به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، عباس آخوندي با حضوردر شركت فرودگاه هاي كشور بر لزوم مديريت يكپارچه فرودگاه هاي كشور تاكيد كرد و گفت: در فرودگاه هاي كشور مديريت واحد يكپارچه از موضوعات مهمي است كه بايد مد نظر باشد زيرا ناهماهنگي در فرودگاه هاي كشور پسنديده نيست.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در همين زمينه شركت فرودگاه هاي كشور آيين نامه مديريت يكپارچه فرودگاه ها را تدوين كند تا در هيئت دولت مطرح و به تصويب هيئت وزيران برسد.
وي كه از "مركز كنترل ترافيك هوايي كشور" در شركت فرودگاه هاي كشوربازديد مي كرد، ضمن تشكر از فعاليت سخت كارمندان اين مركز گفت: بخشي از ايمني و استاندارد پرواز در همين مركز كنترل ترافيك هوايي تامين مي شود بنابراين يكي از مراكز بسيار مهم و حساس است.
هماهنگي روزانه بيش از ۲ هزار پرواز مسافري داخلي و خارجي
وي گفت: در ايام نوروز روزانه بيش از ۲ هزار پرواز مسافري داخلي و خارجي در فضاي ايران توسط اين مركز هماهنگ و مسيربابي شد كه اقدام بسيار بزرگي است. اوايل سال گذشته تعداد پروازهاي عبوري از آسمان ايران به طور ميانگين در شبانه روز حدود ۴۸۰ پرواز بود كه اين ميزان از اواسط سال گذشته به روزانه حدود ۱۰۰۰ پرواز عبوري از آسمان ايران رسيد. ما اميدواريم كه با بهبود فضا و روابط بين المللي، ايران موقعيت استراتژيك خود را در فضاي عبوري پيدا كند لذا در پي يك سرمايه گذاري بسيار عمده براي مديريت فضاي ايران هستيم.
وزير راه و شهرسازي سرمايه گذاري جديد در صنعت هوانوردي را فرصتي براي تبديل فضاي آسمان ايران به يك فضاي امن در داخل و منطقه عنوان كرد و ادامه داد: اين سرمايه گذاري علاوه بر اينكه براي ارتقاي صنعت حمل و نقل هوايي داخلي بسيار هائز اهميت است مي تواند ايران را به فضايي امن براي انجام پروازهاي عبوري ساير كشورها تبديل كند كه در نتيجه منجر به افزايش درآمد براي كشور ميشود.
وي با بيان اينكه مركز كنترل ترافيك هوايي كشور در سال ۸۰ با سرمايه گذاري حدود ۱۲۰ ميليون دلار تاسيس شد افزود: از آن زمان تاكنون سرمايه گذاري جدي در حوزه تجيهزات هوانوردي صورت نگرفته كه ما تصميم گرفتيم براي تجهيز اين مركز به آخرين تكنولوژي هاي كنترل فضا ۲۵۰ ميليون دلار سرمايه گذاري جديد انجام دهيم تا مركز كنترل فضاي آسمان ايران را به آخرين فناروري هاي جديد دنيا مجهز كنيم. اين به روزرساني مي تواند با بهبود روابط بين المللي، ايران را به مركز پروازهاي هوايي جهاني تبديل كند موضوعي كه استحقاق آن را داشتم اما اين فرصت را تا حد زيادي از دست داده ايم.
آخوندي ادامه داد: علاوه بر حفظ و توسعه ميزان پروازهاي عبوري ما بايد بتوانيم در واقع موقعيت ترانزيت ايران را افزايش دهيم تا بخش عمده هواپيماهايي كه از فضاي ايران استفاده مي كنند براي سوختگيري و همچنين تغيير مسير از فرودگاه بين المللي مهرآباد، امام خميني(ره) و ساير فرودگاه هاي بين المللي ايران استفاده كنند. اضافه بر تجهيز راداري كشور به توسعه فرودگاه هاي كشور نياز داريم زيرا بسياري از فرودگاه هاي كشور از نظر تجهيزات فرودگاهي در شرايط قابل فبولي نيستند لذا حداقل فرودگاه هاي بين المللي كشور بايد تجهيز و سيستم هاي كمك ناوبري جديد در اين فرودگاه ها نصب شوند چراكه هم مسافران داخلي و هم مسافران خارجي انتظار دارند در ارائه خدمات بالاترين استانداردها رعايت شوند. بنابراين نيازمند سرمايه گذاري جديد هم در بخش تجهيزات فرودگاهي و هم در بخش خدمات مسافري هستيم ضمن اينكه بر اساس قانون بودجه ۹۴ سرمايه گذاري هاي خوبي با كمك بخش خصوصي پيش بيني شده است.
عملكرد فرودگاه امام(ره) ۲۹ درصد بيش از ظرفيت
وزير راه و شهرسازي افزود: در سال گذشته موفق شديم فرودگاه مهرآباد را تا حد زيادي ساماندهي كنيم و تصور مي كنم اغلب مسافراني كه در ايام نوروز امسال از فرودگاه مهرآباد سفر كردند از وضعيت اين فرودگاه راضي بودند اما فرودگاه بين المللي امام خميني به شدت بيش از ظرفيت خود مورد بهره برداري قرار مي گيرد. در حالي كه ظرفيت اين فرودگاه سالانه جابجايي حدود ۵ ميليون مسافر است اما اين ميزان در سال گذشته حدود ۶.۵ ميليون نفر بود كه نشان مي دهد نشست و برخاست پرواز در اين فرودگاه در سال گذشته حدود ۲۹ درصد بيش از ظرفيت بود كه بسيار زياد است. من كاملا اذعان دارم مسافراني كه از فرودگاه بين المللي امام سفر مي كنند از وضعيت اين فرودگاه راضي نيستند زيرا بسيار بيش از ظرفيت موجود مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) در سال ۱۳۸۴ مورد بهره برداري قرار گرفت و حدود ۱۰سال است كه سرمايه گذاري جديد در اين فرودگاه نداشتيم گفت: حال انكه ظرفيت اين فرودگاه بايد سالانه به جابجايي ۵۰ ميليون مسافر برسد اما اكنون با ۱۰ درصد اين ظرفيت يعني جابجايي حدود ۵ ميليون نفر در سال فعاليت مي كند لذا حداقل بايد دو فاز از فرودگاه امام را به بهره برداري برسانيم.
امضاي قرارداد ساخت ترمينال پنج در فرودگاه امام (ره)
آخوندي ادامه داد: به مظور افزايش ظرفيت فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) در پايان سال گذشته قرارداد ساخت ترمينال پنج اين فرودگاه كه به مدت دو سال متوقف شده بود منعقد شد؛ اميدوارم بتوانيم با سرعت و در مدت ۱۴ تا ۱۶ ماه آينده در صورت دوشيفته كار كردن به بهره برداري برسانيم. همچنين مقدمات يك سرمايه گذاري بين المللي نيز براي ترمينال دو با ظرفيت جابجايي ۲۰ ميليون مسافر هم در حال انجام است كه اميدواريم قرارداد اين ترمينال نيز تا تابستان منعقد شود. با انجام اين دو پروژه در فرودگاه امام خميني اميدواريم بتوانيم رضايت مسافران اين فرودگاه را جلب كنيم. ضمنن اينكه وضعيت چند فرودگاه مراكز استان ها مانند فرودگاه اهواز مناسب نيست و بايد سرمايه گذاري جديدي در آنها انجام شود.
آخوندي در ادامه با بيان اينكه فروگاه امام خميني (ره) بايد به يك فرودگاه ترانزيتي از جهت سوختگيري هواپيماهاي عبوري و ارائه خدمات به مسافران تبديل شود گفت: اين فرودگاه در زمان طراحي در دهه ۵۰ قرار بود به عنوان فرودگاه ترانزيتي ايفاي نقش كند. اگر مي خواهيم يك فرودگاه ترانزيتي داشته باشيم بايد بتوانيم هم به لحاظ فني و هم از نظر مسافري ارائه خدمات داشته باشيم كه شركت فرودگاه هاي كشور در اين زمينه برنامه مدوني تهيه و ارائه كند.
ابلاغ آيين نامه حقوق مسافر به ايرلاين ها تا پايان فروردين
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از اظهاراتش درباره حقوق متقابل ايرلاين ها در برابر مسافران در زمان بروز تاخيرهاي پروازي و ساير موارد گفت: در اين زمينه آيين نامه حقوق مسافر در شورايعالي هواپيمايي بررسي شد و مراحل نهايي خود را طي مي كند و به محض رفع يكسري مشكلات اين آيين نامه اميدواريم تا پابان فروردين به تصويب برسد و به شركت هاي هواپيمايي ابلاغ كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه اداره صنعت هوانوردي در شرايط تحريم با وجود مشكلات فني و تامين قطعات عليرغم رشد تقاضا كار بسيار سختي است گفت: در همين شرايط تحريم در سال گذشته شاهد افزايش ۱۰ درصدي در بخش جابجايي مسافر داشتيم البته اين شرايط نابسامان را تاييد نمي كنم و قطعا مردم ما حق داشتن صنعت هوانوردي بهتري را دارند اما اميدواريم با فضاي بين المللي كه ايجاد مي شود ناوگان هوايي را نوسازي كنيم. ناوگان حمل و نقل هوايي ايران بسيار پير است و با اين ناوگان قدرت رقابت بين المللي نداريم.
آخوندي درباره ممنوعيت ورود هواپيما با عمر بيش از ۱۵ سال بر اساس دستورالعمل جديد سازمان هواپيمايي كشوري گفت: بخش عمده اجراي اين دستورالعمل و نوسازي ناوگان هوايي به رفع تحريم ها مربوط مي شود كه اميدواريم اين بخش ها به نتايج مثبت ختم شود.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ما همزمان با مذاكرات هسته اي، تمام مذاكرات لازم را با عرضه كنندگان هواپيما در سطح جهان انجام داديم و يك برنامه كاملي را در اين زمينه تهيه كرديم. اميدواريم اگر نتايج اين مذاكرات مثبت بود گام دوم را به سرعت برداريم.
وي همچنين درباره متنوع سازي نرخ بليت هواپيما و فروش آن بر اساس ميزان ارائه خدمت شركت هاي هواپيمايي به مسافران نيز گفت: اگر قرار باشد نرخ دستوري باشد قطعا آزادسازي صورت نگرفته است قاعدتا اگر تعداد هواپيماها و به تبع آن عرضه افزايش يابد نرخ بليت هواپيما در فضاي رقابتي متعادل مي شود.
آخوندي ادامه داد: وقتي به دنبال آزادسازي مي رويم رقابت نرخ را تعيين مي كند مگر اينكه شركتي بخواهد حقوق مسافر را تضييع كند. با ابلاغ آيين نامه حقوق مسافر اگر حق مسافري مورد تعرض قرار بگيرد حتما به هر شكايتي رسيدگي مي كنيم ضمن اينكه در همين شرايط هم به همه شكايات رسيدگي كرديم و از هيچ شكايتي عبور نمي كنيم اما بخش عمده اي از رفاه را بايد در رقابت پيدا كنيم.
ارائه پيشنهاد بررسي نقاط ممنوعه پروازي به رئيس جمهور
آخوندي به نقاط ممنوعه و محدوديت هاي راه هاي هوايي كشور نيز اشاره كرد و گفت: اينكه به دليل نقاط ممنوعه پروازي محدوديت هايي داشته باشيم يك نقطه منفي محسوب مي شود كه براي حل اين مشكل قطعا دستگاه هاي مربوطه به ما كمك خواهند كرد تا راه هاي هوايي جديد در ارتفاعات بالا ايجاد كنيم و محدوديت هاي پروازي را كاهش دهيم ضمن اينكه شخصا اين موضوع را پيگيري مي كنم.
وزير راه و شهرسازي از مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور خواست تا نقشه هاي موجود و مسيرهاي هوايي را براي كاهش محدوديت هاي راه هاي هوايي بررسي كند تا به شخص رئيس جمهور ارائه شود.
وزير راه و شهرسازي ضمن تشكر از همه دست اندركاران صنعت حمل و نقل هوايي گفت: علي رغم تمام محدوديت هاي بين اللمي همه دست اندركاران حمل و نقل هوايي توانستند اين صنعت را در برابر تحريمهاي بينالمللي فعال و سرپا نگه دارند.
منبع: مركزروابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي