به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، چین مدتی است که بازار کار خوبی در ایران دارد.درواقع واردات کالاهای چینی به ایران ، در چند سال گذشته و در پرتو ضعف مديريت و نظارت دقيق بر واردات بيرويه برخي محصولات بيکيفيت به کشور سبب شده تا بازار توليد داخلي دستخوش تغييرات فراواني شود؛ به طوري که بارها ديده شده محصولات بيکيفيت چيني به دليل اشباع کردن بازار و قيمت پايين، ضرر توليدکنندگان داخلي را در پي داشته است.
کار به جایی رسیده است که حتی بر اساس امار چوب بستنی و سنگ قبر نیز از چین وارد ایران می شود.
توليدکنندگان داخلي طي سالهاي اخير بارها مدعي شدهاند که محصولاتشان از نظر کيفيت قابل مقايسه با محصولات بيکيفيت وارداتي نيست، اما به دلايل فرهنگي و اجتماعي خانوادههاي ايراني ترجيح ميدهند از محصولات به اصطلاح خارجي استفاده کنند، زيرا در ذهن آنها نهادينه شده که کالاي ايراني کيفيت خوبي ندارد.
هر چند شايد اين تصور مردم کشورمان در مصرف کالاي با کيفيت برندهاي ايتاليايي، آلماني و... به دليل عمر بالاي محصولات و کيفيت آنها، خدمات پس از فروش و... صحيح به نظر برسد، اما نميتوان اين ذهنيت را به محصولات نامرغوب چيني تسري داد.
با این حال اما کالاهای چینی همچنان به کشور وارد می شوند و مردم هم به نظر می رسد چاره ای جز خرید انها ندارند حتی اگر به بی کیفیت بودن انها اطمینان داشته باشند.
در هر حال نکته اینجاست که بر اساس نظر تمامی کارشناسان، چین در حال قبضه کردن بازار کشورهای مختلف چه اروپایی، آمریکایی و آسیایی است و با توجه به نیروی کار ارزان، تولید انبوه کالا و استفاده ازتکنولوزی، تبدیل به مرکز تولید کالا در دنیا شده و اکثریت کشورها میزبان این کالاها شده اند و قادر به رقابت با آنها نیستند.
در این میان ایران نیز جدا از این مقوله نیست و همانند سایر کشورها مقصد کالاهای صادراتی از چین شده است و حالا هم در کنار سایر کالاهای اساسی مانند پوشاک، کیف و کفش و خورده ریز ها کا ربه صنهت خودرو و واگن هم رسیده است.
به تازگی رئیس هیاتمدیره انجمن ریلی کشور با بیان اینکه ورود واگنهای چینی به کشور برای تولید داخل سم کشندهای است، گفته: واگنهای دست دوم چینی حداقل بین 15 تا 30 سال عمر کردهاند و به مراتب از واگنهای تولید داخل گرانتر هستند.
هوشنگ سوهانیگر با انتقاد بر ادامه واردات واگنهای دست دوم به کشور، اظهار کرد: درحال حاضر سهم واگنهای تولید داخل از شبکه ریلی کشور حدود 30 الی 30 درصد است و 30 تا 35 درصد دیگر واگنهای دست دوم 20 تا 30 سالهای هستند که در چند سال گذشته از کشور آلمان، کره و چین وارد کشور شده اند و مابقی هم واگنهای قدیمی سالهای بسیار دور هستند.
وی با تاکید بر نقش حمایت دولت برای استفاده از تولیدات داخل، گفته: کشوری مانند ترکیه که توانست در مدت زمان کوتاهی شبکه ریلی خود را گسترش دهد، 80 درصد سرمایه گذاری اش را از دولت در قالب تسهیلات تامین کرد این در حالی است که در ایران دولت چوب لای چرخ بخش خصوصی میگذارد و بانکها بدون دریافت حقالعمل هیچ کمکی به صنایع نمیکنند .
سوهانیگر با بیان اینکه هر چیزی که دستوری باشد، جواب نمیدهد، تاکید کرده: در هر بخشی که دولت بخواهد دستور خود را اعمال کند، نمیتواند نتیجه بگیرد و درحال حاضر باید به صنعت ریلی داخل اعتماد کند.
این اتفاقی در که در سایر صنایع هم رخ داده و به نظر می رسد اگر از تولید داخل حمایت نشودبه زودی بحران واردات و خوابیدن چرخ تولید جدی تر خواهد شد و باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم با بسته اقتصادی خروج از کود خود برای تولید چه خواهد کرد؟
منبع: شفاف