به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، چند روز بعد از اینکه 10 درصد نرخ بلیت قطار گران شد، شرکت راهآهن درخواست افزایش مجدد قیمت بلیتها را کرده است و احتمالا بزودی نرخهای جدیدی اعمال شود. چند روز گذشته مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تایید افزایش نرخ اجاره لکوموتیو از سوی شرکت راهآهن، از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطارهای این شرکت به راهآهن خبر داد و گفت: افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری متناسب با مسیر و زمان حرکت قطار تعیین میشود. پس از افزایش 10 درصدی قیمت بلیت قطار که از سوی شرکت راهآهن بابت خدمات ایستگاهی اعمال شد، این شرکت، اجاره لکوموتیوها را هم افزایش داده و در واقع، یارانهای که تاکنون بابت مابهالتفاوت اجاره به شرکتهای بخش خصوصی پرداخت میشد، حذف شده است. در این رابطه سید حسن موسوینژاد، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا درباره افزایش مبلغ اجاره لکوموتیو از سوی شرکت راهآهن، اظهار داشت: شرکت راهآهن اجاره لکوموتیوها را افزایش داده که این اجارهها متفاوت است. وی با بیان اینکه تاکنون شرکت راهآهن بخش زیادی از مابهالتفاوت اجاره لکوموتیو را به صورت یارانه محاسبه میکرد، گفت: در حال حاضر یارانه اجاره لکوموتیوها حذف شده است، بنابراین شرکتها باید بهصورت آزاد و با نرخ واقعی اجاره را بپردازند. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی درباره اینکه دیدگاه بخش خصوصی درباره این افزایش قیمت چیست، افزود: شرکت راهآهن باید حمایت بیشتری را از بخش مسافری داشته باشد و فعلا این بخش نیاز به حمایت دارد. موسوینژاد با اشاره به قیمتهای جدید بلیت قطار، تصریح کرد: شرکتهای ریلی هزینهها را به نرخ امسال میپردازند اما هنوز قیمت بلیت برای سال گذشته است بنابراین نیاز به مجوز افزایش قیمت وجود دارد. وی به ارسال قیمتهای پیشنهادی جدید به شرکت راهآهن اشاره کرد و گفت: افزایش قیمتها متناسب با مسیر و زمان حرکت قطار است و تقاضاهای یک سفر میتواند تعیین کننده باشد. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود: قیمت بلیت در زمان پیک سفرها و غیر پیک متفاوت تعیین میشود، حتی در زمانهای غیرپیک، تخفیف هم برای بلیت در نظرگرفته میشود. اظهارات مدیرعامل رجا درباره افزایش نرخ بلیت قطار در حالی است که بخش خصوصی کاملا مخالف گرانیهاست. در این رابطه شرکت قطارهای بخش خصوصی با انتقاد از شرکت راهآهن اعلام کرد دریافت این مبلغ و افزودن آن به بهای بلیت مسافری، اقدامی نادرست و مخالف قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی است. بر این اساس، انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی نامهای را به محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راهآهن ارسال کرده است. در بخشی از این نامه آمده است: اقدام یکجانبه شرکت راهآهن در افزایش بهای بلیت مسافری تحت عنوان خدمات ایستگاهی و واریز آن به حساب درآمد راهآهن بدون ملاحظه منافع بخش خصوصی و آثار و تبعات روانی ناشی از افزایش غیرقانونی بهای بلیت در تضاد آشکار با ضوابط بهرهبرداری و قراردادهای فیمابین بوده و نقض صریح قرارداد تلقی میشود که موجب تضییع حقوق شرکتهای حمل و نقل بخش خصوصی است که استدعای رسیدگی و اتخاذ تصمیم مبنی بر توقف اخذ وجوه یادشده از مسافرین را دارد.
متنوعسازی نرخها این بار در قطار
بلیت قطار از ابتدای مرداد امسال 10 درصد گران شد و این افزایش نرخ به عنوان هزینه خدمات ایستگاهی بر قیمتهای سفرهای ریلی روی داده است که البته این اقدام بدون اطلاعرسانی رسمی و با مخالفت شرکتهای حمل و نقل ریلی صورت گرفت و قرار است در آینده نزدیک هم بیش از 20 درصد بر این قیمتها افزوده شود. بعد از افزایش نرخ بلیت هواپیما گویا این بار نوبت بلیت قطار شده است. با توجه به تنوع مسیرها و نوع واگن قطارهای مسافری، نرخ بلیت قطار یکی از متنوعترین نرخها در حمل و نقل عمومی کشور به حساب میآید؛ به طوری که در یک مسیر چندین و چند نوع قطار با سرعتهای متفاوت عبور میکند و این شرایط باعث افزایش انتخاب مسافران شده است. در طول چند ماه گذشته شرکتهای مسافری از افزایش هزینههای خود با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها و نرخ بالای تورم سخن گفتهاند و طبق اعلام مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا رسما درخواست افزایش بیش از 20 درصدی نرخ بلیت را ارائه کردهاند، درخواستی که از سوی راهآهن درحال بررسی و آنالیز است و طبق اعلام معاون مسافری این شرکت به تابستان امسال نخواهد رسید از این رو به نظر میرسد پس از افزایش 10 درصدی نرخ بلیتها در چارچوب خدمات ایستگاهی قیمتها تا پایان تابستان به شکل فعلی محاسبه شود. قیمتهای فعلی مسیرهای ریلی بعد از اعمال 10 درصدی هزینه خدمات ایستگاهی بدین شرح است: مسیر تهران - مشهد به عنوان پرترددترین مسیر در ایران شناخته میشود که تنوع بالای قطارها را در این مسیر الزامی میکند. مسافران مسیر تهران - مشهد میتوانند از بین قطارهای مختلف شامل کوپهای، سالنی و اتوبوسی و البته در سطوح مختلف VIP، لوکس و معمولی استفاده کنند.قطار پلور سبز سروش با 77 هزار تومان گرانترین قطار در مسیر تهران - مشهد به حساب میآید و پس از آن قطارهای کوپهای 4 نفره با قیمتهای بین 45 هزار تا 75 هزار تومان در این مسیر تردد میکنند. قیمت بلیت قطارهای کوپهای 6 نفره نیز از 28 هزار تومان تا 41 هزار تومان به فروش میرسد.همچنین قطارهای مختلف اتوبوسی و سالنی نیز از 20 هزار تومان تا بیش از 30 هزار تومان مسافران حرم امام رضا (ع) را جابجا میکنند اما ارزانترین سفر قطاری در این سفر 990 کیلومتری مربوط به قطار اتوبوسی درجه دو است که با 17 هزار و 900 تومان مسافران را از تهران به مشهد و برعکس جابجا میکند. درکنار این مسیر تهران - تبریز نیز به عنوان یکی از قدیمیترین خطوط ریلی کشور در چند قطار مختلف و با قیمتهای متفاوت مسافران را در این مسیر مرکز به شمال غرب منتقل میکند.قطار سبز تبریز با 40 هزار و 500 تومان، لوکس 6 نفره 34 هزار تومان و 6 تخته 25 هزار تومان از جمله قطارهایی است که در این مسیر فعال هستند.همچنین قطاری با قیمت 32 هزار و 500 تومان مسافران تهران را به جلفا که قدیمیترین ایستگاه راهآهن در کشور را دارد، منتقل میکند. میانگین قیمت در مسیر تهران - اصفهان 24 هزار و 500 تومان، در مسیر تهران - اهواز 35 هزار تومان، در مسیر تهران - زاهدان 54 هزار تومان، در مسیر تهران - کرمان 39 هزار تومان و در مسیر تهران - یزد 33 هزار تومان است که البته با توجه به نوع قطار و میزان ظرفیت کوپه تفاوت قیمتی چند هزار تومانی نیز در این مسیرها طبیعی است. مسیر راهآهن اهواز - مشهد به عنوان یکی از طولانیترین مسیرهای کشور یک قطار ثابت 6 تخته لوکس دارد که با قیمت 65 هزار تومان جنوب غرب ایران را به شمال شرق متصل میکند. همچنین مسیر تبریز - مشهد با 76 هزار تومان یکی از گرانترین مسیرهای ریلی ایران شناخته میشود.
منبع: وطن امروز