به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، سیدمصطفی میرسلیم، رئیس کانون هماهنگی موتوردیزل با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تولید موتورهای دیزل، افزود: در بخش موتوردیزل در کشور ما کارهای تولیدی صورت میگرفت و کارخانههایی داشتیم که موتور دیزل تولید میکردند. اما این کار تحت جواز دیگران انجام میشد. خود ما به طور مستقل وارد صحنهٔ طراحی و تولید نشده بودیم. تا این که در دههٔ هشتاد به این فکر افتادیم که با توجه به ظرفیت خوبی که در کشور وجود دارد، موضوع طراحی داخلی، با مالکیت معنوی خودمان را بررسی کنیم.
وی چگونگی دستیابی به فناوری طراحی و ساخت قطعات، هم بندی و آزمایش کردن را در زمینههای مختلف این موتور را از اهداف این اقدام ذکر کرد و اظهار داشت: طراحی و تولید موتور دیزل 500 کیلووات از جمله اهداف این کانون است که در این راستا در زمینه تولید موتورهای دوگانه سوز، موتور گازسوز و همچنین موتور دیزلی که با استفاده از فناوری تولید توامان کار و گرما به صورت مجموعه تولید میشود مطالعاتی را در دستور کار داریم.
میرسلیم، خاطر نشان کرد: این مطالعات موضوعاتی است وزارت علوم برای آنها اعلام نیاز کرده است تا برای نیروگاههای کشور از این روش استفاده شود. با استفاده از این روش بازده انرژی از 30 درصدی به 70 درصد خواهد رسید و صرفه جویی متنابهی خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خاطر نشان کرد: ما میخواهیم کارشناسان ما این آموخته را همچون ثروت به نسلهای بعدی کشور منتقل کنند. به این صورت فناوری و دانش موتور دیزل ماندگار خواهد شد و ما صاحب مالکیت معنوی کار خود میشویم.
رئیس کانون و فرهنگ دانش و صنعت فناوری موتوردیزل معاونت علمی همچنین یادآور شد: در این کانون نیازهای کشور در بخش راه آهن، صنایع دریایی، نیروگاهی و هر زمینهای که نیاز به فناوری موتور دیزل داشت را بررسی کردیم. در برنامهها داریم تا بتوانیم جوابگوی نیازهای این حوزه در کشور باشیم.