هر نوع آگهی از تورهای گردشگری، مجوز قانونی آنها را بررسی کنند زیرا عمده آگهیهایی که در روزنامهها و سایتهای اینترنتی برای برپایی تورهای گردشگری منتشر میشوند بدون مجوز هستند، یعنی هیچ آژانس برگزارکنندهای وجود ندارد بلکه تنها افرادی هستند که با ارائه شماره تلفن، اقدام به برپایی تور گردشگری میکنند.
با وجود اینکه وضعیت نابسامان تبلیغات در گردشگری به مقام مسؤول آن در دولت وقت اعلام شد اما هیچگاه پاسخی برای این نامه ارسال نشد و همچنان موج این تبلیغات، مردم را با خود میبرد.
اظهارات قابلتامل مدیران رسانهها
البته اظهارات مدیران تبلیغات در رسانهها نیز قابل تأمل است که آنها به دنبال دریافت هزینههای این تبلیغات هستند و قادر به ارزیابی تمام مجوزهای این سفارشدهندگان نیستند.
مدیر بخش آگهیهای یکی از مطبوعات کشور گفته است: حجم آگهیهایی که ما روزانه دریافت میکنیم به حدی بالاست که اگر بخواهیم برای ارزیابی مجوزهای هر کدام از آنها وقت بگذاریم روزی 4 آگهی هم نمیتوانیم در روزنامه منتشر کنیم. وظیفه و مسؤولیت ارزیابی فعالیت این افراد با سازمانهای متولی است، نه رسانهها.
یکی از افرادی که عمده تبلیغات سایتهای اینترنتی را تامین میکند نیز معتقد است در اوضاع اقتصادی فعلی رسانهها، آن چیزی که مهم است درآمدزایی است و تبلیغ از اساسیترین روشهای درآمدزایی برای یک رسانه است به همین دلیل اگر سفارشدهنده تبلیغ، مبلغ خوبی را پرداخت کند رسانه هم تبلیغ آن را منتشر میکند.
گسترش دامنه فعالیت با پیامک
در شرایطی که مدیران قادر به کنترل تبلیغات تورهای گردشگری غیرمجاز در فضای مطبوعات و سایتها نیستند کار باز هم سختتر شده است. این بار تبلیغات این تورها به سهولت از طریق «پیامک» در عددی فراتر از تیراژ و بازدید یک روزنامه و سایت در دسترس مردم قرار میگیرد و آنها نیز به دلیل ناآگاهی فریب آنها را میخورند.
عبدالناصر میرچی، مدیرکل نظارت و ارزیابی تورهای گردشگری در این باره توپ را به زمین مخابرات انداخته و با انتقاد از شرکت مخابرات برای در اختیار قراردادن سامانههای تبلیغاتی به شرکتهای غیرمجاز گردشگری گفته است: این شرکتهای گردشگری مجوزی از سوی سازمان میراث فرهنگی ندارند اما با مراجعه به شرکت مخابرات به راحتی میتوانند یک سامانه پیامکی بگیرند و تورهای گردشگری خود را در سطح گستردهای برای مخاطبان تلفن همراه تبلیغ کنند.
به گفته وی، اگر روزنامهای که تبلیغات گردشگری دروغین چاپ میکند تنها ده هزار تیراژ داشتهباشد اما در عوض یک سامانه پیامکی یا یک سایت مجازی تعداد بیشتری مخاطب دارند.
مدیران یک گام عقبتر از تورهای غیرمجاز
اما تجربه در این سالها نشان داده است که اگر مدیران بخواهند منتظر بمانند تا مدیران بخش آگهیهای رسانهها یا شرکت مخابرات، سود خود را کنار بگذارند و پروسه کنترل مجوزهای هر سفارشدهندهای را طی کنند هر روز اوضاع بدتر میشود و متخلفان، روشهای بیشتری را برای تبلیغ انتخاب میکنند و مدیران یک گام عقبتر از آنها خواهند ماند. یکی از وظایف قانونی معاونت گردشگری کشور، نظارت و ارزیابی تورهای گردشگری است، «نظارت» به معنی «خواهش» از دستگاههای دیگر نیست بلکه باید ناظران خود را در تمام ایام سال برای بررسی وضعیت تورها به کار گیرد و مسیرهای جذب مسافر را برای تأمین امنیت و سلامت گردشگر مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد. از سوی دیگر اگر برخورد با متخلفان در زمینه برپایی تورهای گردشگری غیرمجاز با جدیت صورت گیرد، هر کسی به خود این اجازه را نمیدهد که یک تبلیغی را سفارش دهد، یک «ون» یا «اتوبوس» را هم کرایه کند و عدهای را راهی سفری کند که خدماتش با آنچه وعده داده شده، زمین تا آسمان، فاصله دارد و در نهایت هم هیچ کسی پاسخگوی خسارتهای مسافران نباشد. امروز، ساماندهی آگهیهای تبلیغاتی در گردشگری، عزمی را در معاونت گردشگری کشور در تعامل با دستگاههای نظارتی میطلبد.
منبع: وطن امروز