کد خبر:۳۹۱۲۳۷

محو سيماي شهري زير ميليون‌ها برچسب

به هر گوشه شهر نگاهي بيندازي از در و ديوار گرفته تا المان‌‌هاي شهري و داخل صندوق‌‌هاي پستي آپارتمان‌ها پر از تبليغات و برچسب‌‌هاي تبليغاتي شده است و تاكنون مديريت شهري (شورا و شهرداري) نتوانسته‌اند براي جلوگيري از آلودگي بصري شهر از برچسب‌ها كاري اساسي انجام دهند.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، به هر گوشه شهر نگاهي بيندازي از در و ديوار گرفته تا المان‌‌هاي  شهري و داخل صندوق‌‌هاي  پستي آپارتمان‌ها پر از تبليغات و برچسب‌‌هاي  تبليغاتي شده است و تاكنون مديريت شهري (شورا و شهرداري) نتوانسته‌اند براي جلوگيري از آلودگي بصري شهر از برچسب‌ها كاري اساسي انجام دهند.

 

با نزديك‌‌ شدن به هفته‌‌هاي  پاياني سال، ميزان برچسب‌‌هاي  شهري روي المان‌‌هاي  شهري افزايش يافته و شهر و زيبايي آن در زير برچسب‌ها محو مي‌شود. عده‌اي افراد سودجو در نبود قانون مشخص براي برخورد با متخلفان براي سود بيشتر و نپرداختن پول براي تبليغات محيطي در محل‌‌هاي  مجاز، اقدام به چسباندن آگهي‌‌هاي  تبليغاتي خود روي سيماي شهري مي‌كنند.


اين افراد در محدود فعاليت‌‌هاي  خود با طرح‌ها و بروشورهاي مختلف و حتي برچسب‌‌هاي  تبليغاتي حتي به زمين هم رحم نكرده و برچسب‌‌‌هاي  خود را در محل‌‌هاي  پرتردد همچون پياده‌روها مي‌چسبانند تا بتوانند به سود بيشتري برسند.


هر ساله بسياري از شهروندان با گلايه از افرادي كه برچسب‌‌هاي  خود را روي در و ديوار منزل آنان نصب مي‌كنند خواستار رسيدگي مسئولان شهرداري در اين زمينه مي‌شوند ولي اقدامات و پيگيري و برخورد با متخلفان به دلايل مختلف تاكنون جواب نداده و اين تخريب سيماي شهري همچنان ادامه دارد.  وقتي با شماره تماس روي برچسب‌ها تماس گرفته مي‌شود و به اقدام اين افراد اعتراض مي‌شود، صاحبان اين ‌آگهي‌‌هاي  تبليغاتي و برچسب‌ها بي‌‌هيچ واهمه‌اي شهروندان را سركار ‌گذاشته و با بي‌اعتنايي باز هم به كار خود براي استفاده از فضاهاي محيطي ادامه مي‌دهند.  از يك سو شهرداري و در رأس آن سازمان زيباسازي اقدام به نقاشي ديواري و اجراي انواع و اقسام طرح و رنگ‌آميزي المان‌‌هاي  شهري مي‌كند و از سوي ديگر افراد سودجو اقدام به تخريب اين فضاهاي محيطي مي‌كنند.  برخورد با افراد متخلف همچون قطع تلفن‌‌ها و توبيخ آنان و جريمه‌ها فقط به عنوان يك مسكن مقطعي عمل مي‌كند.


در اين ميان عده‌اي با تعرض به فضاهاي شهري هزينه‌‌هاي  زيادي را به شهر تحميل مي‌كنند و سودهاي كلان مي‌برند و در مقابل همه شهروندان بايد با پرداخت عوارض به زيباسازي و پاكسازي سيما و منظر شهري كمك كنند.  نبود سازوكار مناسب قانوني براي برخورد از يك سو و نبود فضاهاي تبليغاتي مناسب در شهر يكي از عوامل اصلي گسترش فعاليت غيرقانوني افراد سودجو در چسباندن برچسب روي سيماي شهري است كه مسئولان و اعضاي شورا به راحتي از كنار آن عبور كرده‌اند!


انتظار مي‌رود اعضاي شوراي شهر با اهرم ‌هاي  نظارتي و تشديد مجازات براي متخلفان سازوكار مناسبي را براي اين معضل بيابند تا بخش‌‌هاي  اجرايي بهتر بتوانند با متخلفان برخورد كنند.


عده‌اي مي‌گويند چون مديريت شهري نمي‌تواند درآمدي از اين افراد كسب كند كار را رها كرده است و عده‌اي معتقدند بايد براي ساماندهي تبليغات درون شهري كاري اساسي كرد.  اين معضل فقط به پايتخت و كلانشهرها ختم نمي‌شود بلكه اين مشكل در تمامي شهرها به عنوان يك معضل شهري سالانه خسارت‌‌هاي  صدها ميليوني به المان‌ها شهري و شهروندان وارد مي‌سازد.  آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه وقتي تقاضا براي تبليغات محيطي در شهرها وجود دارد چرا مسئولان نبايد براي آن كاري اساسي انجام دهند؟


طرح استقبال از بهار در حالي در شهر با شعار آسمان آبي و زمين پاك اجرا مي‌شود كه براي برچسب ‌هاي  شهري كاري انجام نشده است و همچنان سيما و منظر شهري در زير ميليون‌ها برچسب، بروشور و پوستر تبليغاتي رنگ رنگين كمان به خود گرفته است و مصوبات شهري هم در اين زمينه زير ميليون‌ها برچسب‌ پنهان مانده است!

 

منبع : روزنامه جوان
 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار