کد خبر:۴۱۷۲۶۴

ساخت برج ۵۷ طبقه در خیابان ۵ متری تهران

این ساختمان با ارتفاع حدود ۲۳۵ متر دومین ساختمان بلند تهران بعد از برج میلاد است که زیربنای آن ۱۰۶ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است. جدا از اینکه چرا این ساختمان با چنین زیربنا و ارتفاعی در یک خیابانی کم عرض قرار گرفته و از نظر شهرسازی و اصول شهری مورد سوال واقع شده، باید گفت که این هتل در کمیسیون ماده ۵ مجوز ۴۴ طبقه را گرفته اما محاسبات طراحی این سازه براساس ۵۷ طبقه است.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» یک شرکت خصوصی که برخی از اعضای هیات مدیره آن با اعضای هیات مدیره انجمن تورگردانان ایران نیز مشترک است، اقدام به ساخت برجی ۵۷ طبقه کرده اند که نامش را هتل ۵ ستاره فرشته پاسارگاد گذاشته اند. اما این پروژه سرمایه گذاری حاشیه های زیادی را در همین مراحل اولیه که تازه گود برداری آن آغاز شده، پیدا کرده است از جمله اینکه این هتل با ارتفاع حدود ۲۳۵ متر دومین ساختمان بلند تهران بعد از برج میلاد است که زیربنای آن ۱۰۶ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است. جدا از اینکه چرا این ساختمان با چنین زیربنا و ارتفاعی در یک خیابانی کم عرض قرار گرفته و از نظر شهرسازی و اصول شهری مورد سوال واقع شده، باید گفت که این هتل در کمیسیون ماده ۵ مجوز ۴۴ طبقه را گرفته اما محاسبات طراحی این سازه براساس ۵۷ طبقه است. البته اکنون مالکان این برج به دنبال دریافت مجوز ساخت برجی ۵۷ طبقه هستند چون تاکنون فقط برای ۴۴ طبقه آن مجوز دارند.

 

از سوی دیگر ساختمانی با ۵۷ طبقه و ارتفاع حدود ۲۳۵ متر درحالی قرار است با ۱۰۶ هزار متر مربع زیربنا ساخته شود که زمین محل احداث آن تنها ۴۵۷۴ متر مربع است. این به آن معناست که به متراژ زمینی در اندازه ۵ هزار متر مربع اجازه ساخت ساختمانی تا ۲۰ طبقه داده می شود درحالی که این ساختمان مجوز ۴۴ طبقه را گرفته است. حتی اگر مالکان مجوز ۵۷ طبقه را نیز بگیرند با این حساب حدود ۴۰ طبقه ارتفاع مازاد آن خواهد بود!

 

 حمیدرضا خوشدل، مسئول واحد بازرسی گودبرداری سازمان نظام مهندسی تهران درباره مجوز ۴۴ طبقه ای این هتل که توسط کمیسیون ماده ۵ داده شده، گفته که ساختمان فعلی این هتل ۲۴ طبقه مازاد دارد و اضافه کرده که در حالی که جواز صادر شده برای تمام پروژه ها چهار ساله است جواز صادر شده برای این پروژه هفت ساله است!

 

همچنین در این باره، ابراهیم پور فرج یکی از اعضای هیات امنای این شرکت اعلام کرده که ساختمان این پروژه لوکس ۹ طبقه پارکینگ، ۷ طبقه مرکز خرید و فروشگاه های صنایع دستی و سالن های کنفرانس، ۳ طبقه تاسیسات، ۴ طبقه مراکز تفریحی و رستوران، یک طبقه لابی مجلل و ۳۴ طبقه هتل را در خود جای می دهد.

 

وی مدعی شده که طرح  اولیه توسط معمار عراقی، خانم زاها حدید تهیه شده و طراحی آن مبتنی بر رعایت کلیه استانداردهای معتبر ملی و بین المللی است. همچنین وی گفته که برای ادامه این پروژه عظیم که حتی می‌توان آن را ملی دانست، ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است. ما با بانک‌ها وارد رایزنی شده‌ایم، ولی بانک‌ها برای ساخت هتل‌ها بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه نمی‌دهند.

 

از آنجا که این پروژه یکی از مهمترین پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت هتلداری است و هیات امنای آن نیز از فعالان گردشگری هستند، سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از آن دفاع کرد و در پاسخ به اینکه مالک اعلام کرده این پروژه هتل ۵۷ طبقه است درحالی که بسیاری از طبقات آن کاربری تجاری دارد و بلاخره این ساختمان از محل بخش های هتلینگ تسهیلات دولتی دریافت خواهد کرد و یا از محل واحدهای تجاری اش؟ به خبرنگار مهر گفت: ما بودجه دولت را در آنجا صرف نمی کنیم که بخواهیم برایش تصمیم بگیریم. سرمایه گذار یک شرکت خصوصی است که  فعالیتهای اقتصادی را برنامه ریزی می کند و این فعالیت اقتصادی باید برنامه ریزی ها و استانداردهای مربوط به دستگاهها را رعایت کند یکی از این استانداردها متعلق به شورای عالی شهرسازی است و نشان می دهد که سازه چه سبکی داشته باشد و چطور این پروژه را پیش ببرد یک استانداردهایی نیز شهرداری دارد برای اینکه اجازه ساخت و ساز بدهد و یک استاندارد هم سازمان میراث فرهنگی دارد برای اینکه ببیند این هتل چه ویژگی هایی باید داشته باشد در نتیجه سرمایه گذار بخش خصوصی موظف به رعایت تمامی این  استانداردهاست. اگر منابع آن کم باشد باید تامین منابع کند برای این کار سرمایه گذاران روش های مختلفی مانند تشکیل کنسرسیوم را به کار می گیرند و یا سهمشان را واگذار می کنند. برخی دیگر ساختمان را پیش فروش کرده و یا از بانک ها تسهیلات می گیرند این پروژه نیز می خواهد از بانک تسهیلات بگیرد اگر بانک ها پروژه را قابل قبول بدانند، طبیعی است که به آن تسهیلات می دهند و زمانی که این تسهیلات پرداخت شد و کار انجام گرفت، سرمایه گذار آن را بازپرداخت می کند اما ما چیزی به نام بودجه عمومی دولت در آنجا هزینه نمی کنیم که بخواهیم در ارتباط با آن حضور مالکانه داشته باشیم. ما حضورمان فقط حاکمیتی است یعنی رعایت استانداردها و ضوابطی که وجود دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که بالاخره این ساختمان یک مجتمع تجاری است که بخش هایی از آن هتل می شود و یا هتلی ۵۷ طبقه که طبقات زیاد آن به مجتمع تجاری تبدیل خواهد شد گفت: حدود ۷۵ متر از ارتفاع این ساختمان زیر زمین است چون روی تپه واقع شده و بخشی از آن زیر زمین ساخته می شود مانند واحدهای پارکینگ و ... تعدادی از واحدهایش ورودی مستقل دارد که به عنوان واحدهای تجاری و اداری و ... استفاده می شود. در هر حال نقشه معماری آن را باید شهرداری شورای معماری و شهرسازی تایید کنند. اگر قرار است این ساختمان کاربری هتل داشته باشد، از لحاظ استانداردهای مورد نظر ما باید ورودی، لابی و واحدهای مستقل داشته باشد. ما در هتل مجتمع تجاری نداریم. در هتل فقط هتل داریم. حالا ممکن است که هتل از طبقه هشتم شروع شود و لابی آن در طبقه اول باشد. ما به اینکه دیگران می گویند اینجا ۲۰ طبقه  یا ۱۸ طبقه اش هتل است کاری نداریم ما یک هتل فرشته پاسارگاد داریم با ورودی و پارکینگ مستقل که پارکینگ هتل آن از پارکینگ مجتمع تجاری جدا می شود. حالا اینکه روی طبقات هتل چه بخش هایی وجود دارد به ما ارتباطی پیدا نمی کند، چون ورودی آن جداست.

 

موضوع ساخت برجی هایی با کاربری تجاری و یا هتلینگ تنها مختص به پروژه هتل فرشته پاسارگاد نیست. پیش از این در بحث ساخت هتل اسپیناس ۲ نیز حواشی زیادی مطرح شد از جمله اینکه این هتل نیز مانند هتل فرشته پاسارگاد دارای طبقات مازاد بود ولی گویا با ورود رئیس سازمان میراث فرهنگی و توضیح او درباره مشکلات سرمایه گذاران حوزه گردشگری، مخالفان این موضوع در حال حاضر سکوت اختیار کرده اند.

منبع: مهر

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
ای بابا- این از هنرهای شهردار تهران است.
اصلا مجوز دادن به ساخت چنین برجی در مکانی با این محدودیت- از هنرهای مهندسی شهرداری تهران است.
قبول ندارید- کمی در فضای بی نظم و بد قواره تهران و کوچه های آن دقیق شوید.
قبول ندارید - یکبار از زاویه های گوناگون به دو طبقه ای شدن اتوبان صدر دقیق شوید.
باور ندارید به زیرگذر 4 راه ولی عصر دقیق شوید.
قبول ندارید- به گوچه پس گوچه های تنگ خیابان نیاوران و خیابانهای مشابه با برج های بلند دو طرفه آن دقیق شوید.
و اگر دیدید- قبول کنید که اقایان بخاطر حفظ میز حکومتشان- تهران را و شهرهای ایران را به خرابه ای تبدیل کرده اند که از هیچ کجای آن نمیتوان بوی معماری ایرانی را حس کرد. به مکانی تبدیل کرده اند برای پول- ثروت و قدرت...
13
3
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
با توجه به عرض ماشینهای داخل عکس عرض خیابان باید بیشتر از 5 متر باشه
16
5
مهران
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۴
اون ماکته دوست عزیز!
یکی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
توی این خیابون حدودا سه تا ماشین کنار هم جا میشه، عرض هر ماشینی حدودا 1.5 متره 3*1.5 میشه 4.5 متر، پس 5 متر صحیح هست :)
اسماعیل
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
اقا مهران ماکت نیست تریدی مکس هستش
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
هنوز برج ساخته نشده قیمتا اونجا سرسام میره بالااااا یه عده سود میبرن بعدشم میبینی یا نیمه کاره ول میشه یا اصلا ساخته نمیشه خلاصه یه مشکلی پیش میاد اونایی که زمین یا ملکی میفروشن برد میزنن... برمیگرده سر خونه اول :)‌ :)
2
0
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
بابا حالا یبارم میخان ی برجی بسازن هی سنگ بندازین جلو پاشون باباهمین کارا رو کردین ک انقد ظاهر شهرامون عقب موندس
6
2
امیر میراضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
متاسفانه شهرداری اصلا براش مهم نیست و توجهی هم به اعتراض مردم ندارد،مشابه این پروژه دادن مجوز ساخت مجتمع مسکونی بالغ بر 350 واحد در 9طبقه در خیابان 8متری واقع در مفتح جنوبی ضلع شمالی ورزشگاه امجدیه میباشد،علیرغم اعتراض همسایگان،جواب شهردار فقط اینست که مجوز دارد،اصلا به فکر همسایه این مجتمع یا شهرک در حال احداث در مرکز شهر نیست ، که تحمیل یکباره 350 خانوار که جمعیت آن بالغ بر 1000 نفر میشود و چنانچه 500 دستگاه اتومبیل هم داشته باشند،در چنین منطقه پر ترافیک که فاقد فضای سبز مناسب نیز میباشد ،چه فاجعه ای است ،لطفا چرا مسیولین شهرداری ککشان نمی گزد،شاید هم حق دارند خودشان در بالای شهر و خانه های آنچنان زندگی میکنند و خانواده من بیچاره در یک اپارتمان 90متری و چندسرعایله بایستی تاوان راحت
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
بابا چشم نداری ببینی یه ساختمان بزرگ داره توی ایران درست میشه
اگه به سازندگان برج بگم وقتی برجشون درست شد تو رو هم به عنوان نگهبان استخدام کنند دست از این همه یاوه گویی بر میداری
5
11
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
معلومه ... رشوه و دزدی .... دست خیلی ها تو جریان هست
3
0
تهرونی دودی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹
وقتی در کشور حرف اول را پول میزندوآقازاده ها در پروژههای اینچنینی حضور ومنافع دارند منطق کیلویی چند است فقط بچسب مایه راواین را بدانید هیچ اصول شهرسازی و مدیریت شهری رعایت نمیشود واین ساختمان ساخته میشود وگره دیگری به مشکلات تهرون اضافه میشود و همین میشود که میبینیم .واقعا فکر میکنید درمدیریت شهری مخصوصا تهران عقل حاکم است شما فقط کافیست سری به کوچه های باریک وبی قواره شمرون بزنید وساختمانهای بلند مرتبه بالای ده طبقه را ببینیدکه همه ساکنین آنها با ماشینهایشان میخواهند از همین مسیرها عبور کنندوهمیشه فقط حرف زده شده ودیگران کارشان را کرده اند.مدام گفته میشود بی آبی .ترافیک.تراکم جمعییت .کمبود امکانات .وسعت بیقواره.زلزله.ولی همه به فکر جیب خودشان هستند وای به حال آیندگان
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
تقاطع اشرفي با نيايش دقيقا در جوار اتوبان نيايش اجازه ساخت برج 25طبقه همراه پنج طبقه پاركينك داده شده جالب گودبرداري هم شده دقيقاجوار اتوبان نيايش .يك زلزله =فاجعه...دقيقا درهمان خيابان اول اجازه تخريب باغي داده شده همراه درختان قديمي فكر ميكنم يازده دوازده طبقه؟؟
0
0
دیپلمممممم مات
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
من میدونم
اصلا هم اینطور نیست
چون توی تحریم هستیم همچین اتفاقایی میفته!!!!الان تصادفات توی جاده هم به تحریم ربط داره!!!بریم...بریم با آمریکا مذاکره کنیم این مشکلات درست میشه!!
مگه نمیدونین اصلا الودگی هوا هم واس همین تحریم هاست!هشتون و عمو اوبی میان بالاشهر تهران و یه دستگاه دودزا میارن همه جا رو دودی میکنن!!اصلا ب خانم بی ابتکار ربطی نداره که!!
خلاصه هر دردی ما داریم الان فقط واس تحریم هاست!!!تحریم ها برداتشه بشه خیابونا عرضش یهو زیاد میشه !!!
8
3
پربازدیدترین آخرین اخبار