به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، اینکه گوگل از اطلاعات کاربران خود کسب سود میکند، موضوع قدیمی است. سرمایههای کلان شرکت گوگل ـ که به میلیاردها دلار میرسد ـ تنها و تنها از طریق دسترسی به اطلاعات کاربران تضمین شده و گسترش مییابد.اما اینکه گوگل از ما چقدر و چه چیزهایی میداند تا به وسیله آنها کسب درآمد کند، موضوعی دیگر است. اینکه گوگل چه چیز و به چه میزان از ما میداند، بستگی به این دارد که ما چقدر در فضای وب گشت و گذار میکنیم و چقدر از این موتور جستجو و خدمات دیگر آن استفاده میکنیم. بگذارید با هم نگاهی به چند سرفصل اطلاعاتی اصلی که گوگل از ما دارد، بیندازیم.
ما برای گوگل یک جامعه آماری هستیم
گوگل در اصل یک کسب و کار است و کسب و کار نیاز به شناخت مشتریان خود دارد. این به این معناست که همه ما بخشی از جامعه آماری مورد بررسی گوگل هستیم؛ اول از همه در خصوص جنسیت و سن و سال خود.
کسب و کارها از بازار هدف خود درآمد به دست میآورند. در نتیجه گوگل از هیچ اطلاعاتی که بتواند به لحاظ آماری در این جامعه روی آن حساب باز کند، چشمپوشی نخواهد کرد. البته این به معنای دزدی اطلاعات شخصی و خصوصی افراد نیست؛ اما آنچه از نظر گوگل در طبقهبندی عمومی جای بگیرد، قطعا مورد علاقه گوگل است.
اما این اطلاعات به خودی خود ارزشی ندارد تا آنکه گوگل از آنها برای تبلیغات بهره ببرد. گوگل تبلیغات را بنا به سلیقه شما آرایش کرده و تنظیم میکند و از آن با استفاده از اطلاعاتی که پیشتر از مشتریان خود گرفته، بهترین و کارآمدترین بهره را میبرد.
علاقهمندیهای شما، علاقهمندیهای گوگل هم هست!
بخش انبوهی از اطلاعاتی که گوگل از ما دارد، بستگی به این دارد که آیا ما یک حساب کاربری گوگل داشته باشیم یا نه و همچنین اینکه آیا ما تاریخچه وبگردیهای خود را ذخیره کرده باشیم یا نه. این موضوع باعث میشود رصد ما از روی هر دستگاهی برای گوگل سادهتر باشد.
در واقع سیستم شما اقدام به ذخیره سازی Cookieها میکند، فایلهایی که اطلاعات وبگردی شما را برای بار بعدی که به فضای نت مراجعه میکنید، با جزئیات ذخیره میکنند؛ برای نمونه، اگر وبسایتی به شما اجازه میدهد تا در روز تنها شمار محدودی از محتوای آن را دانلود کنید، این اطلاعات در فایل Cookie مخصوص آن وبسایت ذخیره خواهد شد.
گوگل از این اطلاعات برای شناخت بهتر شما استفاده میکند و میداند به چه وبسایتهایی میروید و چند ساعت در روز در آنجا هستید، بر چه لینکهایی کلیک میکنید و حتی به چه چیزهایی علاقه دارید و همه اینها تنها برای تبلیغات است.
گوگل محل سکونت شما را دارد
گویا گوگل با یک ون بزرگ از محل سکونت شما عکاسی کرده است! اگر باور ندارید، سری به Google Earth بیندازید و محل زندگی خود را از نزدیک در آن ببینید.
اما این به آن معنا نیست که این اطلاعات جزئی است؛ البته تنها در Google Earth، وگرنه اطلاعات جزئی نیز در اختیار گوگل هست. این اطلاعات از طریق IP آدرس شما و نیز خدماترسان اینترنت در اختیار گوگل قرار میگیرد. این امر نیز در تعیین محل برای تبلیغات محلی در نظر گوگل بسیار اهمیت دارد.
همچنین اگر در خدمات Google Maps به جای دریافت آدرس یا مسیر مستقیم خود، از گزینه My Location استفاده میکنید، این غول جستجو، دقیقترین اطلاعات را از محل سکونت شما به دست خواهد آورد و به دست خواهد داد.
گوگل میداند در جیمیل شما چه چیزی هست
اگر حساب کاربری گوگل دارید، در نتیجه با Terms Of Service یا همان قرارداد اولیه گوگل برای خدمات با کاربران، موافقت کردهاید. این به این معناست که به گوگل اجازه دادهاید تا هر آنچه در ایمیل شماست، برای دریافتن کلید واژهها اسکن کند.
نکته جالب اینجاست که نهادی مانند NSA نیز میتواند این اطلاعات را از گوگل بخواهد؛ برای اموری از جمله مبارزه با تروریسم. این موضوع در خصوص دولت انگلیس نیز صادق است. چه کسی میداند چه تعداد تروریست از جی میل استفاده میکنند؟ البته گوگل برای در اختیار گذاشتن این اطلاعات باید قبلا متقاعد شود.
گوگل میداند در چه زمانی از اینترنت استفاده میکنید
این مورد شاید بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد، اما از این جهت اهمیت دارد که بر پایه آن گوگل همه دادهها را برای دریافت بهترین زمان تبلیغات برای شما آنالیز و تجزیه و تحلیل میکند! این موضوع به ویژه در مناسبهایی همچون اعیاد و به ویژه کریسمس برای گوگل کاربرد دارد.
البته این تنها مخصوص گوگل نیست و روند کلی وبگردی شما آشکارا موجود است؛ اما گوگل این اطلاعات را دستهبندی کرده و بر پایه اطلاعات IP کاربران مورد استفاده قرار میدهد.
اما چه باید کرد؟
اگر یک حساب کاربری گوگل دارید، به آن وارد شوید و در تنظمات خود به ویژه در بخشهای امنیت و حریم خصوصی، اقدام به محدود کردن درز اطلاعات از خود کنید. همچنین تنظمیات مرورگر خود را تا آنجا که میشود به گونهای پیکربندی کنید که کمترین روزنه برای درز اطلاعات شما وجود داشته باشد.
این اقدامات به هیچ وجه به این معنا نیست که گوگل دیگر از شما اطلاعاتی نخواهد داشت، اما ایجاد محدودیت در درز اطلاعات، میتواند تا اندازه بسیاری اطمینانبخش باشد.
همچنین هر چند وقت یک بار اطلاعات ذخیره شده از وب گردی خود را همچون Cookieها پاک کنید. راه نهایی استفاده نکردن از گوگل و خط کشیدن دور همه قدرتها و امکانات آن است. برخی از موتورهای جستجو همچون Duckduckgo – که به تازگی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است، کاربران را رصد نمیکنند.
منبع: فرهنگ نیوز