کد خبر:۳۹۷۷۴۴

منظور از ربای فاحش چیست؟

طورى كه از روايات و تواريخ استفاده مى شود در زمان جاهليت معمول بود كه اگر بدهكار در رأس مدت نمى توانست بدهى خود را بپردازد از طلبكار تقاضا مى كرد كه مجموع سود و اصل بدهى را به شكل سرمايه جديدى به او قرض بدهد و سود آن را بگيرد!

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، یکی از نکات قابل توجه و تامل در قرآن کریم این است که گاهی در لابلای بیان آیاتی در خصوص جنگ و جهاد به مسائل اقتصادی می پردازد و یا از برخی امور اجتماعی سخن به میان می آورد. اما علت این کار چیست؟


شاید به این دلیل باشد که خداوند متعال به ما بفهماند مسائل اخلاقى و اقتصادى، در يك نظام دفاعى مؤثّر است. جامعه اى كه افرادش اهل اخلاص و ايثار، و سبقت در كارهاى خير و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفّق خواهند بود، ولى جامعه پول پرست و بخيل و نافرمان و مصرّ بر ارتكاب گناه، يقيناً شكست خواهد خورد.برای نمونه آیات ۱۳۰ و ۱۳۱ سوره آل عمران همراه با هفت آیه بعد، در ميان آيات جنگ اُحد قرار گرفته است.


در این آیات می خوانیم:


«[هان‏] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! ربا را با افزوده‏هاى چند برابر [به بهانه دير كرد در پرداخت وام، نگيريد و] نخوريد؛ و پرواى خدا را پيشه سازيد؛ باشد كه رستگار شويد.» (۱۳۰)
«و از آتشى [بسيار شعله‏ور] كه براى كفر گرايان آماده شده است ، بترسيد [ و از اين شيوه ظالمانه دست برداريد].» (۱۳۱)


سه نکته:
* تحریم تدریجی ربا
آيات تحريم ربا، در چند مرحله و به صورت تدريجى نازل شده است.
- گام اول، انتقاد از رباخوارى يهود بود.
- گام دوم اين آيه است كه منع از رباى چندين برابر مى كند.
- و در گام سوم، اسلام حتى يك درهم ربا را تحريم و به منزله‏ جنگ با خدا معرفى كرده است.


** چرا تدریجی؟
روش قرآن در مبارزه با انحرافات ريشه دار اجتماعى اين است كه تدريجا زمينه سازى مى كند و افكار عموم را به مرور زمان با مفاسد آنها آشنا مى سازد و آنگاه كه آمادگى براى پذيرفتن تحريم نهایى حاصل شد قانون را به صورت صريح اعلام مى كند. این موضوع در مواردی که آلودگى به گناه زياد و وسيع باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مساله را ما باید در همه امر به معروف هایمان مد نظر قرار بدهیم و نخواهیم به یکباره فرزند یا دوستمان را تغییر دهیم.


*** منظور از ربای فاحش چیست؟
در اين آيه اشاره به تحريم رباى فاحش شده و با تعبير «أضعافاً مضاعفة» بيان شده است . منظور از رباى فاحش اين است كه سرمايه به شكل تصاعدى در مسير ربا سير كند يعنى سود در مرحله نخستين با اصل سرمايه ضميمه شود و مجموعاً مورد ربا قرار گيرند. به همين ترتيب در هر مرحله، سود به اضافه سرمايه، سرمايه جديدى را تشكيل دهد و به اين ترتيب در مدت كمى از راه تراكم سود، مجموع بدهى بدهكار به چندين برابر اصل بدهى افزايش يافته و به كلى از زندگى ساقط می شود.


بطورى كه از روايات و تواريخ استفاده مى شود در زمان جاهليت معمول بود كه اگر بدهكار در رأس مدت نمى توانست بدهى خود را بپردازد از طلبكار تقاضا مى كرد كه مجموع سود و اصل بدهى را به شكل سرمايه جديدى به او قرض بدهد و سود آن را بگيرد! متأسفانه در عصر ما نيز در ميان رباخواران اين رباخوارى بسيار ظالمانه فراوان است!

 

منبع: تراز

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار