به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر رضا داوری اردکانی در یادداشتی به بهانه سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم که در سوره اندیشه منتشر شده نوشته است: من و شهید عزیز آوینی یکدیگر را نمیدیدیم یا بسیار کم میدیدیم. اما با هم بسیار دوست بودیم. دوستانی که یکدیگر را نمیبینند ظاهراً دوستان عجیبی هستند؛ ولی دوستی ما عجیب نبود. دوستی حقیقی و یکرنگی و همجهتی بود. نمیدانم اگر از او وجه این دوستی را میپرسیدند چه جواب میداد؛ اما پس از آنکه آوینی به فوز شهادت رسید، من داغ آتشی در دل خود احساس کردم و دانستم که دوستی ما چیزی بیش از دوستیهای رسمی بوده است. ما که یکدیگر را نمیدیدیم از کجا دوست شده بودیم؟
من از جنس او نبودم که بگویم:
ذره ذره کاندر این ارض و سماست
جنس خود را همچو کاه و کهرباست
ولی شاید مایل به آن جنس بودم و او نیز در من استعداد میدید. اگر این حرف هم مدح خود است نباید هیچ بگویم؛ زیرا هرچه از خوبی او بگویم ز خود گفتهام که:
مدح خورشید جهان مدح خود است
که دو چشمم روشن و نامرمد است
ولی او خوب بود. همه این را میگفتند. اوکسی بود که هرچه به او نزدیکتر میشدی بزرگیاش بیشتر ظاهر میشد؛ زیرا اهل تظاهر و روی و ریا و خودنمایی نبود. او برای مزد کار نمیکرد و طالب تحسین و آفرین نبود. با اینکه تواضع بسیار داشت با نظر سرد و بیاعتنا به رنگهای تعلق مینگریست و به این جهت آرام و باوقار بود. و عجبا که دشمنان دانا و دوستان نادان با او با توطئهٔ سکوت مقابله کردند.
نگاه آوینی گاهی نیز به نگاه پرسشگر اهل هنر و فلسفه مبدل میشد. او نظم و ترتیب عجیبی داشت و هیچوقت خلف وعده نمیکرد. فقط یکبار و برای آخرین بار به وعده وفا نکرد. روز چهارشنبه 18 فروردین که از هم جدا شدیم گفت پنجشنبه به فکه میروم و سهشنبه یا چهارشنبهٔ هفتهٔ آینده میتوانیم یکدیگر را ببینیم. نوشتهای هم از کیفش درآورد و به من داد و گفت: این نوشته ناتمام است؛ آن را بخوان. گفتم بهتر نیست آن را تمام کنی؟ گفت: نه. نوشته را به من داد و خداحافظی کرد و رفت؛ و این یادگار او اکنون پیش من است. سه روز بعد خبر شهادتش را آوردند. خبر، خبر او، و او نیز لایق آن خبر بود.
من که هنوز ماندهام، از شنیدن خبر یکّه خوردم و احساس کردم که در عالم تنهایی خود تنهاتر شدهام. اما آوینی و مرگ بیگانه نبودند. مرگ چون قهر و عظمت دارد آدمهای کوچک و ضعیف را مرعوب میکند، اما آنکه بزرگ است، با مرگ انس میگیرد. در ذیلی که آوینی بر رساله «عبور از خط» ارنست یونگر ترجمهٔ محمود هومن و جلال آلاحمد نوشت در مورد مرگ چنین گفت: «طلسم این دیو، یعنی دیو قدرت، نخست با غلبه بر ترس از مرگ میشکند و سپس با عشق. و این دو آدمی را از خودبنیادی و لوازم آنکه عجب و کبر است میرهاند».
او قبل از آنکه شاعر ما بسراید:
هلا به دام آرزو نه مردی و نه زیستی
به کام زندگی مپو کجاست خنگ نیستی
سخن او را با گوش جان شنیده بود و بر خنگ نیستی سوار بود.
ما دیگر سیمای نجیب و نورانی آوینی را نمیبینیم. او دیگر برای ما مقاله و رساله نمینویسد و با صدای گرم خود، روایت فتح به گوش ما نمیگوید.
ما از دوستی بازماندهایم که وجودش مایه اطمینان خاطرمان بود. او با درک مستقیم و با شجاعت خود به قلب خطر میرفت و دشواری کارها را میآزمود و درک میکرد و انحرافها و انواع و اقسام آن را تشخیص میداد و میشکافت. اگر سرمقالههای سوره را بهدقت بخوانید درمییابید که اولاً او با چه صراحت و صداقتی مسائل را عنوان میکرد و ثانیاً میدانست که چه مدعیانی اهل راه و راه رفتن نیستند بلکه رهزنانی هستند که به قافله پیوستهاند و گروه دیگری که عددشان بیشتر است و دوستان نادانند، گرچه قصد منحرفکردن دیگران را ندارند، اما چون راه را سخت میبینند و طاقت مواجهه با سختی و دشواری ندارند و حتی تصور خطر آنان را پریشان میکند، به این سو و آن سو میروند؛ و برای اینکه در آرامش غفلت بمانند کجرویها را توجیه میکنند و کژراهه را طریق مستقیم میخوانند. آوینی تازه از مقابله با گروه اول قدری فراغت یافته بود و قصد داشت به گروه دوم بفهماند که:
اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
رهروی باید جهانسوزی نه خامی بیغمی
ولی زودتر از آنچه میپنداشتیم او را به سوی دوست خواندند. و چون او از سالها پیش بار سفر بسته و مهیا شده بود بیخبر رفت و دیگر بازنیامد و بازنمیآید. ما باید از پی او برویم.
یکی از خوشبختیهای من این بوده است که دوستانی هرچند اندک مثل آوینی داشتهام و دارم و با او در غربت و مظلومیت زیستهام. آخر آوینی خیلی غریب بود. و اگر امروز بعد از شهادتش مفخر مدینه هنر و مجاهده شده است از آنجاست که مرگ و بهخصوص شهادت، جوهر آدمی را آشکار میسازد.
آوینی در زمره کسانی بود که هرچه به ایشان نزدیکتر میشدی آنان را از آنچه میپنداشتی بهتر و بزرگتر مییافتی. کسانی هم هستند که ظاهر آراسته و موجه دارند و همهٔ خوبیها را به خود میبندند و حتی از نام نیک نیکان بهرهبرداری میکنند و اگر لازم شود در ستایش فضیلت داد سخن میدهند. اما اگر پرده برافتد بوی باطنشان شهری را متعفن میکند. من که گاهی، بهخصوص در سالهای اخیر فتنه و آزمایش، در تنهایی خود احساس غربت میکردم و میشنیدم که بعضی از دنیاداران ظاهرساز و فرصتطلبان ریاکار چهها میکردند و میگفتند، به یاد دوستی دوستانی مثل آوینی میافتادم و خود را تسلی میدادم.
وقتی اشخاص از دنیا میروند به پای میز داوری فراخوانده میشوند؛ اما در اینجا هم محکمهٔ مردم دربارهٔ ایشان حکم میکند و این داوری بیمناسبت با داوری آنجا نیست. در تشییع پیکر پاک آوینی حکم دیگران را در مورد او دیدیم و شنیدیم.
رحمت خدا بر او و آفرین بر پدر و مادری که او را پروردند و سلام و تسلیت به خانوادهای که در عزای این مظهر شرف نشستهاند و تحیت و تهنیت به ایشان که دیدند که خلقی در عزای عزیزشان شریکند و میتوانند درد مصیبت را با ایشان تقسیم کنند.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13940119153904 [pdate] => 13940119153904 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 400827 [title] => «آوینی شناسی» مقدمه مطالعه آثار سید مرتضی [pdate] => 13940120110200 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 400824 [title] => روایت «سید مرتضی» در آیینه کتاب [pdate] => 13940120105300 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 400616 [title] => بیست و دومین سالگرد شهید مرتضی آوینی برگزار میشود [pdate] => 13940119153729 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 399888 [title] => حوزه هنری شعار خود را از «مرتضی آوینی» وام گرفته [pdate] => 13940117095200 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 387586 [title] => روایت راوی دفاع مقدس از گذشته شهید آوینی [pdate] => 13931118095830 [service_id] => 11 ) [5] => Array ( [id] => 385362 [title] => دانشجویان از خداوند بخواهند علم شما را مسیر رضای خودش قرار دهد [pdate] => 13931109120548 [service_id] => 11 ) [6] => Array ( [id] => 363024 [title] => صوت/ آزادی در فرهنگ اسلامی [pdate] => 13930726101330 [service_id] => 3 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 400616 [title] => بیست و دومین سالگرد شهید مرتضی آوینی برگزار میشود [pdate] => 13940119153729 [service_id] => 4 [rutitr] => ۲۰ فروردین؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 399888 [title] => حوزه هنری شعار خود را از «مرتضی آوینی» وام گرفته [pdate] => 13940117095200 [service_id] => 4 [rutitr] => محسن مؤمنی شریف: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 387586 [title] => روایت راوی دفاع مقدس از گذشته شهید آوینی [pdate] => 13931118095830 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 385362 [title] => دانشجویان از خداوند بخواهند علم شما را مسیر رضای خودش قرار دهد [pdate] => 13931109120548 [service_id] => 11 [rutitr] => یک کارشناس مسائل مذهبی: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 363024 [title] => صوت/ آزادی در فرهنگ اسلامی [pdate] => 13930726101330 [service_id] => 3 [rutitr] => کلیپ صوتی؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 400824 [title] => روایت «سید مرتضی» در آیینه کتاب [pdate] => 13940120105300 [service_id] => 4 [rutitr] => معرفی کتاب؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 400827 [title] => «آوینی شناسی» مقدمه مطالعه آثار سید مرتضی [pdate] => 13940120110200 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => رضا داوری اردکانی [id] => 698673 [tag_id] => 223723 ) [1] => Array ( [tag] => شهید آوینی [id] => 698674 [tag_id] => 30712 ) [2] => Array ( [tag] => سینما [id] => 698675 [tag_id] => 1046 ) [3] => Array ( [tag] => خبرگزاری دانشجو [id] => 698676 [tag_id] => 115 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، به مناسبت بیست و دومین سالگرد شهادت «سید مرتضی آوینی» مراسمی در روز پنجشنبه بیستم فروردین ماه 1394 برگزار میشود.
این مراسم ساعت 17، در مسجد امام صادق علیهالسلام واقع در میدان فلسطین، توسط مؤسسه فرهنگی روایت فتح برگزار خواهد شد.
شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال 1326 در شهرری متولد شد تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر میسرود داستان و مقاله مینوشت و نقاشی میکرد تحصیلات دانشگاهیاش را نیز در رشتهای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورتهای انقلاب به فیلمسازی پرداخت. شهید آوینی فیلمسازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه آغاز کرد. اواخر سال 1370 «موسسه فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا به کار فیلمسازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه مجموعه روایت فتح را که بعد از پذیرش قطعنامه رها شده بود ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلمبرداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کمتر از یک سال کار تهیه شش برنامه از مجموعهٔ ده قسمتی «شهری در آسمان» را به پایان رساندند ومقدمات تهیهٔ مجموعههای دیگری را دربارهٔ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعهٔ محاصره، سقوط و باز پسگیری خرمشهر میپرداخت در ماههای آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامهٔ وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعههای دیگر با شهادتش در روز جمعه بیسم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند.
شهید آوینی فعالیتهای مطبوعاتی خود را در اواخر سال 1362، هم زمان با مشارکت در جبههها و تهیه فیلمهای مستند درباره جنگ، با نگارش مقالاتی آغاز کرد. او در سال 1367 یک ترم در مجتمع دانشگاهی هنر تدریس کرد، ولی چون مفاد مورد نظرش برای تدریس با طرح دانشگاه همخوانی نداشت، از ادامه تدریس صرفنظر کرد. مجموعه مباحثی که برای تدریس فراهم شده بود، با بسط و شرح و تفسیر بیشتر در مقالهای بلند به نام «تاملاتی در ماهیت سینما» که در فصلنامه «فارابی» به چاپ رسید و بعد در مقالاتی با عناوین «جذابی در سینما»، «آینه جادو»، «قاب تصویر و زبان سینما» و... در ماهنامه هنری «سوره» منتشر شد، تفصیل پیدا کرد. مجموعه این مقالات در کتاب «آینهٔ جادو» که جلد اول از مجموعه مقالات و نقدهای سینمایی اوست، جمعآوری و به چاپ سپرده شد. سالهای 1368 تا 1372 دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است. او در کنار تالیف مقالات تئوریک درباره ماهیت سینما و نقد سینمای ایران و جهان، مقالات متعددی در مورد حقیقت هنر، هنر و عرفان، هنر جدید اعم از رمان، نقاشی، گرافیک و تئاتر، هنر دینی و سنتی، هنر انقلاب و... تالیف کرد که در ماهنامه «سوره» به چاپ رسید.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، درست 22 سال پیش در چنین روزی بود که رسانه ها خبری تلخ را با تیتر «سید مرتضی آوینی به شهادت رسید» منتشر کردند؛ مردی که می توان گفت واژه هنر متعهد و انقلابی را به معنی واقعی کلمه بر سر زبان ها انداخت.
آوینی در همه عرصه های هنری از گرافیک گرفته تا سینما، نویسندگی، هنر و .... دستی بر آتش داشت و در تمام این حوزه ها نیز مقالات و کتاب هایی را از خود به ماندگار گذاشته است تا فعالان این حوزه ها، راه درست را گم نکنند.
بعد از شهادت وی مقام معظم رهبری به ایشان لقب «سید شهیدان اهل قلم» را عطا کردند که این مهم نقطه عطفی در مسائل فرهنگی کشور به شمار می رود.
نکته ای که در خصوص کتاب های سید شهیدان اهل قلم وجود دارد این است که غالب کتابها شامل مجموعه مقالات وی است و از آنجایی که ترتیب قرارگیری مقالات مانند ترتیب نگارش مقالات نیست، باید مخاطب با آگاهی به سراغ آنها برود.
در این گزارش نگاهی داریم به چند نمونه از آثار این شهید:
«فتح خون»
این کتاب احتمالا در سال 66 نوشته شده و شهید آوینی تنها دو فصل ششم و نهم آن را به مجلات سوره و کتاب مقاومت داده بود. این کتاب فضایی کاملا متفاوت با سایر آثار این شهید دارد و متن آن تنها کمی به متن آثار «گنجینه آسمانی» و «روایت فتح» طعنه می زند.
آوینی در این کتاب هم خود را راوی می خواند و هم حوادث و اتفاقات را روایت میکند، وی در ده فصل، از هنگام شهادت امام حسن مجتبی (ع) در چهل و نهمین سال هجرت رسول الله تا دهم محرم شصت و یک هجری را روایت می کند و نکته عجیب و قابل تامل کتاب این است که کتاب با شهادت عباس بن علی (ع) نیمه تمام می ماند، چرا که فصل آخر کتاب با شهادت آوینی به پایان می رسد.
«فتح خون» جزو معدود کتاب هایی است که نویسنده اش علاوه بر ابراز شیفتگی و بیان عظمت واقعه و مظلومیت سیدالشهدا و یارانش، نقبی به حقیقت ماجرا زده و در حد توان پرده از راز بزرگ کربلا برمی دارد. در حقیقت راوی در این کتاب از موضع یک انسان عارف سخن میگوید که زمین را آینة آسمان میبیند و به ظواهر کفایت نمیکند و میکوشد در مخاطبه با انسان امروز، او را از پوستة واقعة عاشورا فراتر برد و چشم باطنش را باز کند، تا بتواند عمق واقعه را دریابد
«گنجینه آسمانی»
«گنجینه آسمانی» عنوان مجموعه گفتار متن فیلم های روایت فتح می باشد که شهید سید مرتضی آوینی در آن سخن گفته است که توسط موسسه روایت فتح این گفتار ها پیاده شده و به صورت یک کتاب درآمده است.
پخش فیلم های مستند «روایت فتح» از تلویزیون در فروردین سال 1365 آغاز شد و تقریباً بدون وقفه تا پایان جنگ در سال 1367ادامه یافت . در این مدت گروه روایت فتح پنج مجموعه (نزدیک به هفتاد برنامه تولید کرد . با اتمام جنگ وقفه ای دو سه ساله در کار گروه پیش آمد ، اما بار دیگر در اواخر سال 1370، گروه روایت فتح تشکیل شد و شرایط را برای ساختن مجموعه های جدید فراهم کرد . کار تولید و پخش شش برنامه از اولین مجموعه با نام «شهری در آسمان پایان یافته بود که راوی فتح در جستجوی قتلگاه فکه به شهادت رسید.
کتاب حاضر گفتار متن همه فیلم های روایت فتح را از اولین برنامه تا شهادت راوی فتح در بر می گیرد . گفتار متن مجموعه مستقل «با من سخن بگو دوکوهه» نیز در انتهای این کتاب گنجانده شده است.
شاید بتوان گفت خوشخوانترین و سادهترین کتابی که از شهید آوینی منتشر شده است، همین «گنجینه های آسمانی» است، البته ذکر این نکته که بخشی از این کتاب با عنوان «شهری در آسمان» و «با من سخن بگو دوکوهه»، به صورت جداگانه منتشر شده است، خالی از لطف نباشد.
«مبانی توسعه و تمدن غرب»
«مبانی توسعه و تمدن غرب» یکی دیگر از کتاب های سید شهیدان اهل قلم است که حاصل دستنوشته های چاپ شده وی در یکی از مجلات جهادسازندگی در سال ۱۳۶۵ است. کتابی که هرچند با رویکرد ژورنالیستی و با ارجاع به منابع مختلف گوناگون به نوشته تحریر در آمده اما حاوی محورهای متعددی است که بازگو کننده دغدغههای نویسنده در آن سالها است.
مقدمه كتاب در جواب اين كه «چرا ما بايد توسعه پيدا كنيم؟» برخي جواب هاي رايج را مطرح و نقد مي كند. شهید آوینی در فصل هایی با عنوان «از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی» و «و ما ادریک ما البانک؟» به بیان مباحثی درباره اقتصاد میپردازد. داشتن گوشه چشمی به سیستم آموزشی و نسبت آن با توسعه یافتگی و همچنین نقد مندرجات کتب تاریخ رسمی را که بر اساس اعتقادات غیرواقعی مورخان عصر جدید نگارش یافته از دیگر مباحث این کتاب است.
«آغازی بر یک پایان»
«آغازی بر یک پایان » کتاب ششم از مجموعه آثار شهید مرتضی آوینی است . این کتاب مجموعه ای از مقالات نگارنده است که بیش تر وجهه نظر اعتقادی و سیاسی او را نشان می دهد و در چهار بخش تنظیم شده است .بخش اول حاوی نوشته هایی در سوگ حضرت امام خمینی (ره) و تبیین جایگاه ایشان در« تاریخ حیات باطنی انسان »، بخش دوم مقالاتی درباره مبانی حکومت دینی و نظام ولایت فقیه خصوصاً در تقابل سیاسی غالب در عالم متجدد و غربی ، بخش سوم به فاجعه نسل کشی مسلمانان در بوسنی و تشکیل «امت متحد اسلامی» به مثابه راهی برای مواجهه با «سیطره نظم نوین و آمریکایی بر جهان» و بالاخره در بخش چهارم و پایانی کتاب نگارنده انقلاب اسلامی ایران را دلالتی تأویلی بر سپری شدن عصر تمدن غرب می داند و بشارت می دهد که تا «آن وضع موعود که انسان در انتظار اوست فاصله ای چندان باقی نمانده است .»
در حقیقت خواندن نظرات شهید آوینی درباره غرب وقتی تکمیل میشود که آراء او درباره انقلاب اسلامی را به عنوان حرکتی تمدنی در برابر غرب بدانید. «آغازی بر یک پایان» مجموعه مقالات شهید آوینی درباره انقلاب اسلامی است. نویسنده در بخش اول به امام خمینی(ره) و ولایت فقیه می پردازد و در بخش دوم مسایل فرهنگی و اجتماعی مبتلا به انقلاب و نظام اسلامی را طرح و بررسی میکند. بخش سوم کتاب دو مقاله در مورد بوسنی و هرزگوین است. اما بخش چهارم در پنج مقاله به وضعیت معنوی جهان معاصر و حرکت باطنی انقلاب اسلامی در آن میپردازد.
این کتاب یکی از بهترین منابعی است که میتوان برای شناخت ریشه تحلیلها و نظریات شهید آوینی در باب غرب خواند. با خواندن آغازی بر یک پایان، به وضوح میتوانید از آبشخورهای نظریه های سینمایی این متفکر آگاهی پیدا کنید. همان نگاهی که شهید آوینی به انسان و جایگاه او در تناسبات امام و امت دارد و همچنین غایتی که برای انسان انقلابی و مومن متصور است، بن مایه تحلیلها و نظریات هنری اوست.
«آیینه جادو»
آینهی جادو نام مجموعهای سه جلدی است که در آن میتوان با مبانی نظری سید شهیدان اهل قلم در باب سینما آشنا شد. مادهی اولیهی مباحث کتاب، جزوهای دانشگاهی بوده که برای یک ترم تدریس در مجتمع دانشگاهی هنر، توسط وی فراهم شده است.
در این کتاب مقالات دیگری از جمله «قاب تصویر و زبان سینما» وجود دارد که به ضرورت نشانهشناسی وبررسی رابطهی نشانهی تصویر و کادر دوربین که همان قاب مستطیل شکل سینما است، میپردازد. البته تمام نقدهایی که سیدمرتضی آوینی در فاصله سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ بر فیلمهای سینمایی نوشته به اضافه دو سه مقاله سینمایی دیگر، جلد دوم کتاب آیینه جادو را تشکیل میدهد؛ کتابی که اولین بار در سال پس از شهادت او به چاپ رسید. این نقدها شامل اغلب فیلمهای مهم جشنواره نهم، دهم و یازدهم فجر میشوند. ضمن آنکه دو مقاله ابتدای کتاب هم با تأکید بر فیلمهای جنگی به نمایش درآمده در جشنواره هفتم نوشته شدهاند. البته در این کتاب نباید انتظار ساختار و حجم نقدهای سینمایی رایج را داشته باشید.
«حلزونهای خانه به دوش»
کتاب «حلزونهای خانه به دوش» مجموعه مقالاتی از شهید مرتضی آوینی است که جریان روشنفکری و نسبت آن با انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، هنر و مطبوعات را در بر دارد.
لحن شهید آوینی در مقالات این کمی متفاوت است و کلمات و عبارات هم پیچدگی برخی کتابها را ندارد. همین امر هم موجب شده است تا این کتاب یکی از پر مخاطب ترین آثار این شهید باشد که البته در این امر نباید موضوع کتاب را نیز کم اثر دانست.
آوینی این کتاب مجموعه ای است از مقالات شهید سید مرتضی آوینی که پیرامون روشن فکری گردآوری شده است. این مجموعه مقالات شامل 10 جلد می شوند که در بخشی از آن می خوانیم:
هنرمند نسل سوم با به دست آوردن دستاوردهاي انقلاب مشروطيت، كودتاي 28 مرداد32، قيام 15 خرداد 42، انقلاب اسلامي 22 بهمن 57، دريافته است كه ناگزير است و بايد، گرايش هاي سياسي اش را به نفع گرايش هاي انساني كنار بگذارد... چرا بايد به گونه اي بينديشد و بنويسد كه اگر ايدئولوژي ها تغيير كردند و حكومت ها عوض شدند، هموطنانش، خوانندگانش، دچار سردرگمي و پريشان ذهني شوند؟ سرگردان ايدئولوژي ها گردند؟
چرا؟ چون در هيچ يك از اين تحولات تاريخي نتيجه كار به « اعتلاي شرايط انساني » جامعه منجر نشده است. چرا؟ چون مردم بر مبناي مصلحت هاي سياسي، قومي و ديني عمل كرده اند و « ضرورت هاي تاريخي » را نمي شناخته اند! اين ضرورت هاي تاريخي چيست؟
«رستاخیز جان و انفطار صورت»
بهترین توصیفی که می توان برای کتاب «رستاخیز جان و انفطار صورت» گفت، همان سخنان محمدرضا شهبازی است که می گوید: «اگر کسی خیلی اهل سینما نباشد شاید کمی دلگیر شود که چرا شهید آوینی فقط به سینما پرداخته است. اما اینطور نیست و کتاب «رستاخیز جان» دلیلی بر این مدعاست. این کتاب از میان مجموعه مقالاتی است که در سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ در حوزه هنر و ادبیات و فرهنگ نگارش یافته و در مطبوعات به چاپ رسیدهاند، گزینش شده است. این کتاب شامل چهار بخش است. بخش اول به ادبیات و زبان فارسی اختصاص یافته است. بخش دوم کتاب، سه مقاله در حوزه فرهنگ را در خود جای داده است. شهید آوینی طی دو مقاله این بخش به بحث تهاجم فرهنگی پرداخته است. بخش سوم شامل سه مقاله در مورد همهگیرشدن رسانههای جمعی جدیدتر نظیر ویدئو و ماهواره است و مقاله معروف «انفجار اطلاعات» در این بخش قرار دارد. بخش چهارم، دو مقاله متفاوت را در خود جای داده است؛ یکی در مورد وضع تئاتر در مواجهه با سینما و تلویزیون، آیا تئاتر زنده میماند و دیگری که کتاب با آن به پایان میرسد منشور تجدید عهد هنر؛ پیام امام خمینی در تجلیل از هنرمندان متعهد.
«انفطار صورت» شامل شش مقاله همراه با دو یادداشت ناتمام درباره هنرهای تجسمی است و احتمال به مذاق دو ستداران گرافیک خوش خواهد آمد. دید کلی که بر تمام مقالات کتاب سایه انداخته، نگاهی تأویلی بر هنر گرافیک، مبانی، سیر تاریخی و ماهیت آن است. نویسنده معتقد است هنر با سفارش میمیرد و در عین حال بر آن است که هنر گرافیک ماهیتا سفارشپذیر است. توضیح این پارادوکس، در مقاله دوم کتاب آمده است که عنوان آن گرافیک و انقلاب اسلامی است. آخرین و مفصلترین مقاله کتاب، نقاشی برای نقاشی است که در آن، نویسنده به تبیین آفاق نقاشی نوین میپردازد. بدیهی است که این کتاب بیشتر به درد مخاطبان حرفهای هنرهای تجسمی میخورد. »
«حکومت فرزانگان»
این کتاب مجموعه ای است از مقالات شهید سید مرتضی آوینی که پیرامون موضوع حکومت فرزانگان گردآوری شده است؛ وی در این اثر مرورى بر مبانى حاكميت سياسى در اسلام داشته و در حقیقت كتاب حاصل گردآورى پارهاى دست نوشتهها از سید شهیدان اهل قلم است كه پيرامون موضوع ولايت فقيه و حاكميت سياسى در اسلام به رشته تحرير درآمده است.
بخش اول به بحث رای اکثریت، بخش دوم به آزادی عقیده و بخش سوم به مساوات اختصاص دارد. نویسنده در خلال این مباحث یک دوره مبانی مشروعیت در حکومت اسلامی را مرور میکند و برخی شبهات موجود را جواب میدهد. حتما تعجب نخواهید کرد اگر بگوییم که متن کتاب کمی سنگین است و خیلی مناسب خواندن جلوی تلویزیون یا در مترو و اتوبوس نیست!
«فردایی دیگر»
سال 1950 ارنست یونگر «عبور از خط» را نوشت که سیدمرتضی آوینی شرحی را با عنوان «آخرین دوران رنج» بر آن نوشت، این مقاله بعدها در کتاب «فردایی دیگر» منتشر شد. درایران سیدمرتضی آوینی شرحی بر این نوشته با عنوان «آخرین دوران رنج» نوشت که اکنون در کتاب «فردایی دیگر» به چاپ رسیده است.
این کتاب از لحاظ موضوعی دارای مقالات به ظاهر پراکنده ای است با این حال می توان آنها را در دو بخش مجموعه سه مقاله ای که به فهم و تفسیر عالم غربی در وجوه گوناگون آن می پردازد و بخش دومن که شامل چهار مقاله با موضوع شعر است تقسیم کرد.
البته باید به این مهم توجه کرد که بخش اول مقالات بخش اول این کتاب دارای عبارات و اصطلاحاتی ثقیل است که چون نویسنده در این کتاب به آرای متفکران غربی –مثل یونگ- اشارات و نقدهایی داشته است، ناگزیر مینماید. به هر حال این کتاب برای خواندن نیاز به کمی ورزش و آمادگی ذهنی دارد.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13940120094500 [pdate] => 13940119224500 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 23 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 452900 [title] => بازخوانی کتاب "فتح خون "در دانشگاه اراک برگزار می گردد [pdate] => 13940729230700 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 449415 [title] => کتاب «حمايت از جنگل» توسط اساتيد دانشگاه ايلام تالیف شد [pdate] => 13940720104228 [service_id] => 11 ) [2] => Array ( [id] => 400942 [title] => آوینی را برای تلویزیون«ممنوع الورود» کردند [pdate] => 13940122115000 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 400904 [title] => خاطرات رهبر انقلاب از شهید سپهبد علی صیاد شیرازی +عکس [pdate] => 13940120153600 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 400851 [title] => اجازه شهید صدر از امام خمینی(ره) برای ادامه مبارزه در عراق [pdate] => 13940120120800 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 400837 [title] => «آفتاب» به نقش تشکل در تداوم انقلاب میپردازد [pdate] => 13940120113000 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 400827 [title] => «آوینی شناسی» مقدمه مطالعه آثار سید مرتضی [pdate] => 13940120110200 [service_id] => 4 ) [7] => Array ( [id] => 400824 [title] => روایت «سید مرتضی» در آیینه کتاب [pdate] => 13940120105300 [service_id] => 4 ) [8] => Array ( [id] => 399888 [title] => حوزه هنری شعار خود را از «مرتضی آوینی» وام گرفته [pdate] => 13940117095200 [service_id] => 4 ) [9] => Array ( [id] => 387586 [title] => روایت راوی دفاع مقدس از گذشته شهید آوینی [pdate] => 13931118095830 [service_id] => 11 ) [10] => Array ( [id] => 385362 [title] => دانشجویان از خداوند بخواهند علم شما را مسیر رضای خودش قرار دهد [pdate] => 13931109120548 [service_id] => 11 ) [11] => Array ( [id] => 363024 [title] => صوت/ آزادی در فرهنگ اسلامی [pdate] => 13930726101330 [service_id] => 3 ) [12] => Array ( [id] => 358181 [title] => اتفاق جنجالی زندگی شهید آوینی در سال آخر زندگی/ اولین ارتباط آوینی با امام(ره) از طریق نوار کاستی بود که "فرهاد مهراد" به او داد/ اگر آوینی زنده بود از مزخرفی که به اسکار رفته دفاع نمیکرد [pdate] => 13930701104344 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 399888 [title] => حوزه هنری شعار خود را از «مرتضی آوینی» وام گرفته [pdate] => 13940117095200 [service_id] => 4 [rutitr] => محسن مؤمنی شریف: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 387586 [title] => روایت راوی دفاع مقدس از گذشته شهید آوینی [pdate] => 13931118095830 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 385362 [title] => دانشجویان از خداوند بخواهند علم شما را مسیر رضای خودش قرار دهد [pdate] => 13931109120548 [service_id] => 11 [rutitr] => یک کارشناس مسائل مذهبی: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 363024 [title] => صوت/ آزادی در فرهنگ اسلامی [pdate] => 13930726101330 [service_id] => 3 [rutitr] => کلیپ صوتی؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 358181 [title] => اتفاق جنجالی زندگی شهید آوینی در سال آخر زندگی/ اولین ارتباط آوینی با امام(ره) از طریق نوار کاستی بود که "فرهاد مهراد" به او داد/ اگر آوینی زنده بود از مزخرفی که به اسکار رفته دفاع نمیکرد [pdate] => 13930701104344 [service_id] => 4 [rutitr] => در نشست "روایت یک حقیقت" مطرح شد: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 400824 [title] => روایت «سید مرتضی» در آیینه کتاب [pdate] => 13940120105300 [service_id] => 4 [rutitr] => معرفی کتاب؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 400827 [title] => «آوینی شناسی» مقدمه مطالعه آثار سید مرتضی [pdate] => 13940120110200 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 400837 [title] => «آفتاب» به نقش تشکل در تداوم انقلاب میپردازد [pdate] => 13940120113000 [service_id] => 4 [rutitr] => به همت جامعه ايماني مشعر؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 400851 [title] => اجازه شهید صدر از امام خمینی(ره) برای ادامه مبارزه در عراق [pdate] => 13940120120800 [service_id] => 4 [rutitr] => آیتالله اراکی در مراسم بزرگداشت آیتالله شهید صدر: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 400904 [title] => خاطرات رهبر انقلاب از شهید سپهبد علی صیاد شیرازی +عکس [pdate] => 13940120153600 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 400942 [title] => آوینی را برای تلویزیون«ممنوع الورود» کردند [pdate] => 13940122115000 [service_id] => 4 [rutitr] => طالبزاده در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» : [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [11] => Array ( [id] => 449415 [title] => کتاب «حمايت از جنگل» توسط اساتيد دانشگاه ايلام تالیف شد [pdate] => 13940720104228 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [12] => Array ( [id] => 452900 [title] => بازخوانی کتاب "فتح خون "در دانشگاه اراک برگزار می گردد [pdate] => 13940729230700 [service_id] => 11 [rutitr] => توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => کتاب «فتح خون» [id] => 696634 [tag_id] => 406963 ) [1] => Array ( [tag] => مقام معظم رهبری [id] => 696635 [tag_id] => 655 ) [2] => Array ( [tag] => شهید آوینی [id] => 696636 [tag_id] => 30712 ) [3] => Array ( [tag] => خبرگزاری دانشجو [id] => 696637 [tag_id] => 115 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1
به گزارش خبرنگار اعزامی «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، عباسی روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد در یادمان فکه در اهواز با بیان اینکه آوینی از یک راه طی شده حرف می زند خاطرنشان کرد: کامران آوینی شخصی است که با ریش پروفسوری در دانشکده هنر معماری در دانشگاه تهران در کنار دوست دخترهایش از یک راه طی شده حرف می زند که موجب ارادت امام خامنه ای به این فرد شد.
وی ادامه داد: آوینی دانشجویی است که خودش مطرح می کند در آلاچیق های دانشکده هنر معماری با دوست دخترش دیدار می کرده و بسیار علاقه داشته است خودش را مانند یک فرد روشنفکر معرفی کند.
عباسی با بیان اینکه آوینی کسی است که مسعود بهنود برای او حرف هایی علیه اش بیان می کند، گفت: مقام معظم رهبری با بیان اینکه ارادت ما به آوینی پس از شناخت وی بیشتر شد، زیرا او از یک راه طی شده آمده است راهی که به خوبی می دانست در انتهای آن هیچ چیزی وجود ندارد.
این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه سید مرتضی آوینی در حقیقت کامران آوینی است، بیان داشت: چه می شود که کامران آوینی که عاشق شعرهای فروغ فرخزاد است و کتاب های روشنفکرترین افراد را در دست گرفته و مدعی می شود یک فرد کاملا روشنفکر است به یکباره سیدمرتضی آوینی لقب می گیرد و در راه اسلام به شهادت می رسد.
این راوی دفاع مقدس با بیان اینکه منطقه فکه تنها منطقه ای است که امروز زائران شهدا از ورودی عراقی ها وارد آن می شوند، افزود: شما در هر منطقه دیگری از همان مسیر وارد یادمان می شوید که رزمندگان اسلام وارد شدند و به دشمن حمله کردند؛ اما در فکه دقیقا از مسیر ورود عراقی ها وارد فکه میشویم و پس از آن به یادمان 120 شهید مظلوم فکه می رسیم.
وی ادامه داد: این چه سری است که شهید آوینی در دومین حضورش در فکه برای ساخت مستند روایت فتح در حالی که دو نفر از کنار همان مینی که او را به شهادت می رساند، رد می شوند و مین مامور به شهادت رساندن آوینی می شود.
عباسی خاطرنشان کرد: این چه سری است که باید از مسیر ورودی عراقی ها در ابتدا به یادمان قتلگاه شهید آوینی برسیم و با سلام به او و اذن و اجازه از او وارد فکه شده و 120 شهید انتهای کانال فکه را مورد زیارت قرار دهیم.
عباسی در پایان با بیان اینکه اگر خط قرمزهای زندگی را همان گونه که شهید آوینی پس از طی کردن شان در زندگی رعایت کرد مورد توجه قرار دهیم به شهادت خواهیم رسید، گفت: شهید آوینی شخصی بود که انتهای تمام نفسیات دوران دانشجویی یک فرد را چشید اما از یک راه طی شده خود را به خدا رساند.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13931118095830 [pdate] => 13931118095830 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 11 [cat_id] => 70 [sec_id] => 201 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 453092 [title] => اعضای بسیج رسانه خوزستان با حضور در یادمان فکه به سوگواری می پردازند [pdate] => 13940801101000 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 400657 [title] => دیگر سینمای نجیب و نورانی آوینی را نمیبینیم [pdate] => 13940119153904 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 400616 [title] => بیست و دومین سالگرد شهید مرتضی آوینی برگزار میشود [pdate] => 13940119153729 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 400275 [title] => از «فتح خون» تا «آینه جادو»ی سید مرتضی [pdate] => 13940119224500 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 394467 [title] => اجازه نمیدهیم بیگانگان استقلال کشورمان را در پای میز مذاکرات سلب کنند [pdate] => 13931214092019 [service_id] => 11 ) [5] => Array ( [id] => 389165 [title] => ۲۳ بهمن سالگرد فرمانده شهید حمید سلیمی، دانشجوی مهندسی راه و ساختمان [pdate] => 13931123145246 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 385362 [title] => دانشجویان از خداوند بخواهند علم شما را مسیر رضای خودش قرار دهد [pdate] => 13931109120548 [service_id] => 11 ) [7] => Array ( [id] => 363024 [title] => صوت/ آزادی در فرهنگ اسلامی [pdate] => 13930726101330 [service_id] => 3 ) [8] => Array ( [id] => 358181 [title] => اتفاق جنجالی زندگی شهید آوینی در سال آخر زندگی/ اولین ارتباط آوینی با امام(ره) از طریق نوار کاستی بود که "فرهاد مهراد" به او داد/ اگر آوینی زنده بود از مزخرفی که به اسکار رفته دفاع نمیکرد [pdate] => 13930701104344 [service_id] => 4 ) [9] => Array ( [id] => 357497 [title] => بهروز افخمی و کیومرث پوراحمد از شهید آوینی میگویند [pdate] => 13930629144933 [service_id] => 4 ) [10] => Array ( [id] => 354271 [title] => برپایی کارگاه پیشگیری از اعتیاد توسط دانشجویان جهادی «شهید آوینی» گلستان [pdate] => 13930618082607 [service_id] => 11 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 385362 [title] => دانشجویان از خداوند بخواهند علم شما را مسیر رضای خودش قرار دهد [pdate] => 13931109120548 [service_id] => 11 [rutitr] => یک کارشناس مسائل مذهبی: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 363024 [title] => صوت/ آزادی در فرهنگ اسلامی [pdate] => 13930726101330 [service_id] => 3 [rutitr] => کلیپ صوتی؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 358181 [title] => اتفاق جنجالی زندگی شهید آوینی در سال آخر زندگی/ اولین ارتباط آوینی با امام(ره) از طریق نوار کاستی بود که "فرهاد مهراد" به او داد/ اگر آوینی زنده بود از مزخرفی که به اسکار رفته دفاع نمیکرد [pdate] => 13930701104344 [service_id] => 4 [rutitr] => در نشست "روایت یک حقیقت" مطرح شد: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 357497 [title] => بهروز افخمی و کیومرث پوراحمد از شهید آوینی میگویند [pdate] => 13930629144933 [service_id] => 4 [rutitr] => در آیین افتتاح باشگاه مستند فرهنگسرای انقلاب؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 354271 [title] => برپایی کارگاه پیشگیری از اعتیاد توسط دانشجویان جهادی «شهید آوینی» گلستان [pdate] => 13930618082607 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 389165 [title] => ۲۳ بهمن سالگرد فرمانده شهید حمید سلیمی، دانشجوی مهندسی راه و ساختمان [pdate] => 13931123145246 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 394467 [title] => اجازه نمیدهیم بیگانگان استقلال کشورمان را در پای میز مذاکرات سلب کنند [pdate] => 13931214092019 [service_id] => 11 [rutitr] => راوی دفاع مقدس: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 400275 [title] => از «فتح خون» تا «آینه جادو»ی سید مرتضی [pdate] => 13940119224500 [service_id] => 4 [rutitr] => همه تالیفات و مجموعه بیانات سید شهیدان اهل قلم [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 400616 [title] => بیست و دومین سالگرد شهید مرتضی آوینی برگزار میشود [pdate] => 13940119153729 [service_id] => 4 [rutitr] => ۲۰ فروردین؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 400657 [title] => دیگر سینمای نجیب و نورانی آوینی را نمیبینیم [pdate] => 13940119153904 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 453092 [title] => اعضای بسیج رسانه خوزستان با حضور در یادمان فکه به سوگواری می پردازند [pdate] => 13940801101000 [service_id] => 11 [rutitr] => مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => منطقه عملیاتی فکه [id] => 632543 [tag_id] => 375641 ) [1] => Array ( [tag] => شهید آوینی [id] => 632544 [tag_id] => 30712 ) [2] => Array ( [tag] => دفاع مقدس [id] => 632545 [tag_id] => 2418 ) [3] => Array ( [tag] => دانشجویان [id] => 632546 [tag_id] => 1498 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1