به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو» دکتر منوچهر منطقی، رئیس ستاد توسعه فناوری هوایی و هوانوردی در کنفرانس بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری و همکاری در حوزه هوایی و هوانوردی ایران افزود: شبکه AVICO به منظور بهره گیری صنایع هوایی کشور از ادبیات و فناوری روز دنیا در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری راه اندازی میشود.
وی ادامه داد: با راه اندازی این شبکه و تعمیم آن به شبکههای بین المللی، ایران میتواند به جمع بازیگران صنعت هوایی دنیا بپیوندد و توانمندیهای خود در زمینه طراحی، تولید و بازاریابی محصولات حوزه هوایی و هوانوردی به نمایش بگذارد.
منطقی با اشاره به چشم انداز ترسیم شده برای شبکه AVICO اظهار داشت: اگر ایران اسلامی بخواهد به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه هوایی و هوانوردی به ایفای نقش بپردازد میبایست توسعه منظم و صادرات ملی داشته باشد و تحقق این امر مستلزم ایجاد همکاری و برقراری تعاملات در سطح بین المللی است.
وی به مجموعه وظایف تعیین شده در این شبکه برای افزایش تعاملات بین المللی اشاره و اذعان کرد: طراحی و ساخت قطعات هوایی، توجه به بخش اورهال (توسعه، بازار و تعاملات)، انتقال توانمندی به دیگر کشورها و توانمندسازی دانشگاهها در ارایه فناوریهای نوین هوایی و هوانوردی از جمله این وظایف است.
رئیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی شبکه AVICO را اولین شبکه هوایی در سطح ملی دانست و افزود: این شبکه در دوبخش محصولات و ارایه خدمات فعال است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش محصولات میتوان به ارایه محصولاتی چون هلی کوپتر، بالگرد 6 نفره چندمنظوره، بالگرد 8 و 14 نفره اشاره کرد که بالگرد 8 و 14 نفره به ترتیب در سالهای 2017 و 2015 به بازار عرضه میشود.
وی از طراحی هواپیمای گشت دریایی با استفاده از فناوریهای روز دنیا در کشور خبر داد و یادآور شد: برای توسعه توانمندی در صنعت هوایی از وجود شبکه دانشگاهی برای طراحی هواپیمای 150 نفره بهره میگیریم.
منطقی ادامه داد: هم اکنون طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره با رعایت تمامی استانداردهای هوایی به پایان رسیده و پیکربندی و چیدمان آن مشخص شده است. از این رو به فاز طراحی کلی آن ورود پیدا کردیم.
دکتر منطقی تصریح کرد: در حال حاضر پشتیبانی از بالگردها بی نظیر است تا حدی که تنها یکی از مراکز پشتیبان کننده تا کنون 1250 بالگرد را تعمیر و پشتیبانی کرده این در حالی است که در مراکز دنیا یک دهم این آمار هم کار انجام نشده است.
به گفته وی بالگردهای تعمیر و پشتیبانی شده تا کنون بیش از یک و سه دهم میلیون ساعت پرواز ایمن داشته اند که این امر نشان دهنده قابلیت های ما در صنعت هوایی کشور است.
رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی به زمینه های آماده همکاری ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی در زمینه هایی چون هوانوردی عمومی (در بخش سرمایه گذاری مشترک، طراحی مشترک، ساخت مشترک و بازاریابی مشترک) و ایجاد توانمندی برای طراحی هواپیمای 150 نفره آماده همکاری با دیگر کشورها است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کشور ما در زمینه سرمایه گذاری، طراحی و بازاریابی بالگرد سبک و بخش اورهال آمادگی خود را برای همکاری با دیگر کشورها اعلام می کند.