به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» بخشنامه نقد شدن چک خودروسازان به 5 بانک ابلاغ شده و بانکهای صادرات، ملی، سپه و تجارت هر کدام 25 هزار خودرو و بانک پارسیان هم 10 هزار خودرو را تخصیص اعتبار میکنند. این ابلاغ در حالی صورت میگیرد که خودروسازان اعلام کرده بودند تاکنون بانک مرکزی با وجود گذشت 10 روز از پایان این طرح هنوز یک فقره از چکها را هم نقد نکرده است.
پس از آنکه با اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی خودرو بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای سایپا و ایرانخودرو پرداخت شد و در این مسیر بیش از ۱۱۰ هزار مورد برای فروش خودرو با تسهیلات بانکی ثبتنام کردند، سهم ایرانخودرو از فروش اقساطی خودرو با تسهیلات بانکی حدود 53 هزار خودرو و سهم گروه سایپا 56 هزار و 700 دستگاه (پارس خودرو 8100، زامیاد 5300 و سایپا43300 دستگاه) اعلام شد. با وجود پایان گرفتن این چرخه فروش با ابلاغ اطلاعیه بانک مرکزی در 24 آبان اما از آن تاریخ تاکنون خودروسازان با اعلام اینکه ما همه مدارک و چکهای وصولی از مردم را به بانک مرکزی ارائه کردهایم میگویند بانک مرکزی تاکنون با وجود گذشت 10 روز از پایان این طرح هنوز یک فقره از چکها را هم نقد نکرده است.
در این میان مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: بانک مرکزی در تأمین مالی 110 هزار دستگاه خودروی فروخته شده در وام 25 میلیون تومانی فروش خودرو مشکلی ندارد. سیدعلیاصغر میرمحمدصادقی افزود: بانکهای عامل پس از دریافت مدارک خودروسازان نسبت به ارسال آنها به بانک مرکزی اقدام میکنند. وی با ادامه داد: بخشنامهای به بانکهای عامل ارسال کردیم تا آنها به محض دریافت مستندات و مدارک از شرکتهای خودروساز نسبت به تقسیط اعتبار مطابق با توافقات اولیه اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در توافق اولیه خودروسازان ملزم شدهاند فهرست فروش خود را به انضمام چک ظهرنویسی شده توسط نمایندگیهای فروش به اضافه مشخصات خودرو به بانکها تحویل دهند، افزود: بانکهای عامل نیز پس از دریافت این مدارک و تایید آنها نسبت به ارسال آنها به بانک مرکزی اقدام میکنند. وی با بیان اینکه خودروسازان برخی موارد از جمله ظهرنویسی چکها را رعایت نکردهاند، اضافه کرد: بانک مرکزی نیز در بخشهای مختلف نسبت به اعطای این تسهیلات اقدام میکند.
خودروها به مردم تحویل نشد.
در همین حال گزارشهای دریافتی نشان از آن دارد که این روزها مردم با مراجعه به نمایندگیها پس از طرح پرسش درباره تحویل خودروهای ثبتنامی با وام ۲۵ میلیون تومانی، تنها با یک جمله از سوی نمایندگان فروش روبهرو میشوند که «فعلا خبری نیست». اکنون مردم ماندهاند و طرحی که سرانجام آن در هالهای از ابهام قرار دارد. اکنون بانک مرکزی همچنان زیر بار ۲۰ هزار دستگاه خودروی مازاد بر رقم اعلام شده نمیرود و بنابراین بلاتکلیفی همچنان وجود دارد. از سوی دیگر حال که بیش از 2 هفته از زمان اجرای طرح میگذرد، هیچ خبری از زمان تحویل خودروها نیست.
بر این اساس قرار بود تحویل به صورت فوری باشد و خودروها هم در مدت زمان یک هفته تا یک ماه تحویل مردم شوند. بنابراین خودروسازان ترجیح دادهاند همان زمان حداکثری را انتخاب کنند و بعد هم برای تحویل خودروها، زیر قول و قرارشان بزنند. آنها اکنون میگویند که فعلا خبری از تحویل خودروها نیست بنابراین مشتریانی که ثبتنام کردهاند، باید صبر کنند تا بانک مرکزی تصمیم به تنزیل اسناد بگیرد. این در شرایطی است که در جلسهای که در میانه اجرای طرح، میان خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، مقام مسؤول یکی از شرکتهای خودروسازی در گفتوگو با مهر اعلام کرد در روز پنجم اجرای طرح، ۱۶۰ میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به حسابش واریز شده. مقام مسؤول یک شرکت خودروساز دیگر هم اعلام کرد ۴۶۰ میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به حسابش واریز شده است.
یکی از نمایندگیهای فروش خودروسازان در گفتوگو با مهر میگوید: هر روز که میگذرد، مراجعات مردم به نمایندگیها زیادتر میشود و البته برخی از همکارانی که در امدادخودرو هم کار میکنند، در این باره مورد سوال قرار میگیرند. مردم انتظار دارند خودروهای خود را هرچه زودتر تحویل بگیرند، چراکه زمان دریافت خودرو از ابتدا به آنها حداقل یک هفته اعلام شده است. وی میافزاید: مردم مراجعات زیادی به نمایندگیها دارند ولی ما به عنوان نمایندگیهای خودروسازان، جوابی برای آنها نداریم و متاسفانه برخی اوقات، مردم تلخی رفتارشان را نصیب ما به عنوان کارمندان فروش میکنند در حالی که ما مقصر نیستیم و خودروسازان خود زمان تحویل را به تاخیر انداختهاند.
یکی دیگر از نمایندگان فروش به مهر میگوید: در ابتدا که اجرای این طرح آغاز شده بود، خودروسازان اعلام کردند زمان تحویل خودروهای این طرح حداقل یک هفته است بنابراین ما هم به متقاضیان اعلام کردیم اگر اعتبارشان از سوی خودروساز تایید شود، یک هفته تا حداکثر یک ماه خودرو را میگیرند، در حالی که مردم روی همان یک هفته حساب باز کردهاند و اکنون مراجعات گسترده دارند. به هر حال باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی چه زمانی اعتبار لازم برای اجرای این طرح را تامین میکند.
تحویل خودرو پس از تأمین اعتبار بانکی
معاون فروش و بازاریابی سایپا نیز با بیان اینکه خریداران خودروی اقساطی خارج از ظرفیت و اختصاص وام بانکی به خودروهای با تحویل 60 و 90 روزه تعیین تکلیف شد، گفت: برای تحویل خودرو منتظر اعتبار بانکی هستیم که پیشبینی میشود در 2 روز آینده عملی شود. رضا تقیزاده درباره دلیل تأخیر در فاکتور شدن خودروهای فروخته شده در طرح فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومان، اظهار داشت: سری اول چکهای بانکی مربوط به این طرح را به سیستم بانکی ارائه دادهایم و منتظر اقدام بانکها هستیم. وی ادامه داد: در پرداخت تسهیلات مشابه، ابتدا متقاضی در بانک تشکیل پرونده میداد اما در این طرح متقاضیان ابتدا نزد خودروسازان تشکیل پرونده دادند و به همین دلیل اعتبارسنجی آنها باید توسط بانکها صورت گیرد که این بررسی مقداری طول میکشد.
تقیزاده با بیان اینکه در طرح اولیه فروش اقساطی خودرو قرار بود در 24 ساعت پس از ارائه اطلاعات از سوی خودروسازان به بانک مرکزی، اعتبار از طرف بانک مرکزی به حساب بانکهای عامل واریز و 48 ساعت پس از آن نیز این اعتبار به حساب خودروسازان واریز شود، گفت: در ابتدا پیشبینی میشد این طرح در مدت یکی، دو ماه اجرا شود اما با سرعت پیش آمده در اجرای طرح و محدود شدن آن به 6 روز، مقداری تأخیر در اقدامات بانکی اتفاق افتاد. وی پیشبینی کرد: حدود 50 تا 60 درصد خودروهای ثبتنام شده در طرح فروش اقساطی طی ۳ روز تا یک هفته به خریداران تحویل داده شود.
معاون فروش سایپا در پاسخ به این سوال که گفته میشود بانک مرکزی چک بانکی خریداران را به عنوان ملاک اصلی پرداخت اعتبار قبول ندارد و به دنبال دریافت تضمین از خودروسازان برای پاس شدن این چکهاست، گفت: این مساله درست نیست، در اجرای این طرح اگر چکی پاس نشود طی مدت 72 ساعت پول از حساب خودروساز برداشت خواهد شد. وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر درباره تعیین تکلیف ثبتنامشدگان خارج از ظرفیت نیز گفت: این مساله، یک موضوع مشخص بین خودروسازان و بانک مرکزی است و ارتباطی به مشتریان پیدا نمیکند.
وی ادامه داد: اگر متقاضیان نسبت به تکمیل پرونده، ارائه چک بانکی و پرداخت پیشپرداخت اقدام کرده باشند، فروش خودرو به آنها از محل منابع بانکی یا از محل منابع مالی خودروسازان انجام خواهد شد. تقیزاده توضیح داد: به این ترتیب یا بانکها اعتبار لازم برای تحویل این خودروها را تأمین خواهند کرد یا خودروساز این کار را انجام میدهد.
منبع: وطن امروز