به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» محمدرضا ممدوحی درباره استاندارد خودروهای داخلی اظهار کرد: براساس استانداردهای مرتبط با خودرو، برخی از قطعات از جمله سیستم ترمز، هشدار دهندهها، قدرت موتور و ... مشمول استاندارد اجباری است که باید برای شمارهگذاری این استانداردها را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه استاندارد در مورد کیفیت بحث نمیکند، ادامه داد: البته استاندارد در خود، سطحی از کیفیت را دارد اما باید گفت که این کیفیت نسبی است؛ بنابر این خودروهایی که در حال حاضر در کشور با کیفیتهای خوبی نیز تولید میشوند، با همان استانداردهایی سنجیده میشوند که خودرویی مثل پراید گذرانده است.
معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد افزود: بنابر این خودروی پراید نیز استانداردهای سازمان ملی استاندارد را میگذراند، چرا که اگر این کار انجام نشود، بخش نظارت این سازمان برای شمارهگذاری به خودروی تولیدی مجوز نخواهد داد.
به گفته ممدوحی تفاوت بین کیفیت خودروهای مختلف، مربوط به طراحی و آپشنهایی است که در آنها وجود دارد هر خودرویی با توجه به سطح کیفی خود قیمت متناسب با آن سطح را داراست.
وی کیفیت را تابعی از شاخصهای مختلف دانست و گفت: یکی از این شاخصها استاندارد است، اما آپشنهای دیگری در بحث کیفیت وجود دارد که براساس این شاخصها کیفیت طبقهبندی شده و قیمتهای مختلفی نیز برای انواع خودرو در نظر گرفته میشود.
معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه استاندارد یک الزام اولیه است و در مورد کیفیت بحث نمیکند، اظهار کرد: خودرو درگیر مباحث خاصی در کشور شده و بخشی از آن به صورت انحصاری فعالیت میکرده است. از سوی دیگر در زمانی برای واردات آن محدودیت ایجاد شد و اکنون میبینیم که جامعه دیگر این توجیهات را نمیپذیرد و مردم گاه برای نخریدن خودرو کمپین تشکیل میدهند.
ممدوحی تشکیل کمپین توسط مردم را حق مشتری دانست و افزود: لزومی ندارد که همیشه سازمان ملی استاندارد جلوی کیفیت پایین محصولات تولیدی را بگیرد. همان طور که اکنون دیده میشود مردم خودشان اقدام به خرید نمیکنند.
وی همچنین درباره اظهار نظر اخیر خود مبنی بر اینکه «خودروی پراید برای رانندههای غیرعصبی خوب است»، اظهار کرد: این موضوع صرفا یک مثال بود و منظور من این نبود که پراید برای رانندههای عصبی خوب نیست؛ به هر حال پراید استاندارد است و اگر استاندارد نباشد، اجازه شمارهگذاری به آن داده نخواهد شد.
گفتنی است محمدحسن شجاعیفرد استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، سال گذشته در گفتوگو با کیهان پیرامون پراید گفته بود: اداره استاندارد بعد از اینکه تولید پراید زیاد شد از سایپا خواست که این خودرو را برای تست کرش (ایمنی) بفرستد. سایپا بیش از 100کیلوگرم به وزن پراید اضافه کرد تا این خودرو بتواند تست ایمنی را بگذراند. پراید این تست را با موفقیت گذراند اما کسی نظارت نمیکند که آیا بقیه پرایدها هم مانند خودروی تست داده تولید میشوند یا خیر.
وی ادامه داده بود: وقتی تولید پراید بالا رفت به فکر تست آن افتادند. این خودرو برای بیابان طراحی نشده است و همچنان بالاترین مرگ و میر تصادفات رانندگی را این خودرو دارد.
منبع: ایسنا