کد خبر:۳۷۷۳۶۰

آسمان تیره محیط زیست

این روزها آسمان تهران و بیشتر شهرهای صنعتی کشور با رنگ آبی در حال خداحافظی است و ورود به فصول سرد سال نیز بر تعداد روزهایی که کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد افزوده است.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، این روزها آسمان تهران و بیشتر شهرهای صنعتی کشور با رنگ آبی در حال خداحافظی است و ورود به فصول سرد سال نیز بر تعداد روزهایی که کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد افزوده است. این شرایط هرساله در چنین روزهایی برای بیشتر شهروندان قابل پیش‌بینی است و به نوعی همگان با سرد شدن هوا چشم‌انتظار سیاهی آسمان و به شماره افتادن نفس‌های پایتخت هستند اما آنچه زمستان امسال به غیر از وارونگی دمایی برای شهروندان به ارمغان آورد وارونگی ادعای سازمان محیط زیست است. آلایندگی‌های موجود در آسمان کلانشهرها که به دلیل سرمای هوا پایدار شده‌اند به نوعی تزلزل ادعای سازمان محیط‌زیست مبنی بر آلاینده بودن بنزین پتروشیمی را نمایان کرده است تا جایی که حتی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز بنزین داخلی را در آلایندگی تهران مقصر ندانسته است. از سوی دیگر نه‌تنها این واردات در وضعیت هوای تهران تغییری ایجاد نکرده بلکه از زمان آغاز فصل سرما تاکنون خبرهای ناسالم بودن کیفیت هوا و هشدار به بیماران قلبی و ریوی درباره این معضل پای ثابت اخبار شده است.

 

هوای پایتخت در شرایط ناسالم

قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در بالای عدد 100 این روزها وضعیت عادی شهر تهران تلقی شده و طی یکی، دوهفته گذشته حتی شرایطی تا 10روز پیاپی ناسالم نیز در این کلانشهر تجربه شده است. در روز شنبه براساس اعلام سخنگوی مرکز کنترل هوای تهران با افزایش شدت آلاینده‌ها کیفیت هوا به صورت ناسالم درآمد. روز گذشته حشمت‌الله بسطامی، سخنگوی مرکز کنترل هوای تهران از افزایش شاخص و ادامه شرایط ناسالم خبر داد و افزود: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی طی روزهای آینده پایداری هوا را شاهد خواهیم بود.

 

واردات بنزین و سیاهی آسمان

سازمان محیط‌زیست با بیان این ادعا که بنزین پتروشیمی از استاندارد لازم برخوردار نیست و سهم قابل توجهی در آلایندگی هوا دارد اقدام به واردات بنزین کرد.  اما با شروع فصول سرد سال و حتی پاییزی شدن آب و هوا رنگ سیاهی دوباره بر آسمان کلانشهر‌ها نشست و شهروندان را همچنان چشم‌انتظار آسمان آبی نگاه داشت. با بروز پدیده وارونگی دمایی و پایداری جوی به سرعت کیفیت بنزین وارداتی برای شهروندان آشکار شد چرا که اگر بنزین وارداتی که به بهانه بهره‌مندی از استاندارد یورو4 وارد کشور شد تاثیری در بهبود کیفیت هوا داشت باید در چنین روزهایی خود را نشان می‌داد و وضعیت شرایط ناسالم جوی را تغییر می‌داد. این در حالی است که تا پیش از این سازمان محیط زیست واردات بنزین را در بهبود کیفیت هوای پایتخت موثر دانسته و با دستاویز قرار دادن این موضوع انگ غیراستاندارد بودن را به بنزین پتروشیمی و داخلی چسبانده و مجوز واردات بنزین را دریافت کرد اما در چنین شرایطی حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس نظر متفاوتی دارد و با استناد به گزارش این کمیسیون درباره وضعیت بنزین و آلایندگی هوا، بنزین وارداتی را بدون استاندارد یورو4 معرفی کرده است.

 

بنزین وارداتی یورو 2 از آب درآمد

حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این باره گفته است: براساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ کیفیت بنزین‌های وارداتی تا نیمه تیرماه ۹۳ دارای کیفیت یورو ۴ نبوده و از سوی دیگر بنزین‌های پتروشیمی نقشی در آلایندگی هوای تهران نداشته است. نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: براساس گزارش کمیسیون اصل 90 درباره بنزین‌های وارداتی و پتروشیمی‌ها عامل آلایندگی هوای تهران بنزین‌های استحصال‌شده از پتروشیمی‌ها نبوده است. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین خاطرنشان کرد: درباره بنزین‌های وارداتی نیز در این گزارش آمده است که کیفیت بنزین‌های توزیع شده تا نیمه تیرماه 93 در حد یورو 2 و 3 بوده اما از نیمه تیرماه 93 به بعد بنزین‌های وارداتی با کیفیت یورو 4 به کشور وارد شده است.

 

شکایت از ابتکار

این در حالی است که حواشی این روزهای سازمان محیط‌زیست تنها به بحث آلودگی و بنزین وارداتی ختم نمی‌شود و ماجرای آشوراده هم یکی از حواشی پیرامون فعالیت‌های این سازمان است. انتشار خبر انعقاد تفاهمنامه میان سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تبدیل آشوراده به قطب گردشگری‌‌ موجب  بلند شدن صدای اعتراض عمومی به وقوع چنین اشتباهی با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست شد.  بر این اساس دلاور نجفی و محمدباقر صدوق، 2 تن از مدیران سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست از رئیس فعلی این سازمان بابت عقد تفاهمنامه برای واگذاری آشوراده به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کنند؛ شکایتی که شاید از این رو رسانه‌ای شد که همگان شاهد بودند، رئیس نامدار سازمان محیط‌زیست، تفاهمنامه واگذاری را چیزی بی‌خطر برای آشوراده توصیف کرد و به سادگی هر چه تمام‌تر، ساخت‌وساز در ۳۸۰ هکتار از جزیره را چیزی در حد و اندازه 10 درصد جزیره، یعنی خیلی ‌کمتر از ۳۸۰ هکتار آن خواند!

 

 

منبع: وطن امروز

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار