کد خبر:۳۹۲۰۴۶

چرا باید ما هم «زینب» باشیم؟

چه کسی می‏تواند به گواه تاریخ حفظ حیاء و عفت را در وجود زینب کبری سلام الله علیها انکار کند؟ حضور شجاعانه او در مجلس ابن زیاد معلون و نوع مواجهه با نامحرمان آمیخته با حیاء و عفت بود و در این باره روایات تاریخی کم نیست و این حیاء و عفت از عقلانیت سرچشمه گرفته است.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر همگان و روز پرستار بر جامعه شریف پرستاری مبارک باد.


به مناسبت این میلاد مبارک دو نکته درباره‎ی نام و لقب حضرت زینب سلام الله علیها به اختصار تقدیم می‎شود:



1 -  عبارت (زینب) از دو واژه‎ی (زین) به معنای زینت و (اَب) به معنای پدر تشکیل شده است. در حدیث شریفی می‎خوانیم که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود : (من و علی (علیه‎السلام) پدر این امت هستیم)



حالا به نظر شما هر یک از مسلمانان و بخصوص شیعیان نباید زینت پدر معنوی خود باشند؟ ما هم می‎توانیم و باید زینب باشیم. زینبی برای پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علی علیه‎السلام و خود فرموده‎اند که اطاعت از آنان و عمل به دستورات و احکام اسلامی تکلیفی به گردن ما است و اگر حق پدران معنوی خود را به جای آوریم سعادتمند خواهیم شد.
 


این بیان در حدیث شریفی از امام صادق علیه السلام هم به ما رسیده است که فرمود : (مایه‎ی افتخار و زینت ما باشید نه مایه‎ی زشتی (بدنامی) ما.) (میزان الحکمه، ج6، ص123)



(توضیح اینکه حدیث شریفی که اول ذکر شد و در بحار الانوار، ج 108، ص 320 آمده تعارضی با آیه 40 سوره مبارکه احزاب ندارد و اصولاً مقصود از پدر در روایت فوق، پدر نسبی و جسمانی نیست بلکه روایت ناظر به نقش تربیتی بوده است)



2 -  لقب (عقیله‎ بنی هاشم) حکایت از عقلانیت والا و تمام حضرت زینب سلام الله علیها  دارد. او در خاندانی تولد یافته که عقل را به تمام آن دریافته است. یک نمونه آنکه به فرموده پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، اگر قرار بود عقل در قامت شخصی مجسم گردد آن فرد حسن بن علی علیهما السلام بود. (فرائد السمطین، ج 2، ص 68)


 
مشخص است که در چنین خاندانی عقل موج می‏ زند و زنان هم در این خاندان مظهر عقلانیت هستند و البته باید توجه داشت که انسان می‎کوشد تا عاقل شود و سپس عقیل باشد (یعنی به ثبات در عقل برسد) و این در حالی است که زینب کبری سلام الله علیها عقیلة بود و به بیان آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی، مسلط بر عقل بود و مظهر تام و تمام عقلانیت که کمالات از او نشأت می‎گیرند. (توضیح آنکه تاء در عقیلة، تاء تأنیث نیست و نشانه‏ی مبالغه است)


حال چه کسی می‏تواند به گواه تاریخ حفظ حیاء و عفت را در وجود زینب کبری سلام الله علیها انکار کند؟ حضور شجاعانه او در مجلس ابن زیاد معلون و نوع مواجهه با نامحرمان آمیخته با حیاء و عفت بود و در این باره روایات تاریخی کم نیست و این حیاء و عفت از عقلانیت سرچشمه گرفته است.



قدری تأمل در این سیره و رفتار نشان می‎دهد که پرستاران و عموم بانوان باید با الگو قرار دادن این بانوی بزرگوار حضور اجتماعی خود را با حیاء و عفت و لاجرم اولین سطح حیاء یعنی حفظ حجاب آمیخته نمایند.


 
اهتمام به حیاء و عفاف از الگویی که مظهر تام و کامل عقلانیت است به طور جدی قابل تأمل و مایه‏ی پند و تفکر است.


 
امید که همه‏ی ما زینت اسلام باشیم و بانوان و جامعه‎ی ما در پرتو عقلانیت، حفظ حیاء و عفاف را از دریچه حفظ حجاب اسلامی و رعایت حدود شرعی روابط زن و مرد نهادینه سازند.


 
اما چون میلاد مبارک این بانوی بزرگوار به عنوان روز پرستار هم نامگذاری شده یادآوری یک نکته شرعی هم ضروری است و آن اینکه باور اشتباهی میان برخی مردم وجود دارد و آن اینکه (پزشک و پرستار محرم هستند). حال آنکه چنین مجوزی از نظر شرعی وجود ندارد و پزشک و پرستار محرم نیستند و باید در پرستاری و درمان بیمار حدود شرعی و اسلامی رعایت شود. ان شاء الله که به این مهم نیز توجه گردد.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

 

منبع: جهان نیوز

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار