به گزارش گروه علمی "خبرگزاری دانشجو"، اسکندر حلالخور، عضو هیئت مدیره پست سرانه مرسوله در ایران را بین 7.5 تا 8 مرسوله برشمرد و با افسوس از این موضوع اظهار داشت: این عدد نسبت به سرانه 50 مرسوله جهان خیلی کم است و با کشورهای پیشرفتهای نظیر سوییس یا آمریکا که در آن سرانه مرسوله به ترتیب 700 و 1000 است، اختلاف زیادی دارد.
حلال خور افزود: در این کشورها، شناسایی مشتری از طریق پست صورت میگیرد و این سرانه در کنار پیشرفت فنی و اینترنت این کشورها، نشان از جایگاه بالا و برجسته پست در آنجا دارد.
وی با اشاره به اینکه دنیا به سمت پستهایی همچون خرید و فروش اینترنتی، خدمات مالی، پست لجستیک و TLS رفته است، تاکید کرد: ارایه این سرویسها به همراه کاهش هزینهها به حفظ محیط زیست کمک کرده و سهولت دسترسی مردم را به دنبال دارد به طوری که اگرچه این خدمات بار هزینهای بیشتری برای پست دارد اما مطلوب مشتریان است.
عضو هیئت مدیره پست با تاکید بر شناسایی بازارهای جدید، یادآور شد: با این امر شرکت پست از زیاندهی نجات یافته و فرمایش رییس جمهور مبنی بر نقش پست به عنوان واسط بین مردم و سازمانها تحقق پیدا میکند.
وی با ابراز رضایت از زیرساختهای خوب و با کیفیت شبکه پستی اظهار داشت: کمتر سازمانی را میتوان یافت که این زیرساختها را داشته باشد.
حلال خور با بیان اینکه برخلاف دنیا که پست متولی انجام بسیاری از امور است اینجا هر سازمان اصرار دارد جداگانه به منازل مراجعه کند یادآور شد: پست این حسن منحصر به فرد را دارد که میتواند با استفاده از یک نفر پستچی امین و شناخته شده در محل این کار را انجام دهد.
وی از پست مستقیم (DM) به عنوان هدفمندترین تبلیغ یاد کرد و خاطرنشان کرد: تبلیغات تلویزیونی و مطبوعاتی با هزینههای سنگین تقریبا کارکرد خود را از دست دادهاند اما پست مستقیم هدفمند است.
حلالخور به تلاش مدیریت ارشد شرکت برای بهروزرسانی بانک اطلاعاتی نشانیها اشاره کرد و گفت: سرمایه با ارزش شرکت کد پستی و بانک اطلاعات است و هزینه سنگینی برای بهروزرسانی آن حتی در روستاها داریم که امیدواریم تا اواسط سال آینده تمام شود.
عضو هیئت مدیره پست در زمینه واگذاری پست به چند بحث اشاره کرد و یادآور شد: پست به علت عضویت در اتحادیه جهانی پست علاوه بر خدمات پایه داخلی، یک سری تکالیف UPU را هم بر عهده دارد که الزامآور است. از این رو، با اینکه در ابتدا قرار بود یک بخش آن واگذار شود و یک بخش بماند اما با بررسیهای انجام شده و رایزنیهای صورت گرفته، مسوولان ارشد نظام به این جمعبندی رسیدند که پست به عنوان یک بخش دولتی بماند و در کنار آن شرکتهای دیگری ایجاد و در قالب بخش کاملا خصوصی هر 4 عملیات پستی را ارایه دهند.
حلال خور با ابراز خرسندی نسبت به آینده پست، گفت: در حال حاضر وضعیت شرکت در حال بهبود است و امید داریم با تلاش و همت همکاران و حمایت مسوولین بتوانیم شرکت پست را به وضعیت مطلوب برسانیم.