به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، محمود بازاری در دیدار با رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، افزود: شرکتهایی که میخواهند در حوزه صادرات ورود پیدا کنند باید در بخشهای مختلف خود را ارزیابی کنند.
مدیر کل دفتر توسعه تجارت با اشاره به هدفگذاری دولت در بخش صادرات اظهار داشت: تا پایان سال جاری 47 میلیارد دلار برای صادرات قسمتی از بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی، هدفگذاری شده که بخشی از صادرات در حوزه محصولات دانشبنیان است.
وی با بیان اینکه بر اساس پیشبینیها در سال جاری باید 6.5 درصد از صادرات غیر نفتی کشور در حوزه صادرات دانشبنیان باشد، افزود: تا پایان امسال 4.3 میلیارد دلار کالای دانشبنیان از ایران به کشورهای دیگر صادر میشود که در سال آینده و در سال پایانی برنامه پنجم توسعه به 8 درصد افزایش خواهد یافت.
بازاری، با ابزار تاسف از اینکه در حوزه صادرات نگاهی سیستماتیک و علمی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه، سهم 15 درصدی صادرات کالای دانشبنیان از میزان کل صادرات غیرنفتی کشور هدفگذاری شده که این میزان در پایان سند چشم انداز به 20 درصد خواهد رسید.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه در حوزه صادرات نیاز به طرح توجیهی اقتصادی فنی داریم، خاطر نشان کرد: رقابت در بازارهای جهانی بسیار شدید است و این رقابت میتواند محک خوبی برای شرکتهای دانشبنیان باشد علاوه بر آن راندمان تولید شرکتهای دانش بنیان در مقایسه با میانگین جهانی پایین است از این رو باید با برنامهریزی دقیق در این راستا داشته باشیم.
وی با بیان اینکه منابع مالی در حوزه شرکتهای دانشبنیان از طریق منابع صندوق توسعه ملی فراهم میشود، ادامه داد: برای رقابت در بازارهای جهانی باید نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد.
بازاری اضافه کرد: یکی از مشکلات در حوزه شرکتهای دانشبنیان این است که نمیتوانیم نهادهای پولی، مالی و سرمایهای خارجی را وارد کشور کنیم، در صورت برداشته شدن تحریمها این امکان برایمان فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به برنامههای پیشنهادی در رابطه با پیشرفت پارک علم و فناوری استان، افزود: پارک علم و فناوری استان باید شرکتهای صادراتی دانشبنیانی که فعال هستند را رتبهبندی کند ضمن آنکه باید فهرستی از محصولات پرطرفدار شرکتهای دانشبنیان را در اختیار باشند و در این حوزه رفتارها با سازمانها و نهادهایی که در تعامل هستند شفاف و روشن باشد.
بازاری، بازار کشورهای هند، چین، عمان، آسیای میانه، عراق را مناسب برای تعامل شرکتهای دانش بنیان با آنها دانست و ادامه داد: درصدد هستیم موضوعات دانشبنیان در سطح کشور را حوزهبندی کنیم و استانها برای اینکه بخواهند در حوزه دانشبنیان در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند، باید در نمایشگاههای بینالمللی با پکیج کامل محصولات شرکت کنند.