کد خبر:۳۷۲۹۶۷

کاش "حسن روحانی" می‌گفت راه‌آهن ترانزیت را چه کسانی ساختند

احداث خط آهن ترانزیتی شرق دریای خرز از سال ۸۶ توسط دولت‌های نهم و دهم انجام گرفته و کاش آقای روحانی از این خدمت انجام گرفته تقدیر می‌کرد.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، مراسم بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر روز چهارشنبه با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد. رئیس‌جمهور در این مراسم افتتاح اشاره‌ای به روند و تاریخچه ساخت این خط راه‌آهن استراتژیک نکرد. طی چند روز اخیر هم چند تن از مسئولان دفتر رئیس دولت یازدهم نیز به تفصیل درباره اهمیت این پروژه ریلی سخن گفته‌اند اما هیچ اشاره‌ای به نقش دولت سابق در ساخت این پروژه نکرده‌اند. این درحالی است که تاریخچه طرح اتصال ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان نشان می‌دهد تمامی مراحل این پروژه عظیم از طراحی و امضای قرارداد تا اجرا به دولت سابق باز می‌گردد.


به گزارش مشرق، موافقت‌نامه اولیه احداث این خط راه‌آهن در دولت نهم بین روسای جمهوری ۳ کشور ایران، ترکمنستان، قزاقستان در حاشیه اجلاس روسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر ۱۳۸۶ در تهران برگزار شد، به امضا رسید و عملیات ساخت آن در ایران از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا و طی دولت دهم انجام شد.


به گفته مدیرکل فعلی سازمان راه و شهرسازی استان گلستان، ساخت این راه‌آهن از سال ۹۰ با توافق سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در طول نزدیک به ۹۲۶ کیلومتر آغاز شد. از آنجا که ۸۰ کیلومتر از این خط‌آهن در ایران، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و بیش از ۱۲۰ کیلومتر آن در خاک قزاقستان واقع شده است، در ۶ خرداد ۱۳۹۲ (اواخر دولت دهم) پس از آنکه مسیر ایرانی این خط آهن تکمیل شد، طی مراسمی این پروژه افتتاح شد. سهم ایران از این مسیر ریلی ۹۰۰ کیلومتری، ۸۰ کیلومتر است که لازم بود بین گرگان تا اینچه‌برون ساخته می‌شد که این کار اوایل سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید.


سردار عبداللهی، رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا، هم در آن مراسم طی سخنانی خاطر نشان کرده بود: طول این پروژه در مجموع در سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود ۹۰۰ کیلومتر است که ۷۰۰ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان ناحیه برکت در استان بالکان به سوی مرز قزاقستان در شمال غربی این کشور قرار دارد و ۱۲۰ کیلومتر در خاک قزاقستان در منطقه اوزن و ۸۰ کیلومتر هم در خاک ایران ناحیه اترک در شمال گرگان واقع بود.


با این تفاصیل از آنجا که تمامی مراحل پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان از طراحی و امضای قرارداد تا اجرا به دولت‌های نهم و دهم باز می‌گردد، قابل انتظار بود آقای روحانی در کنار اظهارات متعددی که درباره اهمیت و مزایای گسترده این خط آهن داشت، اشاره‌ای کوتاه هم به نقش دولت گذشته در این پروژه می‌کرد. بدون تردید، نگاه منصفانه به عملکرد گذشتگان از سوی دولت فعلی، سبب خواهد شد آیندگان نیز نسبت به دولت یازدهم نگاه منصفانه اتخاذ کنند.

 

منبع: کیهان

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ه.مغاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
ای بابا ..اگه کار بدی انجام شده باشه چه به دولت قبل ربط داشته باشه چه نداشته باشه مقصر احمدی نژاده،اما اگه کار خوبی انجام شده باشه اگه مربوط به هشت سال پیشم باشه همینطور یهویی میشه کار این دولت!! اعتدال یعنی این!
21
0
ناشناس
۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
گل گفتی! دولت اعتداله دیگه
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
کارهرچی بوده برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است هر دولتی کارکند وظیفه اش است و کارنکند جفا کرده به خون هزاران شهید چون امامان گفت : اسلام ما را موظف کرده به اسلام خدمت کنیم.
1
0
رفیعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
دولت تدبیر و امید ...!!! تدبیر ی برای ماست مالی کردن بلدم بلدم ...امید به یاری کدخدای پوشالی ....چرا اینقدر انتقاد میکنید کلیدی که در100 روز همه مشکلات رو حل کرددست همین دولته ....اگه مشکل شما حل نشده مقصر دولت قبلیه ...از رکود هم که گذشتیم ...دیگه چی میخوایین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همه چی گل وبلبله.. دیگه میتونیم سرمونو در پیشگاه خدا وامام وشهدا بالا بگیریم.....
5
0
پربازدیدترین آخرین اخبار