حجت الاسلام سید رسول عمادی در گفتگو با خبرنگار آزاداندیشی «خبر گزاری دانشجو» ، با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود حرکت علمی کشور را یکی از موضوعات موثر در آینده کشور و دنیای اسلام برشمردند، اظهار داشت: مسئولان و اساتید دانشگاه در این مسیر وظیفه سنگینی دارند، آن ها باید با استفاده از همه توانایی و ظرفیت خود به پیشرفت علمی و ارتقای سطح علمی دانشجویان کمک کنند.
وی با بیان این که پیشرفت علمی کشور باید در همه ابعاد صورت گیرد، تصریح کرد: یکی از مهمترین نیازهای کشور در حوزه علم، بحث تحول در علوم انسانی و نظری است، در این رابطه نیازمند یک حرکت پژوهشی و علمی دقیق هستیم.
حجت الاسلام عمادی بیان داشت: علوم انسانی زمانی می تواند برای فرهنگ، زبان، رفتار، روان، اندیشه افراد و جامعه مفید باشد که بر اساس آموزه های الهی و مبانی دینی شکل بگیرد.
ترویج علوم انسانی غربی، جامعهای را بوجود می آورد که عدالت، اخلاق و معنویت ندارد
وی خاطرنشان کرد: جامعه شناسی، روانشناسی، زبانشناسی، مدیریت، علوم سیاسی، اقتصاد، تاریخ و همه حوزه های علوم انسانی در مکاتب غربی تنها وجوه مادی دارند و با عقاید مادی گرایانه تعریف شده اند، در جایی که علوم انسانی هیچ ارتباطی با بُعد معنوی و اخروی انسان نداشته باشد؛ جامعه ای بوجود می آورد که عدالت، اخلاق و معنویت ندارد.
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: این که مسئولان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه هنوز به دغدغه رهبری در خصوص اسلامی سازی علوم لبیک نگفته اند، این که حتی فضا و محیط دانشگاه ها نه تنها از نظر محتوی بلکه از نظر محیطی هم با معیارها و موازین اسلامی فاصله زیادی دارد یک مسئله است که باید در جای خودش بررسی شود، اما این که فضلا و اساتید ارزشی ما هم در این زمینه اقدام چشمگیری نداشته اند جای سوال دارد.
از استادی که تنها به فکر ارتقاء جایگاه خودش باشد نمی توان انتظار ایجاد تحول داشت
حجت الاسلام عمادی عنوان داشت: برخی از مسئولان و مدیران شرایط و محیط دانشگاه را به گونه ای رقم زده اند که استاد از بدو ورود به دانشگاه به دنبال افزایش ضریب نفوذ خود در میان مدیران و مجامع دانشگاهی ست، از استادی که تنها به فکر ارتقای سطح و جایگاه خود باشد نمی توان انتظار ایجاد تحول داشت.
اساتید به جای ترجمه و مقاله نویسی نظریه جدید ارائه دهند
وی تاکید کرد: تحول در علوم انسانی زمانی شکل می گیرد که اساتید به جای ترجمه و مقاله نویسی های معمول، حرف های جدید داشته باشند، کارهای تحقیقی، تحلیلی، انتقادی، تفکری_ تعمقی انجام دهند تا بتوانند نظریه های جدید ارائه کنند و در زمینه اسلامی سازی علوم گام بردارند.
حجت الاسلام عمادی یادآور شد: در یک دهه اخیر بعد از این که مقام معظم رهبری این همه در رابطه با تحول علوم انسانی تاکید کردند، چند کتاب در این زمینه تالیف و نوشته شده که مبنای کار قرار گیرد؟ اساتید و فضلای حوزه نباید نگاهشان به موسسات و نهادهای علمی و فرهنگی باشد، بزرگترین کتاب های علمی و دینی در تاریخ اسلام با کمترین امکانات نوشته شده است.
جریان روشنفکر با اسلامی سازی علوم مخالف هستند / آن ها به دنبال برجسته کردن تفکیک جنسیتی دانشگاه بودند تا سر و صدا ایجاد شود
وی اذعان داشت: البته یک جریان به اصطلاح روشنفکر نیز در دانشگاه ها وجود دارند که با اسلامی سازی علوم و تحول در علوم انسانی مخالف هستند، همین ها سعی کردند برداشت های سطحی خود را به دیگران القا کنند و بدون در نظر گرفتن هدف متعالی اسلامی سازی علوم، به دنبال برجسته کردن طرف تفکیک جنسیتی دانشگاه بودند تا واکنش و سر و صدا ایجاد شود.
هنوز روح سکولار در دانشگاه های ما وجود دارد
کارشناس علوم دینی اظهار داشت: اسلامی سازی علوم و دانشگاه ها مسئله ایست که به قبل از انقلاب اسلامی بر می گردد، امام خمینی(ره) قبل از انقلاب در مورد این مسئله تاکید کرده بودند، اما بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز مبانی این بحث تدوین نشده است، این نشان هنوز روح سکولاری در دانشگاه های ما وجود دارد.
تحقق علوم و فرهنگ اسلامی نیازمند یک انقلاب است / اساتید انقلابی بسم الله بگویند و انتظارات را برآورده کنند
حجت الاسلام عمادی خاطر نشان کرد: امروز زمانی نیست که اساتید و پژوهشگران مومن، متعهد و دغدغه مند بخواهند برای فعالیت و تلاش در رابطه با اسلامی سازی علوم نگاه دو دو تا چهار تا داشته باشند، امروز برای تحقق علوم و فرهنگ اسلامی به یک انقلاب نیازمندیم، اساتید و دانشمندانی که داعیه انقلابی بودن دارند بسم الله بگویند و انتظارات را برآورده کنند.
وی یادآورشد: علائم و خسارت های بی توجهی به مسئله تحول علوم انسانی و اسلامی سازی علوم، امروز در جامعه کاملا مشهود و محسوس است، اگر هریک از مسئولان و دست اندر کاران و اساتید با دلسوزی و برنامه ریزی به تکلیف خود عمل کنند می توان آینده درخشانی برای جوانان این کشور متصور بود.