به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» رکود معاملات مسکن و کاهش درآمد مشاوران املاک از محل کمیسیونهایی که بابت هر کدام از قراردادهای خرید وفروش از خریداران و فروشندگان آپارتمان دریافت میکنند، منجر به گسترش حیطه کار و خدمت رسانی برخی از بنگاههای املاک شده است.
هماکنون به دلیل کاهش درآمد بنگاهها، مشاوران املاک در کنار دلالی مسکن فعالیتهای دیگری را نیز در پیش گرفتهاند تا بتوانند از این طریق بحشی از کاهش درآمد ناشی از رکود معاملات مسکن را پوشش دهند.
علاوه بر واسطهگری برای خرید وفروش آپارتمانهای مسکونی و سایر املاک، بازسازی ملک، وعده انجام امور حقوقی مربوط به املاک، پیگیری و انجام مراحل قانونی برای تخلیه ملک در صورتی که واحد خریداری شده مستاجر داشته باشد، حمل اثاثیه منزل، دکوراسیون داخلی و برخی دیگر از فعالیتهایی که بهطور مستقیم با حوزه مسکن در ارتباط است، بخشی از فعالیتهایی است که این روزها در تبلیغات برخی مشاوران املاک اعلام میشود. این در حالی است که پررنگ شدن برخی تبلیغات از سوی بنگاهها برای تشویق متقاضیان خرید به انجام معامله، سمت دیگر تکاپوهای جدید مشاوران املاک برای کسب درآمد بیشتر است. پیش از این نیز برخی بنگاهها برای ترغیب متقاضیان به خرید آپارتمان به ویژه افرادی که از قدرت خرید کافی برخوردار نبودند، اعلام میکردند با رهن آپارتمان مورد نظر، بنگاه به تامین بخشی از قیمت آن واحد از این طریق کمک میکنند.
کارشناسان مسکن با بیان اینکه گسترش حیطه فعالیت مشاوران املاک در حوزه مسکن در سایر کشورها هم وجود دارد و بنگاهها بستهای از فعالیتهای مرتبط با املاک را به متقاضیان ارائه میکنند، به متقاضیان توصیه میکنند نسبت به خطرهای احتمالی استفاده از این خدمات آگاهی داشته باشند. گرانتر تمام شدن استفاده از خدمات بنگاهها در برابر سایر مراجعی که بهصورت تخصصی خدمات مورد نظر را ارئه میدهند، کیفیت پایین خدمات به دلیل نبود تخصص و مهارت کافی در برخی از موارد اعلام شده از سوی بنگاهها مانند امور حقوقی و انجام دکوراسیون داخلی و بیتوجهی و بیتعهدی برخی مشاوران املاک پس از انجام معامله و دریافت حق کمیسیون برخی از خطرات احتمالی هستند که کارشناسان مسکن نسبت به آنها هشدار میدهند.