افزايش چاقي از مهمترين عوامل ابتلا به ديابت است
کد خبر:۴۵۶۳۸
دبير هشتمين كنگره بين المللي غدد درون ريز:

افزايش چاقي از مهمترين عوامل ابتلا به ديابت است

دبير هشتمين كنگره بين المللي غدد درون ريز و  دومين كنگره آندوكرينولوژي عرب- ايران گفت: افزايش چاقي، كم تحركي و تغذيه نامناسب از مهمترين عوامل ابتلا به ديابت در كشور است. 

به گزارش خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر حسين دلشاد، امروز در حاشيه برگزاري دبير هشتمين كنگره بين المللي غدد درون ريز و دومين كنگره آندوكرينولوژي عرب- ايران در جمع خبرنگاران ديابت قندي را از شايع ترين بيماري هاي متابوليكي خواند و گفت: 90 درصد افراد به ديابت نوع دو مبتلا هستند؛ كه عواملي چون چاقي كم تحركي و تغذيه نامناسب باعث بروز اين بيماري مي شود. دبير علمي هشتمين كنگره بين المللي غدد درون ريز بيان داشت: در حال حاضر حدود 200 ميليون نفر در دنيا به بيماري ديابت مبتلا هستند.

وي مهمترين عامل گسترش ديابت را افزايش چاقي، استفاده از وسايل نقليه زياد، تغذيه نامناسب و نيز استفاده زياد از تلويزيون و كامپيوتر عنوان كرد.

دلشاد يادآور شد: ديابت در برخي از افراد ژن نهفته اي است كه عوامل محيطي باعث  فعال شدن آن مي شود.

دبير علمي اين كنگره در رابطه با درمان بيماري ديابت عنوان كرد: در حال حاضر ديابت درمان قطعي ندارد و فرد مبتلا بايد به طور مداوم دارو مصرف كند.

وي گفت: به تازگي پيوند سلول‌هاي بنيادي متخصصان را براي درمان قطعي ديابت اميدوار كرده است.

دلشاد اظهار داشت: بيماري هاي تيروئيد از جمله گوارت ناشي از كمبود يد نيز از بيماري‌هاي غدد درون ريز محسوب مي شود.

دبير اين كنگره افزود: در گذشته هشتاد درصد دانش آموزان كشور به گوارت مبتلا بودند كه با مصرف همگاني نمك يد دار امروز ميزان آن تا 5/4 درصد كاهش يافته است.

وي خاطرنشان كرد؛ در كشور ما توليد نمك يد دار از سال 1373 اجباري شد كه با افزايش مصرف نمك يد دار توسط خانوارها در سال 1380 به شاخص‌هاي بين المللي براي كنترل اختلالات ناشي از يد دست يافتيم به طوري كه در سال 2000 ميلادي سازمان بهداشت جهاني كشور ما را به عنوان كشوري عاري از كمبود يد در منطقه معرفي كرد./انتهاي پيام/

پربازدیدترین آخرین اخبار