به گزارش گروه اشتغال« خبرگزاری دانشجو»، کارآفرینی در همه کشورهای دنیا به عنوان موتور پیشران حرکت و رونق دهنده کسب و کار مطرح میشود، به ویژه در شرایطی که اقتصاد و بازار کار با مشکل عدم توازن روبرو است، خلاقیت و کارآفرینی میتواند بهترین راه حل باشد.
در واقع کارآفرینان افرادی هستند که فرصتها را درک کرده و خلاءها را میبینند. درک فرصتها توسط این افراد ممکن است از طریق بازار گردی ( ارتباط با محیط زندگی و بازار) یا ارتباط با افراد یا رسانه ها و شبکه اینترنت حاصل شود که به آن «نگاه کارآفرینانه» یا نگاه جستجو گرانه، نگاه فرصت گرایانه و شکار فرصت گفته میشود.
آنچه که به عنوان تقویت کننده و جهت دهنده به سمت انتخاب آگاهانه و فرصت گرایانه از آن یاد میشود، استفاده از تجربیاتی است که دیگران در شکار فرصتها به دست آوردهاند و تجربه آنها به عنوان الگو برای کارآفرینان آتی میتواند موثر و مفید باشد.
در تعیین مسیر موفقیت همه چیز از بازار و بازارگردی و کنجکاوی و اصرار شروع می شود؛ کارآفرین بالقوه یا فرد جوان در مسیر کارآفرینی و به دنبال لحظه تاریخی شکار فرصتها است تا پس از تشخیص فرصت، اقدام آگاهانه خود را آغاز کند. این مسئله با دو رویکرد قابل بررسی است:
- افرادی که دید کارآفرینانه داشتهاند، چگونه مبادرت به اقدام کارآفرینی کردهاند.
- افراد عادی که پتانسیل و آرزوی کارآفرینی دارند، چگونه نگاه کارآفرینانه در آنها تقویت شود و آیا اساساً این دید و تجربه انتقالپذیر است؟
حسن طایی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: کارآفرینی فرایندی است که شهروندان نمونه را برای عرصه های کسب و کار اجتماعی، فرهنگی و آموزشی تربیت میکند و امروز در هر جای دنیا موضوع کار آفرینی یکی از مسائل اصلی است که همه نهادها و سیاست گذاریها به آن میپردازند.
به گفته وی، کار آفرینی ارزش آفرینی میکند و مدام در حال تحول آفرینی است و فرد کارآفرین خلاقیت و ریسک را ترکیب کرده و در همه عرصه ها وارد میشود.
هنگامی که از اینترنت برای نخستین بار در مقاصد نظامی استفاده میشد، هیچ کس نمیتوانست کاربردهای وسیع آن را در آینده نزدیک پیشبینی کند. اینترنت، امروزه به عنوان جزء لاینفک زندگی بسیاری از مردم، در سازمانها و شرکتها شده و زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.
آنچه موجب فراگیری استفاده از اینترنت شد، نگاه کارآفرینانه به پدیده بود. حالا اینترنت یک شاهراه کسب درآمد است و می توان میتوان از طریق آن کسب و کار راه اندازی کرد، خرید و فروش و امرار معاش کرد. بنابراین، اینترنت یک فرصت جدید است که تنها با یک نگاه کارآفرینانه قابل کشف است. کارآفرین میتواند از این فرصت استفاده کند و به موفقیتهای بزرگی دست یابد.
بر این اساس طایی تاکید میکند که کار آفرینی به حمایت مالی نیاز ندارد، بلکه باید شرایط لازم برای کارآفرینان فراهم شود و به عبارت دیگر کارآفرینی به وام و تسهیلات نیازی ندارد و اگر هم نیازمند تسهیلات باشد، در مرحله آخر است.
به طور کلی کارآفرینی نیاز به دو خصوصیت عمده نوآوری و ریسکپذیری دارد و اگر این دو در فردی وجود داشته باشد میتواند راه را هموار کرده و کسب و کار جدیدی را ایجاد کند و بعد از آن به فکر استفاده از تسهیلات باشد، نه اینکه کارآفرینی را متوقف کرده و به دنبال دریافت وام و امکانات از نهادهای مالی و حمایتی باشد.
منبع: فارس