به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، بنابر نتایج تحقیقی مبتنی بر نظرسنجی مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی از شهروندان تهرانی درباره الگوی مصرف و میزان استفاده آنها از مطبوعات که در مهرماه سال 1393 از تعداد 1100 پاسخگو با روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده، در کسب اخبار و اطلاعات از رسانه های مختلف، میزان استفاده از مطبوعات در در جایگاه چهارم و در بین سایر رسانه ها در خصوص اعتماد به این رسانه هم مطبوعات بعد از صدا و سیما و شبکه های اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.
مهمترین شیوه دسترسی پاسخگویان به مطبوعات (روزنامه و مجلات) خرید شخصی بوده و میانگین میزان مطالعه روزنامه توسط خوانندگان مستمر آن ها 41 دقیقه در شبانه روز است که البته با افزایش سن بر میزان مطالعه آنها افزوده شده است.
مهمترین روزنامه مورد مطالعه پاسخگویان در بخش روزنامه های غیر ورزشی روزنامه های «همشهری، ایران و جام جم» و در میان روزنامه های ورزشی «خبر ورزشی» با میانگین 48 درصد و با فاصله بسیار زیاد، روزنامه های «نود و استقلال» با کمتر از 10 درصد است. در بین مجلات هم «خانواده سبز» و «دنیای ورزش».
گزارش حاضر که حاصل سومین نظرسنجی از شهروندان تهرانی به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد است، نشان می دهد که در بین شش رسانه مطرح شده یعنی صداوسیما، روزنامه ها و سایت های متعلق به آنها، مطبوعات خارجی، شبکه های ماهواره ای، رادیوهای خارجی فارسی زبان و پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی، بیشترین استفاده پاسخگویان از صداوسیما با میانگین رتبه ای 2.40 از 4 و کمترین میزان استفاده هم مربوط به مطبوعات خارجی با میانگین 0.38 از 4 است. ضمناً از میان موارد مطرح شده میانگین میزان استفاده از مطبوعات جهت کسب اخبار و اطلاعات معادل 1.28 از 4 است که در مقایسه با منابع مختلف مطرح شده در رتبه چهارم میزان استفاده قرار دارد.
در استفاده از شبکه های ماهواره ای نیز 7.8درصد پاسخگویان این پژوهش همیشه، 16.3 درصد بیشتر اوقات، 20.6 درصد گاهی، 10.4درصد بندرت و 44.9 درصد هم جهت کسب اطلاعات و اخبار گوناگون هرگز استفاده ای نمی کنند.
در مورد پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی هم همانطور که نتایج پژوهش نشان می دهد، 14.9 درصد همیشه، 18.8درصد بیشتر اوقات، 17.2 درصد گاهی، 7.5 درصد بندرت و 41.5 درصد هم هرگز از این رسانه جهت کسب اخبار و اطلاعات استفاده نمی کنند.
در خصوص میزان اعتماد پاسخگویان به این رسانه ها هم بالاترین میزان اعتماد به صداوسیما با میانگین رتبه ای 2.65 از 5 و کمترین میزان میانگین که معرف کمترین میزان اعتماد به رسانه های فوق است هم به رادیوهای خارجی فارسی زبان با رقم میانگین 1.38 از 5 مربوط است.
همچنین میزان اعتماد پاسخگویان به مطبوعات با رقم 2.43 از 5 بعد از صداوسیما و پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.
در رابطه با میزان استفاده پاسخگویان از خدمات پست الکترونیکی و نرم افزارهای خبری نصب شده بر روی تلفن های همراه هم اگرچه 52.9 درصد اصلاً از پست الکترونیکی استفاده نمی کنند، اما میزان استفاده 10.5 درصد همیشه و 13.3 درصد بیشتر اوقات است.
این درصدها در رابطه با نرم افزارهای نصب شده بروری موبایل هم به گونه ای است که 62.8 درصد از آنها هرگز استفاده نکرده و تنها 9.7 درصد همیشه و 17.3 درصد هم گاهی استفاده می کنند.
در رابطه با افراد خانواده پاسخگو که خواننده روزنامه هستند، به جز فرد پاسخگو، 33.5 درصد گفته اند که فقط یک نفر، 24.4درصد دو نفر و 27.6 درصد هم گفته اند که به جز آنها هیچ فرد دیگری در خانواده خواننده روزنامه خریداری شده در منزل نیست.
همچنین نتایج مربوط به دلایل پاسخگویان جهت خرید روزنامه هم نشان می دهد که کسب اخبار و اطلاعات روز ایران با 26.9 درصد، افزایش اطلاعات عمومی با 14.1 درصد و کسب سرگرمی و گذران وقت با 8.4 درصد مهمترین دلایل افراد جهت مطالعه روزنامه است.
در مورد بخش های مختلف روزنامه هم نتایج نشان می دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه های کشور، بیشترین میزان علاقه مندی پاسخگویان با 19.1 درصد به بخش حوادث، 12.2 درصد به بخش های اجتماعی و 11.9 درصد هم به بخش های سیاسی روزنامه ها مربوط است.
در خصوص ویژگی های یک روزنامه مناسب هم نتایج تحقیق نشان می دهد، 41.9درصد پاسخ ها مربوط به صحت مطالب روزنامه و 10.8 درصد شفاف سازی اخبار است.
میانگین نمرات داده شده آنها هم به عملکرد روزنامه ها در سطح کشور بطور میانگین 13.2 است که اگرچه 32 درصد نمرات در حد 15 تا 16 می باشد، اما با افزایش سن و میزان تحصیلات از میزان نمره دهی پاسخگویان به عملکرد روزنامه ها در یک سال اخیر کاسته شده است.
منبع: جام جم