کد خبر:۳۳۵۴۳۱

تدوین آیین نامه فروش 5 درصدی محصولات شرکت‌های دانشگاهی در دستور کار معاونت علمی

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی از تدوین آیین نامه 5 درصد فروش محصول شرکت وابسته به دانشگاه و اعطای جایزه تجاری سازی فناوری خبر داد و گفت: تدوین این آیین نامه در راستای تحریک بازار تقاضا است.

به گزارش گروه  علمی «خبرگزاری دانشجو» محمود شیخ زین‌الدین با اشاره به ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با با تاکید بر اینکه در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ علمی مشکلی نداریم، افزود: ولی به لحاظ اقتصادی و مسایل بازار دچار خلاء جدی هستیم. حتی در نظام ملی نوآوری نیز در زیر نظام‌ها مشکل داریم. البته سعی شده است به این ابعاد کم و بیش توجه شود.

 

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی با اشاره به ضرورت تقویت زیرنظام استاندارد در حوزه علم و فناوری، اظهار کرد: ما در زیرنظام استاندارد مشکل داریم و اگر نتوانیم محصولات دانش‌بنیان را استاندارد کنیم با مشکل بیشتری مواجه می‌شویم که مسئولیت این کار با اداره استاندارد است اما باید در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشیم. استاندارد کردن این گونه مسائل نیاز به تبحر و اشراف زیادی دارد برهمین اساس تفاهم‌نامه‌ای با اداره استاندارد داشته‌ایم و نیاز داریم برنامه‌ریزی ویژه ای در این حوزه داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه برای بسیاری از تجهیزات دانش بنیان ساخت داخل استاندارد ملی تعریف نشده است، خاطر نشان کرد: سیاست‌های جدیدی از سوی معاونت علمی برای رواج فروش محصولات دانش بنیان و تحریک بازار تقاضا برای این محصولات در دستور کاراست و هدف از آن اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است. از همین رو راهبرد معاونت علمی در حوزه علم و فناوری به جای تقویت حوزه عرضه، بر روی بازار تقاضا خواهد بود.

 

شیخ زین الدین، برگزاری نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل را از جنس تحریک تقاضا دانست و یادآور شد: در حوزه تقاضا و ایجاد بازار هنوز مشکل داریم و براین اساس نقطه تمرکز معاونت علمی در ایجاد بازار است.

 

معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی تاکید کرد: با اجرای این برنامه محصول تولید می شود، فناوری توسعه پیدا می‌کند و اشتغال به وجود می‌آید و از همه مهمتر اینکه شرکت‌های متکی به دانش شکل می‌گیرند.

 

وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان موضوعی فراتر از توسعه علم و فناوری است، ادامه داد: توسعه علم و فناوری شرطی لازم است اما کافی نیست؛ وقتی بحث اقتصاد مطرح می شود باید فارغ التحصیلان دانشگاهی که نهادهای اجتماعی محسوب می شوند نیز در حوزه اقتصاد فعال شوند اما تاکنون در کشور به این مورد پرداخته نشده و این نهادهای اجتماعی ساماندهی نشده اند. این نقطه ضعف باید برطرف شود.

 

وی برگزاری نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل را نمونه ای از این برنامه برشمرد و گفت: تدوین آیین نامه 5 درصد فروش محصول شرکت وابسته به دانشگاه و اعطای جایزه تجاری سازی فناوری نیز از جمله این برنامه ها است.

 

معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ایجاد انگیزه برای شرکت‌های دانش بنیان که محصولاتشان را عرضه کنند و نیز تشویق هیات علمی برای ایجاد شرکت دانش بنیان و رواج فروش محصولات از دیگر برنامه‌های در دست اقدام در حوزه تجاری سازی فناوری است.
 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار