آریا اسرافیلیان، تولیدکننده بازی رایانهای "ارتشهای فرازمینی" در گفتگو با خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو"، با اشاره به برخی معضلات صنعت گیم در کشور خاطرنشان کرد: صنعت گیم در حال حاضر در یک برزخ ناخواسته قرار گرفته است که از یک سو تولیدکنندگان باید برای پیاده کردن ایدههای خود هزینه کرده و آنها را تبدیل به محصول کنند و از طرف دیگر بازیهای ساخته شده در بازار عرضه نشده و تولید کننده بازگشت سرمایه نداشته است.
تولیدکننده بازی رایانهای "ارتشهای فرازمینی" به بعد فرهنگی بازیهای رایانهای اشاره کرد و یادآور شد: در بسیاری از کشورها مانند کره، ژاپن و روسیه دولتها به بازیهای رایانهای به چشم یک رسانه، برای انتقال فرهنگ و آداب و رسوم خود نگاه میکنند و در این زمینه هزینههای زیادی را متحمل میشوند که ما نیز باید بتوانیم در این صنعت ابتدا با ساخت بازی با کیفیت فنی بالا، مخاطب را جذب کرده و بعد از آن محتوای فرهنگی را در اثر خود لحاظ کنیم ضمن آنکه نباید به بعد اقتصادی صنعت گیم نیز بیتوجه باشیم.
وی افزود: در ساخت بازیهای رایانهای بومی که ارایه دهنده فرهنگ ایرانی باشند باید دولت وارد عمل شود تا اگر بازی در بازار رقابت شکست خورد، تولیدکننده مورد حمایت دولت قرار داشته باشد.
اسرافیلیان تاکید کرد: دولت میتواند از ناشرانی که با فروش بازیهای رایانهای خارجی و با قیمت نازل موجبات رکود بازار بازی ایرانی را فراهم کرده است، بابت هر حلقه بازی مالیات بگیرد و پول آن را در صنعت بازیسازی هزینه کند؛ چرا که این ناشران در حالی باعث رکود بازار میشوند که هیچ هزینهای را برای تولید گیم پرداخت نکرده و بازی را به صورت قاچاق به فروش میرسانند.
تولیدکننده بازی "ارتشهای فرازمینی" با بیان اینکه بازی ایرانی در بسیاری از موارد مظلوم واقع شده و دیده نمیشود، اظهار داشت: مظلوم واقع شدن گیم ایرانی باعث شده است تا این بازیها از دور رقابت خارج شوند و این دیده نشدنها در حالی است که در سالهای اخیر بازیهای خوب و با کیفیتی روانه بازار شده است.
وی یادآور شد: باید در حوزه تبلیغات و رسانه موفق عمل شود تا بتوان با تولید بازیهای رایانهای با استانداردهای روز دنیا، بخش خصوصی را برای حضور در این عرصه ترغیب کنیم.
اسرافیلیان در راستای نزدیک شدن به برگزاری چهارمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران انتخاب داورانی که از خانواده صنعت گیم هستند را اتفاق خوب جشنواره امسال عنوان کرد و یادآور شد: در سالهای گذشته افرادی برای داوری انتخاب میشدند که عمدتا داستاننویس و ادیب بوده و در حالی که در حرفه خود متخصص بودند اما نسبت به حوزه بازیرایانهای آگاهی نداشتند که انتظار میرود در جشنواره امسال با توجه به تکنیکهای بازی سازی داوریهای خوبی انجام شود.