به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»،پنجشنبه هفته جاری (۲۹ آبان ماه) از ساعت ۱۵ در تالار ادب (واقع در خیابان استانداری، بلوار هشت بهشت) مناظرهای با موضوع: «بهشت وجهنم زوری! (فرهنگ ودین دولتی آری یا نه؟!)» و با حضور دکتر صادق زیباکلام (استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) و دکتر محمد هادی همایون (رئیس دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)) برگزار خواهد شد. این مناظره که به همّت مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر اصفهان برگزار میگردد به دنبال تبیین چیستی، چرایی و چگونگی نسبت فرهنگ و دولت در نظام حکومتی اسلام است و با گرد هم آوردن دو طیف مخالف سعی در ایجاد محیطی متضارب از آراء واقوال مختلف و به قضاوت نشاندن مخاطبین خود دارد.
یکی از سوالات اساسی و سرنوشت ساز که امروزه اندیشمندان انقلاب اسلامی ایران باید به آن بپردازند این است که آیا اساساً دولت در امر فرهنگ جامعه نقشی دارد که بخواهد برای فرهنگ، مهندسی داشته باشد و یا اینکه صرفا وظیفهٔ دولت ودولتمردان در حوزهٔ نظارت وپشتیبانی است و حق دخالت مستقیم در دین وفرهنگ وسایر مولفههای اجتماعی مردم ندارد.
به تعبیر دیگر سوال اساسی - که اخیراً هم دوباره در سطح کشور مطرح شد- این است که دولت در قبال مسائل فرهنگی مردم وظیفه داردیا نه؟ آیا دولت باید اقداماتی انجام بدهد یا نه؟ یعنی در طیفی که از مداخله حداکثری دولت تا برکنار ماندن دولت از کل عرصه فرهنگ مواضع ونظرات متفاوتی وجود دارد - و ممکن است هر شخص وجریان سیاسی و فرهنگی، یک جای این طیف و پیوستار قرار بگیرد –نظریهٔ صحیح واقعا چیست؟
موضعِ عدهای دخالتِ دولت است. آنها میگویند دولت وظیفه دارد که در عرصهٔ فرهنگ تمام قد و به معنای انحصاری ورود کند. عدهای وظیفهٔ دولت در ورود به فرهنگ را صرف کارکرد هدایتیآن میدانند به تعبیر دیگر آنها میگویند دولت وظیفهٔ باغبانی دارد. مثل باغبانی که آب را به پای گیاه میرساند تا گیاه رشد کندحفاظتش میکند، حرسش میکندو هرکار دیگری که این گیاه خوب بالا بیاید و راست قامت شود- هرچند در رشد این گیاه هزاران عامل دیگر دخیل است - دولت نیز در قبال فرهنگ و مسائل فرهنگی چنین نقش و وظیفهای دارد و نمیتواند بگوید که من در قبال فرهنگ مردم مسئول نیستم. در مقابل جریاناتی وجود دارند که میگویند: وظیفهٔ دولت ودولتمردان در حوزهٔ نظارت وپشتیبانی است و دولت حق استفاده از زور و وضع قوانین در حوزههای عمومی وخصوصی فرهنگی ندارد.
در ادامه به جهت آشنایی بیشتر علاقه مندان به استفاده از این برنامه، گوشهای از اندیشهها وفعالیتهای علمی اساتید مدعو این برنامه در سطور ذیل آورده شده است:
دکتر محمدهادی همایون:
دکتر محمدهادی همایون، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، معاون آموزشی سابق دانشگاه امام صادق (ع) و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم است.
دکتر همایون درجه دکترای خود را از دانشگاه امام صادق (ع) با عنوان «بهسوی الگوی توسعه جهانگردی در فرهنگ اسلامی: مورد جمهوری اسلامی ایران» اخذ کرده است. در سالهای دههٔ هفتاد که یکی از تئوریهای اصلی کارگزاران در مسائل اقتصادی جایگزینی درآمد صنعت جهانگردی و توسعهٔ توریسم به جای درآمدهای نفتی کشور بود و در این مسیر همایشها وپیگیریهای گستردهای از جمله فشار به مراجع تقلید جهت بازگذاشتن دست صنعت جهانگردی از لحاظ فقهی و... صورت میپذیرفت، دکتر همایون با بررسی آمارهای سازمان WTO و ابداع فرمول احتساب درآمد واقعی و مازاد صنعت گردشگری ثابت کرد که صنعت جهانگردی نه تنها سودی نخواهد داشت بلکه بیش از سود، هزینه بر دولتها تحمیل خواهد کرد و علّت اصلی گسترش آن توسط کشورهای غربی، کسب سود نیست و بلکه آنها سوبسیت میدهند تا سلطهٔ فرهنگی به دست آورند و تقریباً تمام کشورهای مطرح و مهم گردشگری دوبرابر آنچه از این صنعت به دست میآورند، از دست میدهند و به نوعی برای این صنعت سوبسیت میدهند.
دکتر همایون یکی از افرادی است که بر روی مقولهٔ تمدن نوین اسلامی که از موضوعات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب است مطالعات وسیعی داشته است. کتاب مفصّل «تاریخ تمدن ومُلک مهدوی» محصول این مطالعات است. دیگر تالیفات او عبارتند از: «تبلیغات، یک واژه در دو حوزه فرهنگی»، «جهانگردی به عنوان یک ارتباط میانفرهنگی»، «گذرگاههای تبلیغات بازرگانی». دکتر همایون این روزها درگیر تالیف کتاب «مبانی هستیشناختی فرهنگ» است.
دکترصادق زیباکلام:
دکترصادق زیباکلام مفرد (متولد ۱۳۲۷، تهران) فعال، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی است. زیباکلام دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورداست. و هماکنون استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهرانواز جمله اساتید صاحب نظر و ایده در حوزههای مختلف علوم اجتماعی وانسانی است.
به رسمیت شناختن اسرائیل، حمایت از شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، معرفی کردن محمد مصدّق به عنوان شریفترین، ملیترین و متدینترین رجال سیاسی ۲۰۰سال اخیر ایران، نسبت دادنحادثه اسیدپاشیهای زنجیرهای در اصفهانبه افراطگرایان مذهبی، دفاع تمام قد از توافقنامه ژنو و... از جمله اعتقادهای دکتر صادق زیباکلام است که سعی نموده در مناظرات ومجادلات مختلف سیاسی واجتماعی آنها را مطرح و از آنها دفاع نماید.
از جمله تالیفات دکتر صادق زیباکلام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ما چگونه، ما شدیم: ریشهیابی علل عقب ماندگی در ایران
هاشمی بدون روتوش: پنج سال گفتگو با هاشمی رفسنجانی
جامعهشناسی به زبان ساده
مقدمهای بر انقلاب اسلامی
فرهنگ خاص علوم سیاسی (دربرگیرنده کلیه اصطلاحاتی که به «ایسم» ختم میشوند)
سنت و مدرنیته: ریشه یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار
از دموکراسی تا مردم سالاری دینی: نگرشی بر اندیشه سیاسی شریعتی و زمانه او
تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ۱۳۲۰ - ۱۳۲۲
قربانیان، وقایع نگاری فرازها و فرودهای جنبش نوخاسته اصلاحات
آذری غریب
نهادها و اندیشههای سیاسی در ایران و اسلام
از هانتینگتون و خاتمی تا بن لادن: برخورد یا گفتگو میان تمدنها؟
منبع: رویش نیوز