به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، صبح روز گذشته یک فروند هواپیمای مسافری «ایران ـ140» متعلق به شرکت هواپیمایی «سپاهان ایر» در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و 39 تن از 48 سرنشین آن جان باختند.
خبر کوتاه بود اما تکان دهنده، یک فروند هواپیمای مسافری سپاهان از نوع آنتونف ـ ۱۴۰ که از مهرآباد به سمت طبس در حال پرواز بود در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرد که بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری و پزشکی قانونی در این حادثه 39 نفر کشته شدند. این هواپیما به شماره پرواز 5915 ساعت 9 و 18 دقیقه، فرودگاه مهرآباد را به مقصد طبس ترک کرده بود.
خبرها حاکی از این است که این هواپیما در حال بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد بوده است که در اثر نقص فنی دچار سانحه میشود و پس از نقص در یک موتور در بلوار شیشه مینا در شهرک مسکونی آزادی سقوط میکند.
بلافاصله پس از سقوط این هواپیما در شمال جاده مخصوص کرج، تیمهای امدادی از اورژانس، سازمان امداد و نجات، آتش نشانی، تیمهای فنی بررسی صحنه حادثه و نیروهای مردمی به محل حادثه اعزام شدند.
پروازی با 40 مسافر و 8 خدمه
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیمای سانحهدیده هواپیمایی سپاهان حامل 40 نفر مسافر به همراه 8 نفر گروه پروازی بوده است، گفته است: 10نفر از مجروحان این حادثه به بیمارستان اعزام شدند. علیرضا جهانگیریان با اعلام این خبر به تسنیم افزود: این هواپیما حامل 40 نفر مسافر و 8نفر خدمه پرواز بوده که 10 نفر از مصدومان سانحه به بیمارستان اعزام شدهاند؛ یکی از این مصدومان در بیمارستان جان باخت. وی با بیان اینکه این هواپیما به دلیل انحراف از مسیر دچار سانحه شده است، بیان کرد: تیم بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری پس از بررسیهای لازم دلیل وقوع این حادثه را اعلام خواهد کرد.
نجات معجزهآسای یک خبرنگار و همسرش
حادثه سقوط روز گذشته اما یک ماجرای عجیب نیز به همراه خود داشت. به گفته شاهدان عینی، مزرعتی، خبرنگار باشگاه خبرنگاران کاشان به همراه همسر و فرزند خردسالش در زمان سقوط، خود را از هواپیما به بیرون پرت میکنند و به طرز معجزهآسایی زنده میمانند. خبرنگار باشگاه خبرنگاران و همسر و فرزندش در این سانحه دچار سوختی شدید شدهاند.
هواپیما متعلق به سپاه نبود
از ساعت اول انتشار خبر سقوط هواپیمای مسافری ایران ـ 140 متعلق به سپاهان ایر، شایعاتی مبنی بر تعلق داشتن این هواپیما به سپاه منتشر شد که بلافاصله سردار رمضان شریف، مسؤول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه هواپیمای سقوط کرده در تهران متعلق به سپاه است را تکذیب کرد.
حادثه از زبان شاهدان عینی
اکرم جدیدی یکی از شاهدان عینی این ماجرا درباره آنچه در مقابل چشمان خود دیده است، اینگونه شرح میدهد: من محل کارم در منطقه شهرک آزادی (فرهنگیان) است هر روز با خودروی شخصی به محل کار میرفتم اما امروز ترجیح دادم مسیری را پیاده تا محل کار طی کنم. در مسیر که بودم متوجه پرواز هواپیمایی شدم که به سمت ما میآمد اما در ارتفاع پایینی حرکت میکرد.
ابتدا احساس کردم شاید من حساسیت زیادی به خرج میدهم و فکر میکنم هواپیما رو به پایین در حال حرکت است و لحظه به لحظه به زمین نزدیک میشود. سر هواپیما رو به پایین بود و همین طور که حرکت آن را دنبال میکردم ناگهان دیدم که در محوطه پادگان ارتش با صدای مهیبی سقوط کرد.
وی با بیان این مطالب به فارس گفته است: تا به حال چنین صحنهای را به چشم ندیده بودم. بسیار ترسیده بودم و به سمت محل حادثه میدویدم تا اگر بتوانم کمکی کنم. هواپیما چند تکه شده بود و قسمت جلوی هواپیما و قسمتی که مسافران در آن حضور داشتند داخل فضای سبز پادگان افتاد. صدای انفجار به حدی بود که خیلیها فکر میکردند کوره کارخانه شیشه ترکیده است. همه جا را دود گرفته بود و شعلههای آتش زبانه میکشید.
پیدا شدن جعبه سیاه
اما عصر روز گذشته معاون دادستان تهران توضیحاتی را درباره رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای مسافربری ارائه کرد. محمد شهریاری، معاون دادستان تهران درباره حادثه سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد به تسنیم اظهار داشت: به عنوان معاون دادستان تهران از محل حادثه بازدید کردم.
معاون دادستان تهران بیان کرد: جعبه سیاه هواپیما پیدا شده است و همچنان تحقیقات در راستای علت حادثه ادامه دارد.
گفتنی است هواپیمای ایران ـ۱۴۰ یا هسا ایرانـ140 یک هواپیمای کوتاهبرد منطقهای با 2 موتور توربوپراپ است که بر پایه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ (ساخت اوکراین) مونتاژ شده است. ایران ـ۱۴۰ قادر به حمل ۵۲ مسافر، فرود در فرودگاههای خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری است. این هواپیما میتواند برای حمل مسافر، بار یا هر دو پیکربندی شود.
اظهارات یکی از بازماندگان
علی دالوندی یکی از بازماندگان این سانحه درباره سقوط هواپیما به فارس گفت: موتور راست هواپیما اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد از کار افتاد، هیچ گزارشی از سوی خلبان و خدمه ارائه نشد اما مشخص شد که هواپیما قصد بازگشت به فرودگاه را دارد. وی افزود: ظاهراً موقع برگشتن، بال هواپیما به جایی برخورد کرده و دچار سانحه شد. این اتفاق حدود 3 دقیقه پس از پرواز و بلافاصله پس از برخاستن رخ داد. وی ادامه داد: من در صندلی بال سمت راست هواپیما نشسته بودم. هواپیما پس از برخورد با زمین آتش گرفت و ما دچار سوختگی شدیم الان هم به کمک مرفین امکان صحبت کردن دارم.
تعیین سخنگو
در همین حال، استاندار تهران بهعنوان رئیس شورای تامین استان، مجیدی، معاون وزیر راه را سخنگوی این حادثه عنوان کرد تا اطلاعات به صورت دقیق و یکپارچه منعکس شود.
استاندار تهران تاکید کرده است رسانهها برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی از یک مرجع واحد برای انعکاس اخبار سقوط هواپیما اقدام کنند.
تماس کوتاه خلبان آنتونف با برج مراقبت
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفته است: خلبان پرواز در آخرین لحظات با برج مراقبت تماس میگیرد.
ایلخانی ادامه داد: البته آخرین تماس خلبان کوتاه بوده است اما هنگامی که هواپیما از زمین بلند میشود خلبان صحبت مختصری با برج داشت و اعلام مشکل کرد. وی توضیح داد: خلبان هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه، قانوناً صحبتی با برج ندارد اما خلبان این پرواز، ظاهراً بلافاصله پس از بلند شدن، در تماسی کوتاه با برج اعلام مشکل کرده است.
نماینده پیشین طبس در پرواز آخر
گفتنی است سید ماشاءالله شکیبی، نماینده سابق مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با چند نفر از اعضای خانوادهاش نیز در این حادثه جان خود را از دست دادهاند.
دستور رئیس جمهور
همچنین عصر دیروز پایگاه اطلاعرسانی دولت گزارش داد، در جلسه روز گذشته هیأت دولت که به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارشی از سانحه سقوط هواپیمای مسافری ایرانـ140 متعلق به شرکت سپاهان ارائه کردند.
حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی با ابراز تأثر شدید از این حادثه تأسفبار، ضایعه درگذشت تعدادی از هموطنان عزیز را به خانواده آنان و ملت بزرگ ایران تسلیت و شفای عاجل مصدومان حادثه را از درگاه خداوند مسألت کرد. رئیس جمهوری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تأمین امکانات کامل درمانی برای آسیبدیدگان این سانحه صورت پذیرد.
روحانی همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارائه کند و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.
منبع: وطن امروز