مصرف شيرهاي پرچرب باعث افزايش جذب كلسيم نمي شود
کد خبر:۴۶۶۵۳
يك متخصص تغذيه:

مصرف شيرهاي پرچرب باعث افزايش جذب كلسيم نمي شود

يك متخصص تغذيه با اشاره به نقش اساسي و كليدي مصرف شير و لبنيات در جلوگيري از پوكي استخوان گفت: مصرف شيرهاي پر چرب تاثيري در افزايش جذب كلسيم ندارد.

به گزارش خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر سعيد حسيني در حاشيه سمينار بين المللي پوكي استخوان در مركز تحقيقات غدد بيمارستان شريعتي اظهار داشت: با توجه به همزماني رواج پوكي استخوان و چاقي در جامعه افراد بايد ترجيحاً از شير و لبنيات كم چرب استفاده كنند.

وي با اشاره به افزايش مصرف قهوه به جاي چاي در جامعه افزود: مصرف بيش از حد قهوه با دفع كلسيم در بدن همراه خواهد بود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ضمن توصيه به مصرف چاي كم رنگ به جاي قهوه تصريح كرد: چاي كم رنگ مي تواند نقش حمايتي در حفظ استخوان ها داشته باشد.

حسيني با بيان اينكه فست فودها باعث افزايش مصرف انواع نوشابه مي شود، تاكيد كرد: مصرف اين مواد در جذب كلسيم تاثير منفي دارد و باعث دفع آن مي شود.

وي كاهش مصرف نمك در غذا را از ديگر عوامل تغذيه‌اي در پيشگيري از پوكي استخوان عنوان و اضافه كرد: مصرف زياد نمك باعث تشديد پوكي استخوان در افراد مي شود و بهترين كار حذف نمكدان از سفره هاي غذايي است.

اين متخصص تغذيه با اشاره به افزايش مصرف مكمل‌ها در جامعه گفت: جذب تمامي مواد و ويتامين‌ها از مواد طبيعي و غذاها مفيدتر است.

حسيني در خصوص كساني كه مجبور به مصرف مكمل‌ها هستند، اضافه كرد: در صورت اجبار براي مصرف دو يا سه مكمل بايد به اين نكته توجه شود كه نبايد به صورت همزمان مصرف شود.

وي ادامه داد: مصرف برخي از مكمل ها به صورت همزمان در جذب آنها توسط بدن اخلال ايجاد مي كند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با تاكيد بر وجود كمبود ويتامين D در افراد اظهار داشت: براي جبران اين كمبود بايد به سمت غني سازي مواد غذايي و شيرها حركت كنيم.

حسيني با بيان اينكه مصرف ميوه ها و سبزيجات به حفظ توده استخواني كمك مي كند، افزود: البته كساني كه گياهخوار مطلق هستند و هيچ منبع غذايي حيواني در برنامه آنها وجود ندارد، در معرض پوكي استخوان قرار دارند.

وي مصرف ماهي را در جلوگيري از پوكي استخوان موثر دانست و اذعان داشت:  مصرف ماهي دو بار در هفته و در صورت امكان جويدن تيغ هاي آن مي تواند باعث جذب كلسيم شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطرنشان كرد: تا 30 سالگي امكان ساخت استخوان وجود دارد پس از اين سن حمايت از استخوان صورت مي گيرد./انتهاي پيام/

پربازدیدترین آخرین اخبار