به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» محمد سعیدنژاد اظهار داشت: از حدود پنج ماه پیش و قبل از موافقتنامه 1+5 شرکتهای بزرگ کشتیرانی دنیا و شرکتهای مدیریت بنادر یا پورت اپراتورها به سازمان بنادر و دریانوردی و مراجع مختلف داخلی ایران مراجعه کردند و مذاکراتی درباره راهاندازی مجدد خطوط کشتیرانی به صورت مستقیم به ایران و فعالیت در بنادر انجام شد.
* ورود 11 شرکت بزرگ کشتیرانی به بندر شهید رجایی/ورود اولین شرکت اروپایی تا یک ماه آینده
وی اظهار داشت: در شرایط تحریم، بار کشتیهایی که قرار بود به ایران وارد شود، ابتدا برای تخلیه به دیگر بنادر خلیج فارس به عنوان بندر ثالث میرفت، کشتیها بار خود را آنجا تخلیه میکردند و سپس از آنجا به ایران ارسال میشد که این مورد برای ایران با این ظرفیت سنگین و بزرگ بندری مناسب نبود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تاکنون 11 شرکت کشتیرانی بزرگ دنیا از کشورهایی نظیر کره، چین و از این قبیل وارد بندر شهید رجایی شدهاند، همچنین به تازگی خطوط بزرگ کشتیرانی نیز برای حضور در بندر کانتینری ایران اعلام آمادگی کردهاند؛ اولین شرکت کشتیرانی اروپایی هم ماه آینده وارد بندر کانتینری شهید رجایی میشود.
* انعقاد قرارداد با خارجیها برای سرمایهگذاری در بنادر ایران
وی اظهار داشت: همه کشورها میدانند به دلیل جایگاه جغرافیایی ایران بین کریدورهای بینالمللی ترانزیتی، موقعیت جغرافیایی بنادر ایران نسبت به بنادر دیگر کشورها بسیار بهتر و استراتژیکتر است؛ در واقع ایران در موقعیتی بسیار مناسب از نظر حمل و نقل ترانزیتی قرار گرفته است و جمعیتی بیش از 300 میلیون نفر در منطقه میخواهند بار خود را از طریق خلیج فارس و دریای عمان جابهجا کنند؛ قطعاً صاحبان کالا علاقهمند هستند بار خود را به جای ارسال به بنادر سوم مستقیماً وارد بنادر ایران کنند تا موجب جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینهها شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در این راستا درخواست سرمایهگذاری برای توسعه و تجهیز بنادر و افزایش سرعت عملیات، تخلیه و بارگیری در بنادر ایران زیاد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برنامهریزی کردهایم، سازمان بنادر و دریانوردی تفاهمنامههایی را با شرکتهای مذکور به امضا برساند، البته طبیعتاً واگذاری کار سرمایهگذاری از طریق یک فراخوان عمومی و در قالب یک شرایط رقابتی خواهد بود و شرکتهایی که شرایط مناسبتری از نظر امکانات فنی، قدرت حملونقلی، توانایی مالی و تعهدات قوی داشته باشند، بیشتر مورد توجه هستند.
وی افزود: در حال حاضر در مرحله مذاکرات اولیه و شناسایی هستیم و طبیعتاً پس از لغو شرایط تحریم و عملیاتی شدن مفاد توافقنامه با کشورهای مذکور قرارداد سرمایهگذاری منعقد میکنیم.
* تقاضای سرمایهگذاری در بنادر شهید بهشتی چابهار و بندر شهید رجایی
سعیدنژاد با تأکید بر اینکه بستههای پیشنهادی برای سرمایهگذاری دریافت کردهایم، اضافه کرد: سرمایهگذاری در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و توسعه بندر شهید رجایی از بستههای مهم پیشنهادی است؛ همچنین سرمایهگذاری در ساخت اسکلههای جدید، تجهیز بندر و تأمین خدمات مدیریتی و اپراتوری بنادر هم برخی از این پیشنهادات است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مسیر ترانزیتی کشور به عنوان یک اولویت مورد توجه کشورها است، اظهار داشت: در بنادر شمالی کشور هم پیشنهاداتی برای سرمایهگذاری و اپراتوری داریم که در اینباره میتوان به پیشنهاد حضور در بندر امیرآباد اشاره کرد.
منبع: فارس