به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، حکایت این روزهای سایپا آنقدر تلخ است که گفتن حقیقت تلخ دیگری از این خودروساز کهنهکار کشور دل آدمی را به درد میآورد. بعد از دوران جنگ، سایپا با نفسی تازه و با کمک مدیران دلسوز آن زمان خود دست به انتخابی فوقالعاده زد.
پراید از کمپانی کیاموتورز کره ثمره یک حسن انتخاب بینظیر بود که با توجه به قدرت خرید مردم کشورمان براحتی توانست رضایت عده زیادی از مردم را فراهم کند. بعدها که زانتیا در خیابانهای ایران با استقبال باورنکردنی مواجه شد، سایپاییها به انتخاب محصول خود بالیدند و رفتهرفته ماکسیمای قدرتمند، ریو، مگان، تندر، مورانو، قشقایی،C5, تیانا و در نهایت تیبا بهعنوان محصول پلتفرم داخلی سایپا به سبد محصولات این خودروساز افزوده شد. سایپاییها با بهرهگیری از سبد محصولات متنوع خود تا همین 5 سال قبل آنچنان به بالندگی رسیده بودند که سایپایی بودن و سهامدار سایپا بودن موجب فخر و مباهات بود.
انتخاب محصولات در سایپا آنچنان دقیق بود که با اختلاف قیمت مناسب و ایدهآل هر خودرو مشتریان خود را صدا میزد. بهعبارتی دیگر انتخاب محصول بهگونهای بود که تولید و عرضه یک خودرو تهدیدی برای بازار خودروی تولیدی دیگر محسوب نمیشد. اختلاف قیمتی پراید با ریو و تفاوت متعادل قیمت ریو با تندر و فاصله نسبتا مناسب آن با زانتیا و مگان 1600 و تفاوت قیمت 10 میلیون تومانی با مگان اتوماتیک 2000 و فاصله قیمتی مناسب آن در رقابتی درست با ماکسیما، تنوع قیمتی فوقالعادهای به محصولات سایپا میبخشید و با یک جهش قیمتی خوب به مورانو، قشقایی و تیانا میرسید تا خودروهای تولیدی سایپا در یک هارمونی قیمتی هر روز به رونق این شرکت بیفزایند. آما آنچه در 2 سال اخیر اتفاق افتاد ناهماهنگی در انتخاب آن هم به نام توسعه محصول بود. حالا بگذریم که سایپاییها از مشارکت با شرکای صاحبنام اروپایی، کرهای و ژاپنی به دنبال چینیها رفتند تا خود را سر و سامانی بدهند. خودرو Z300 یا S300 که در نهایت اسم ایرانی و قشنگ آریو را روی هیبت بیقواره خود یدک میکشد، ثمره یک انتخاب اشتباه در جهت توسعه محصول سایپا بود.
انتخابی که سایپا بر تولید آن اصرار ورزید و با تحمیل آن بر خط تولید یکی از سایتهای خود دست به کار شگرفی زد! تا شاید ثابت کند سایپا به دنبال تنوع محصول است. خودرویی با طراحی زمخت و ترکیبی قدیمی و موتور 1600 آن هم با بدنهای بزرگ و با قیمت 74 میلیون تومان که از همان ابتدا با عدم استقبال مشتریان روبهرو شد و تاخیر در تحویل آن نیز باعث شد مشتریان از درخواست خود صرفنظر کنند، چراکه به لحاظ قیمتی و شکل ظاهر حتی نتوانست رقیب مناسبی برای خودروهای زیر 60 میلیون تومانی شرکتهای واردکننده خودروی چینی باشد. با این همه سایپاییها بیکار ننشستند و بار دیگر سراغ چینیها رفتند تا شاید این اشتباه تحقیرآمیز خود را به گونهای دیگر جبران کنند. کمپانی برلیانس چینی این بار هدف دیگر سایپاییها بود تا با انتخاب خودروی شاسیبلند V5 با قیمت 99میلیون تومان و سواری «330 H » در ۲ مدل اتوماتیک و دندهای و همچنین مدل هاچبک آن با قیمت بین 43 تا 53 میلیون تومان ثابت کنند سایپا اگرچه خودروهایی چون ریو، زانتیا، مگان، ماکسیما، C5، مورانو، تیانا، قشقایی و... را از خط تولید خود خارج کرده!
و هماکنون سایتهای تولید خود را وقف تولید پراید، اندکی تیبا و با ملاحظه تندر یا همان پارستندر کرده است اما توانسته به یاری چینیها به محصولات خود رنگ و لعابی دیگر بزند. این بیپروایی مدیران سایپا که ماهها و ساعتها ماموریت و هزینههای سفر خارجی برای انتخاب محصول، ثمره آن است البته به یک خودروی شاسیبلند دیگر و سواری ایدو از کمپانی چانگان نیز فعلا ختم شد تا مشتریان این بار شاهد خودروهای دیگری باشند که با قیمت 83 میلیون تومان برای چانگان شاسیبلند V5 و 80 میلیون تومان برای سواری EADO به آنان تعارف میشود. خودروهایی که سایپا را تا سطح یک واردکننده خودرو پایین آورد. واردکنندهای که تاکنون حتی نتوانست یکسوم از تعداد 2000 خودروی سفارشگذاری شده خود را هم وارد کند. خودروهایD که به لحاظ قیمتی روی هم سایه میاندازند و در یک رقابت نزدیک و فرسایشی همدیگر را میبلعند این در حالی است که قرار است همه آنها در سایپا تولید شوند. Z300 هیچگاه توان رقابت با چانگان شاسیبلند 83 میلیون تومانی و EADO 79 میلیون تومانی را نخواهد داشت و از طرفی شاسیبلند 100 میلیون تومانی برلیانس با حجم موتور 1600 سیسی بیشتر شبیه یک شوخی برای خریدار آن محسوب میشود.
از طرفی شاید مدلهای سواریهای 330 Hبرلیانس بتواند اقبالی برای استقبال مشتری داشته باشد اما حجم موتور 1600 سیسی آن با کارآایی موتور تیبا هر مشتری عاقلی را به تفکر وامیدارد. حال با توجه به آنچه گفته شد براستی سیاست انتخاب این محصولات آن هم با پنهانکاری در هویت برند چینی آنها و نامیدن خودروها با اسمهای عجیب و غریب (V5/H330/CS35/Z300/EADO ) چه چیزی میتواند باشد. راستی در چین چه اتفاقی رخ داده است که مدیران سایپا دست و پا بسته خودروهایی را با بهعنوان تنوع در سبد محصولات سایپا انتخاب کردند تا در یک پرس قیمتی، آن هم با کیفیتی نه چندان متفاوت و مناسب و با سیاهنمایی در انتخاب محصول، دمار از روز و روزگار خود و سایپا دربیاورند و مشتری را در یک سردرگمی دائمی نگه دارند! آیا دستهای پنهانی در کارند؟
منبعک وطن امروز