به گزارش خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو"، پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابرات موسوم به ایران تلهکام 2014 با حضور 45 تا 60 شرکت خارجی و بیش از ۱۱۵ شرکت داخلی پس از 4 روز فعالیت به کار خود پایان داد. این نمایشگاه امسال با هدف ارائه آخرین دستاوردهای صنعت مخابرات کشور و با 9 درصد افزایش وسعت نمایشگاهی،در بخشهایی مانند انواع سیستمها، تجهیزات و سرویسهای مخابراتی و ارتباطاتی برگزار شد.
انواع آنتنها و کابلهای مخابراتی، تجهیزات ارتباطات ماهوارهای، امنیت شبکه، مراکز تلفن، نرمافزارها و سخت افزارهای مخابراتی و ارتباطی، وسائل و تجهیزات انتقال و ادغام دادهها و گردآوری اخبار، تجارت الکترونیک و تمامی صنایع، کالاها و خدمات مرتبط به گروه و کارخانجات صنایع مخابرات نیز از محورهای تلکام 2014 بودند.
عدم پویایی تلکام 2014 دلیل شرکت نکردن برخی کشورهای خارجی
در این نمایشگاه 210 شرکت داخلی و 68 شرکت خارجی در فضایی بالغ بر 30 هزار متر مربع خدمات خود در حوزه مخابرات و صنایع وابسته را عرضه کردند. کشورهایی مانند اسلونی، اتریش، امارات متحده عربی، ایتالیا، آلمان، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، چین، ژاپن، کره جنوبی، لهستان، مالزی و هند از کشورهای خارجی شرکت کننده در تلکام 2014 بودند.
در حالی که سال گذشته کشورهای انگلیس، فرانسه، کانادا و هلند نیز در این نمایشگاه حضور داشتند و امسال خبری از آنها نبود اما با این حال تعداد شرکتهای داخلی و خارجی نمایشگاه امسال با رشد 13.4 درصد همراه بود.
گفته میشود که نمایندگان شرکتهای خارجی عدم پویایی این نمایشگاه را دلیلی برای عدم حضور خود عنوان کردهاند که ادعای گزافی نیست و به باور همگان نمایشگاههایی از این دست آنچنان با کلیشهها گره خوردهاند که تنها مکانی برای گرفتن سیمکارت رایگان و عرض اندام اپراتورها شده است.
کاهش بازدید قابل توجه بزرگترین رویداد مخابرات کشور/ دولتیها هر روز بدتر از دیروز
غرفهداران حاضر در تلکام 2014 به اتفاق معتقد بودند که میزان بازدید از نمایشگاه تلکام امسال بسیار کمرنگ بوده است و این آمار از آنجایی غمانگیزتر میشود که در سالنهای دولتی پرنده نیز پر نمیزد و همین آمار کم نیز متعلق به غرفههای اپراتورها و بخشهای خصوصی بوده است.
سالن 8 و 9 تلکام امسال که متعلق به بخش دولتی بود بسیار منزوی ظاهر شد و گویا سالن دولت تنها در نمایشگاه امسال تنها به ساخت غرفه بسنده کرده بود چرا که نه دستاوردی داشت و نه مدیران و معاونان حاضر به پاسخگویی در خصوص برنامههای آینده خود بودند.
در بین کلیه ارگانهای دولتی تنها غرفه شرکت مخابرات بود که توانست علاوه بر اطلاعرسانی مناسب فضای پویایی را نیز برای ارایه دستاوردهای خود به نمایش بگذارد.
مرکز تحقیقات مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با برگزاری کارگاههای آموزشی اندک حضوری از خود نشان دادند که خیلی مورد توجه بازدیدکنندگان قرار نگرفت.
اپراتورها و رقابتی نفسگیر در جذب مشترک/ مازراتی
با اندکی تامل در سالنهای مورد بازدید مخاطبان تلکام 2014 میتوان دریافت که تنها بخش جذاب ماجرا برای بازدیدکنندگان این نمایشگاه رقابت نفسگیر اپراتورها در تبلیغ اینترنت 3G و 4G و دریافت سیمکارتهای رایگان بود؛ صفهای طولانی مردم جلوی غرفههای اپراتورها این موضوع را تایید میکرد.
اپراتور دوم نیز با آوردن مسافر گرانقیمتی از کشور ایتالیا که در فضای باز نمایشگاه قرار دادهشده بود، هرکسی را حتی برای چند لحظه به خود خیره میکرد. خودروی مازراتی مذکور آنچنان دلفریب بود که توانست عده زیادی را به عشق خود به غرفههای ایرانسل بکشاند.
البته این اپراتور در اقدامی قابل تقدیر تعدادی جوان با تیشرت یکسان که نام 3G و 4G بر روی آن نقش بسته بود را مسئول اطلاع رسانی در مورد نسلهای جدید ارتباطی کرده بود که با پاسخگویی از طرق مختلف مانند گفتاری و بروشور بازدیدکنندگان را در جهت استفاده از نسلهای جدید ارتباطی یاری میدادند.
همراه اول نیز امسال با ارایه 30 اپلیکیشن در بستر 3G، امضای تفاهمنامهای برای تامین محتوای فاخر در بستر نسل 3، رونمایی پرتال پردیس با قابلیت دریافت کانالهای تلویزیونی، راهاندازی شبکه اجتماعی "ستارهها" و رونمایی از نرم افزار «ساینا» که کارکردی مشابه وایبر دارد، به تلکام 2014 آمده بود.
اما رایتل که گفته میشد در دقیقه 90 تصمیم به آمدن گرفته بود با غرفهای نهچندان بزرگ در روز اول و با تدارک کیکی، جشن 1000 روزگی اینترنت نسل 3 را با حضور وزیر ارتباطات برگزار کرد.
دستاوردهای تلکام 2014
رونمایی از سرویس مكالمه اقتصادي مخابرات، عرضه سیمکارتهای نسل 4، ارسال پیامک هویتدار با شماره تلفن ثابت، تخفیف 20 درصدی برای مکالمات تلفن ثابت اعتباری، تماس رایگان با نرم افزار "ساینا"، رونمایی از اپلیکیشن کتابخوان و "بازیک"، ارایه پورتال عرضه محتوای صوتی و تصویری، تخفیفهای پیامکی و رونمایی از شبکه اجتماعی هنرمندان از دستاوردهای نمایشگاه تلکام 2014 بودند.
تلکام و الکامپ و رسانههای دیجیتال هر سال دریغ از پارسال
به هر روی در سالهای اخیر از آنجایی که اخبار، رویدادها و نمایشگاه هایی که به نوعی مرتبط به حوزه فناوری اطلاعات علاوه بر مورد توجه بودن از سوی صاحبان امر و متخصصین شاغل، مورد استقبال و گوشه چشم عوام مردم مخصوصا نسل جوان نیز بوده است نباید از این علاقمندی سوء استفاده کرد و هر سال دریغ از پارسال بود.
در چند سال اخیر محتوای اکثر این نمایشگاهها طوری با هم مخلوط شده است که اگر کسی را چشم بسته وسط آن نمایشگاه بگذارید، قادر نخواهد بود بهدرستی عنوان و هدف اصلی نمایشگاه را حدس بزند.
به جرات میتوان گفت که در اکثر این نمایشگاهها، 90 درصد فضا در انحصار چند شرکت است که بهقول معروف گل سرسبد محفلند و شور و نشاط خاصی را بدون هیچگونه نوآوری خاصی نسبت به قبل، به مردم و بازدیدکنندگان القا میکنند.
این شرکتها با سرویسهای عامه پسندی که نوآوری تلقی نمیشوند و برازنده یک نمایشگاه تخصصی نیستند، هر ساله و به کرات با حضور در نمایشگاههای مختلف مجلس را بهدست میگیرند و مردم را جذب خود میکنند.
با نگاهی ریزبینانه به موضوع بیمحتوایی نمایشگاهها، ادامه این روند و میدان ندادن به شرکتهای کوچک، جز نابودی تخصصگرایی، حرکت بهسوی بی محتوایی و سرگرم کردن مردم با رنگها و تبلیغات جذاب، نوید دیگری نخواهد داشت.
بههر حال نمایشگاه تلهکام امسال هم تافتهای جدا بافته از هم ردههایش نبود و همانطور که قابل پیشبینی بود، امسال نیز این نمایشگاه در تسخیر شرکتهای مذکور چنان رنگ و لعاب خود را به رنگهای زرد و بنفش و آبی و نارنجی داده بود که تخصص و نوآوری جایی برای عرض اندام نداشت.