واشنگتن خواستار روابط ديپلماتيك و مدني با ايران است
کد خبر:۴۷۶۲۰
ورير امور خارجه آمريكا:

واشنگتن خواستار روابط ديپلماتيك و مدني با ايران است

هيلاري كلينتون در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني پي بي اس آمريكا در برلين تاكيد كرد: واشنگتن خواستار روابط ديپلماتيك و مدني با ايران است.

به گزارش گروه بين الملل «شبکه خبر دانشجو»، كلينتون اخيرا سفر اروپايي و آسيايي خود را آغاز كرده و ديروز نيز براي شركت در مراسم بيستمين سالگرد فروپاشي ديوار برلين در آلمان بود.

گزارش‌هاي منتشر شده از اين امر حكايت دارد كه هدف اصلي وزير امورخارجه آمريكا از سفر به برلين شركت در نشستي با حضور نمايندگان آلمان، فرانسه، روسيه و انگليس در خصوص برنامه هسته‌اي ايران بوده است.

رئيس‌جمهور آمريكا روز سيزدهم آبان نيز ضمن انتشار بيانيه‌اي به مناسبت سي‌امين سالگرد تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران تاكيد كرده بود: آمريكا به دنبال رابطه با جمهوري اسلامي ايران است، رابطه‌اي كه بر پايه منافع متقابل و احترام دوجانبه باشد.

هيلاري كلينتون عليرغم تاكيد سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران و اين امر كه غني‌سازي اورانيوم در ايران تنها براي مصارف غيرنظامي مورد استفاده قرار گرفته است، بدون توجه به اهداف كاملا صلح‌آميز ايران از ادامه برنامه هسته‌اي‌اش، مدعي شد: سلاح هسته‌اي به نفع ايران نيست.

وزير امورخارجه آمريكا همچنين ضمن ناديده گرفتن اين امر كه ايران بر اساس توافقات مطرح شده با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حتي بسيار زودتر از موعد مقرر وجود سايت هسته‌اي خود را به اطلاع آژانس رسانده، در ادامه ادعاهاي خود افزود: پنهانكاري ايران در خصوص برنامه هسته‌اي تهران دلايل زيادي براي ابراز نگراني آمريكا بوجود آورده است.

ايران چندي پيش طي نامه‌اي محرمانه به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، وجود دومين سايت غني‌سازي اورانيوم خود را در «فردو» به اطلاع آژانس رساند، در صورتي كه بر اساس قوانين آژانس، هر كشور بايد حدود 6 ماه قبل از تزريق گاز در سانتريفيوژ‌ها، وجود سايت غني‌سازي خود را به آژانس اعلام كند، جمهوري اسلامي ايران در راستاي اثبات حسن نيت خود حدود 18 ماه قبل اقدام به اين كار كرده است.

لئون پانتا، رئيس سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) نيز اخيرا در گفت‌وگو با مجله آمريكايي تايم تاييد كرد: سايت جديد هسته‌اي ايران آنچنان كه غرب ادعا مي‌كند، محرمانه نبوده و دست‌كم از سه سال پيش غرب از وجود آن اطلاع داشته است.

كلينتون در گفت‌وگوي تلويزيوني خود در برلين در اظهاراتي از ايران خواست تا با بازرسي‌هاي سازمان ملل در خصوص برنامه هسته‌اي تهران همكاري داشته باشد.

اين سري اظهارات وزير امورخارجه آمريكا در حالي مطرح شد كه علي اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اخيرا تاكيد كرد: ايران براي همكاري سازنده بر اساس توافقنامه وين و در چارچوب قوانين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آمادگي كامل دارد.

هيلاري كلينتون در ادامه اظهار داشت: اعمال تحريم‌هاي شديدتر جزء منافع ايران نخواهد بود.

وي همچنين اشاره كرد: هيچ كس نمي‌خواهد بر گزينه‌هاي نظامي براي متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران روي آورد اما به هر حال ما هميشه گفته‌ايم كه تمامي‌ گزينه‌ها همواره مطرح خواهد بود و هدف ما جلوگيري و بازداشتن ايران از دستيابي به سلاح هسته‌اي است.

بنا بر اين گزارش، درحالي كه مقامات غربي مكررا مخالفت خود را با برنامه هسته‌اي ايران اعلام كرده‌اند، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بارها تاكيد كرده اورانيوم ايران ممكن است تا حدودي كه براي ساخت سلاح هسته‌اي مورد نياز است، غني‌سازي شده باشد، اما اين اورانيوم هيچ گاه از سوي ايران براي مصارفي جز كاربرد غيرنظامي مورد استفاده قرار نگرفته است.

هيلاري كلينتون، وزير امورخارجه آمريكا در ادامه گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني پي بي اس گفت: اوباما در حقيقت بيش از حد براي تعامل با ايران تلاش‌كرده است. وي پيام‌هايي را نيز براي رهبري ايران ارسال كرده است، حال اگر ايراني‌ها نمي‌توانند اين عدم اعتماد را كنار بگذارند، ما مجبور خواهيم بود همان كاري را انجام دهيم كه به نفع ماست./انتهاي پيام/

پربازدیدترین آخرین اخبار