کد خبر:۳۶۷۲۴۰

لغو تحریم خودرو چه تأثیری بر این صنعت داشت؟/ رنو بازی درمی‌آورد!

حدود 10 ماه پس از توافق ژنو و لغو تحریم‌هایی همچون خودرو، شرکت‌های خودروسازی غربی همچنان برای همکاری با ایران تعلل می‌کنند و تمایلی برای ازسرگیری فعالیت در ایران نشان نمی‌دهند.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، حدود 10 ماه پس از توافق ژنو و لغو تحریم‌هایی همچون خودرو، شرکت‌های خودروسازی غربی همچنان برای همکاری با ایران تعلل می‌کنند و تمایلی برای ازسرگیری فعالیت در ایران نشان نمی‌دهند.

 

برخی‌ها لغو تحریم‌هایی مثل تحریم خودرو را یکی از دستاوردهای مهم توافق ژنو می‌دانستند اما 10 ماه پس از این توافق مشخص شد که لغو تحریم‌هایی مانند خودرو اثر چندانی بر صنعت نمی‌گذارد تا جایی که تیراژ تولید تندر 90 در یکی از شرکت‌های خودروسازی به روزانه 10 دستگاه کاهش یافته است! در شرایطی روند تولید انواع مدل‌های تندر 90 در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو همچنان ادامه دارد که شورای رقابت قیمت این خودرو را تا پایان سال جاری تثبیت کرده است. 

 

براین اساس رضا شیوا - رئیس شورای رقابت - اظهار کرده که خودروی تندر 90 تا پایان سال جاری با همان قیمت‌های سال گذشته (1392) به فروش خواهد رسید. براین اساس قیمت خودروی تندر 90 مدل E2 تا پایان سال جاری 36 میلیون و 147 هزار تومان، پارس تندر 38 میلیون تومان و تندر 90 اتومات 45 میلیون تومان خواهد بود. تثبیت قیمت خودروی تندر 90 توسط شورای رقابت درحالی است که تیراژ تولید این خودرو روز به روز در حال کاهش است. در این شرایط مدیر فروش یکی از شرکت‌های تولیدکننده خودروی تندر 90 در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: تیراژ تولید تندر 90 در این شرکت به روزانه میانگین 10 دستگاه کاهش یافته است. بنابراین قیمت آن تاثیری بر وضعیت سود و زیان شرکت نخواهد داشت. وی با بیان اینکه تولید روزانه 10 دستگاه خودرو در یک شرکت خودروسازی به طور تلویحی به معنای توقف تولید آن خودرو است، خاطرنشان می‌کند: بنابراین در صورت توقف تولید همین 10 دستگاه خودروی تولیدی در روز نیز اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. این مدیر فروش یکی از شرکت‌های خودروساز تولیدکننده تندر 90 ادامه می‌دهد: شرکت رنو پارس به تدریج میزان قطعات تندر 90 تحویلی به شرکت‌های خودروساز را کاهش می‌دهد و همه چیز را به نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 موکول کرده است. وی اضافه می‌کند: بنابراین خودروسازان هم‌اکنون حساب ویژه‌ای روی تولید تندر 90 باز نکرده و بیشتر بر افزایش تیراژ خودروهای تولیدی با برند خود تمرکز کرده‌اند. این مدیر فروش یکی از شرکت‌های خودروساز تولیدکننده تندر 90 بابیان اینکه طبق دستور شورای رقابت این خودرو همچنان با قیمت‌ سال 1392 البته با احتساب افزایش هزینه‌های بیمه و شماره‌گذاری در سال جاری به فروش خواهد رسید، تصریح می‌کند:‌ در صورتی که رنو پارس به اقدامات اینچنینی خود در زمینه تامین قطعات خودروی تندر 90 ادامه بدهد جایگاه خود در صنعت خودروی ایران را از دست خواهد داد.

 

خبرهای دروغین

جالب اینکه خردادماه خبری از قول مقامات رنو اعلام شد که مسؤولان این شرکت خواهان همکاری با ایران هستند. چنین خبری را رسانه‌های حامی دولت از قول رویترز منتشر کردند: «مسؤولان شرکت خودروسازی رنو در اسپانیا پنجشنبه‌شب با انتشار اطلاعیه‌ای در مادرید اعلام کردند با توجه به افزایش تقاضا در بازار ایران، تولیدات موتور کی 4 (K4) را که یک موتور بنزینی 1600 سی‌سی است و در بسیاری از مدل‌های رنو استفاده می‌شود، ظرف دو هفته آینده افزایش خواهند داد. براساس این اطلاعیه، شرکت رنو قصد دارد از 15 ژوئن - 25 خرداد - آینده میزان تولید موتورهای کی 4 خود را در کارخانجات وایادولید در شمال اسپانیا از تعداد 940 دستگاه به 1500 دستگاه در روز برساند. شرکت خودروسازی رنو در اطلاعیه خود گفت که برای تحقق این هدف، کارگران کارخانجات وایادولید که هم‌اکنون فقط در یک نوبت کاری فعالیت می‌کنند، در شیفت دوم نیز مشغول شده و علاوه بر آن 55 کارمند جدید استخدام خواهند شد. این خبر علاوه بر شرکت رنو، برای دولت و جامعه اسپانیا نیز که در بحران بیکاری بسر می‌برد، خبر خوبی است. بر پایه این گزارش، موتورهای کی 4 در مدل‌های مختلف رنو نظیر توینگو، سیمبل، کانگو، مگان، اسنیک، فلوئنس، داسیا، لوگان، ساندرو، داستر، لادا لارگوس و نیسان لیوینا، آلمرا و ان پی 200 استفاده می‌شود و صدور تولیدات آن از کارخانجات وایادولید اسپانیا به کشورهای فرانسه، لهستان، روسیه، رومانی، ایران و هندوستان صورت می‌گیرد. مسؤولان شرکت‌های خودروسازی ایران نظیر ایران‌خودرو و سایپا نیز پیش از این از تولید مدل‌های جدید رنو در سال جاری با مشارکت این شرکت فرانسوی خبر داده‌اند.» این خبر در حالی منتشر شد که به‌تازگی شرکت رنو برای صادرات قطعات خود به ایران تعلل می‌کند و سیاست چندگانه‌ای در این زمینه اتخاذ کرده است.

 

زیان پژو و رنو

عدم همکاری شرکت‌های فرانسوی رنو و پژو در حالی است که این دو شرکت به علت تحریم‌ها علیه ایران زیان دیده بودند و مشخص نیست چرا هنوز برای همکاری با ایرانی‌ها تعلل می‌کنند. سال گذشته شرکت خودروساز فرانسوی پژو به علت افت در میزان فروش محصولات خود به واسطه قطع روابط با شرکت خودروساز ایرانی «ایران خودرو» که تحت فشار شرکت آمریکایی شریک در سهام خود اعمال شد، زیان 4 میلیارد یورویی متحمل شد. تصمیم پژو در قطع روابط با ایران در ماه فوریه 2012 و تحت فشار جنرال موتورز آمریکا که از پشتیبانی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا برخوردار بود، صورت گرفت. این تصمیم پژو همچنین منجر به این شد که 8000 کارگر این شرکت شغل خود را از دست بدهند. همچنین طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت رنو با اشاره به زیان 249 میلیون یورویی خود در 6 ماه نخست امسال، اعلام کرد در همین مدت زمان تنها به دلیل تحریم ایران معادل ۵۱۲ میلیون یورو خسارت دیده است و سود سهام آن نیز کاهش یافته است. رنو فرانسه در حالی که در 6 ماه دوم سال 2012، 519 میلیون یورو سود کرده بود، در 6 ماه نخست امسال 249 میلیون یورو ضرر کرد. همچنین میزان فروش این شرکت در نیمه نخست امسال، با 4/2 درصد کاهش به 4/20میلیارد یورو رسیده است. عملکرد 10 ماهه صنعت خودرو پس از لغو تحریم‌ها نشان می‌دهد که گره چندانی از صنعت خودرو باز نشده و نمی‌توان لغو تحریم خودرو را یک دستاورد کامل دانست.

 

 

منبع: وطن امروز

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار