به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» کمپین نخریدن خودروی نو اگر چه با واکنشها و حاشیههای نه چندان مناسب مسوولان صنعتی کشور همراه شد، اما یک مزیت در دل خود داشت و آن نیز اعتراف خودروسازان نسبت به کیفیت محصولات تولیدی بود.
پس از تحریم خرید خودرو از سوی مشتریان که با جریانسازی برخی تولیدکنندگان خودرو همراه شد، خودروسازان دلیل اصلی رکود بازار را کمپینی عنوان کردند که متولیان آن واردکنندگان، چینیها و مخالفان دولت معرفی شدند. با وسعتگیری این کمپین و شنیده شدن صدای طرفداران آن، موضعگیری برخی مسوولان صنعتی به نوبه خود قابل توجه بود. ادعای اینکه مردم نقشی در این کمپین ندارند و عوامل دیگری قصد ناکامی صنعت خودرو کشورمان را دارند، بهنوعی توجیهکننده میزان کاهش فروش خودرو در بازار بود، این در حالی است که بازار بحران زده خودرو، خود گویای دلگیری مشتریان از تولیدکنندگانی است که طی سه سال گذشته برای ارتقای کیفی محصولات خود اقدامی انجام ندادند. در هر صورت بهنظر میرسد که حربه تفکیک مشتریان از کمپین مذکور نمیتواند برای اذهان قانعکننده باشد؛ بنابراین تولیدکنندگان باید در جستوجوی مسیر مشخصی برای یافتن چرایی وسعتگیری این کمپین باشند، اما همانطور که در ابتدا بازگو شد، راهاندازی این کمپین یک مزیت در دل خود داشت و آن اقرار خودروسازان به عدم ارتقای کیفیت طی دو سه سال گذشته بود.
هر چند این بار نیز سیاستهای دولت پیشین در عدم ارائه تسهیلات و سپردن قیمتگذاری به شورای رقابت مورد نقد و تحلیل خودروسازان قرار گرفته و این سیاستها را منجر به افت کیفیت خودروها طی سالهای اخیر عنوان میکنند، اما آنچه در متن گفتوگوی مسوولان شرکتهای خودروساز به چشم میآید بهنوعی عذرخواهی بابت شرایط ایجاد شده است.اینکه تولیدکنندگان اقرار به عدم ارتقای کیفی محصولات خود میکنند و از سوی دیگر قصد دلجویی از مردم دارند را میتوان قدم مثبتی در تغییر رفتار خودروسازان با مشتریان دانست. این در شرایطی است که بهنظر میرسد خودروسازان پس از این گام مثبت، بهدنبال مسیرهای اجرایی برای جلب نظر موافق مشتریان باشند؛ چراکه عذرخواهی و وعده و وعید دیگر به کار مردم نمیآید.
عذرخواهی با عملی که باعث تغییر کیفیت صدرصدی عالی بشه و نه با این قیمت های که خون مردم میخورین با این قیمت های سیصد یا چهارصد درصدی.
یه فرغون پراید با کیفیت عالی و نمونه بیشتر از 10 تومان خون مردم تو شیشه کردن هست.
پس تكليف اين همه ماشين بي كيفيت در انبارها چه ميشه ؟
از اين وعده ها خيلي شنيديم
غذرخواهي + كيفيت بالا ( نه ماشينهاي انبار شده ) + پايين آمدن قيمتها + دادن غرامت به افراد متضرر شده = آشتي مشتريان
درجایی که فقط انحصار مختص یک برند داخلی مثل سایپا و ایران خودرو است و تعرفه های ورود خودرو همچنان کلان که فقط قشر خاصی توان خرید دارند این گفتار ئ فقط ترفندی جهت فروش محصولاتشان میابشد .اگر واقعا قدرت رقابت دارند بازار جهانی شود بعد در مقابل صعنت دیگر کشور ها خود را آزامیش کنند نه فقط عذر خواهی که بیاید ما را حمایت کنید ...... چی رو حمایت کنیم خودرو بدرد نخور 3 الی 4 میلیونی رو بیشتر 20 میلیون خریدن واقعا تاکی قرار قشر آسب پذیر له بشه...... فکر اساسی کنید .......!!!!؟؟؟؟؟؟
البته با خانوادش.
اگه سوار شد:
بعد ما میریم پراید 20 میلیونی(قیمت خودروی روز و پر فروش جهان 10 تا 15 هزار دلار) میخریم.
میشه اونجایی که کار میکنی و اینقدر درآمدش خوبه که 35 میلیون برات پولی نیست یه کاری هم برای ما دست و پا کنی ؟
مگه میشه
چطور تا الان میگفتن تحریمیم خودرو گرون شده
الان که دارن تحریم هارو برمیدارند میگن ساخت داخله گرون شده برامون؟؟؟
بعدشم چه ربطی به خودرو های چینی داره؟
اگر خدا بخواد مردم یک بار هم وحدت شدند تا قیمت خودرو به حالت عادیش برگرده
اگر praid قیمت جهانیش5500دلاره!و ارز مرجع هم 2800تومان میشه 15.400.000تومان.....چرا 21 میلیون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه اجازه میدید که کمپانی های مطرح با قیمت مناسب ماشین به ایران بدن و نه خودتون عرضه ی تولید ماشین درست حسابی دارید.
کلا مملکتی هستیم که نه تولید داخل خوب داریم و نه واردات محصولات خوب
تو این 20 - 30 ساله که اینجوری بوده و از الآن به بعد هم همینه.
اما شما مسلمونید و انقدر از مردم میدوزدید..
من كه شخصا فكر مي كنم اين خودروساز ها با ظاهر سازي عذر خواهي ، به نوعي دنبال خريدن تريبون ها و نمايندگان و دولتي ها هستند تا كمپين مردم را بشكنند.
انشاالله با موفقيت مردم در اين كمپين ، با ثابت شدن قدرت خواست مردمي ، اونوقت مردم ياد مي گيرند در مقابل گران كردن ساير چيزها هم چگونه واكنش نشان دهند.
به اميد خدا
جناب آقای نعمت زاده
1_از این لحظه به بعد مسولیت کشته شدن حتی یک نفر با خودرو های نا ایمن داخلی دقیقا متوجه جنابعالی میباشد.
2_تولید خودرو های بی کیفیت داخلی را بصورت کامل متوقف کنید اگر این خودروها قابلیت ارتقا کیفیت داشت خود کارخانه های سازنده این کارا انجام میدادند و از رده خارج نمیکردند.
3_آیا ضربه ی مالی به بیمه گذاران داخلی نمیتواد جهت واردات خودرو با کیفیت یا برای انتقال تکنولوژی روز خودرو هزینه شود!!!!
4_مصرف غیر استاندارد بنزین خودروهای داخلی غیر قابل توجیه و هم بار مالی و هم آلودگی زیادی را به همراه دارد.
5_هر چه سریعتر دستور توقف واردات خودروهای چینی را صادر فرمایید.
6_شما باید توجه داشته باشید وقتی تمام قطعات خودروهای داخلی چینی میباشد پس اشتغالزایی هم برای چینی ها است
عزر خواهی هیچکدوم از اینا رو برطرف نمیکنه. من از قبل از اینکه این کمپین راه بیفته به کسایی که میخواستن ماشین بخرن پیشنهاد میدادم که نخرن اگه لزوم نداره براشون. وقتی رفتم ماشین بخرم سر آدم منتم میزارن واسه اینکه ازشون ماشین بخری.
فامیلمون پراید خریده بود بالای 70 که میرفت ماشین میلرزید رفت بهشون گفت گفتن وزن ماشین رو کم کردن. تازه گرونترم کرده بودن ماشین رو صرفا برای اینکه شتاب ماشین بالا رفته. !!!!!! چند نفر تاحالا کشته شدن به خاطر کیفیت پایین ماشین ؟؟؟؟