اعلام مخالفت سازمان نظام پرستاري با آييننامه مركز تحول اداري وزارت بهداشت
به گزارش خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر غضنفر ميرزابيگي صبح امروز در نشست خبري كه در سازمان نظام پرستاري برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در مدتي كه وزارت بهداشت درگير رفتن وزير قبلي و جايگزين شدن وزير جديد بود، آيين نامه اي در خصوص اداره هيئت امنايي بيمارستان ها در مركز تحول اداري اين وزارتخانه تصويب شد كه در اين آيين نامه اختيارات بسيار گسترده اي به اعضاي پزشكي داده شده است.
وي وجود نگاه انحصارطلبانه نسبت به خدمات نظام سلامت را دليل اصلي مخالفت سازمان نظام پرستاري با آيين نامه عنوان و تصريح كرد: متاسفانه در آيين نامه مركز تحول اداري وزارت بهداشت، گروه هاي غيرپزشكي درگير در نظام سلامت ناديده گرفته شده اند.
رئيس سازمان نظام پرستاري كشور در ادامه از عدم تصويب اين آيين نامه در كميسيون تطبيق قوانين مجلس خبر داد و افزود: اگر چه ما اصل هيئت امنايي شدن بيمارستان ها را قبول داريم، ولي روشي كه در اين آيين نامه براي اجراي اين طرح پيشنهاد شده مورد قبول نيست.
ميرزابيگي در ادامه بيان داشت: مركز تحول اداري وزارت بهداشت، تدوين و اجرايي كردن اين آيين نامه را به شركت مديريتي واگذار كرده كه طراحان آن سابقه فعاليت در نظام سلامت را نداشته اند.
وي با تاكيد بر اينكه در مخالفت با اين آيين نامه به هيچ وجه جنگ پزشك و پرستار مطرح نيست، اظهار داشت: اگر كسي واقعاً به فكر ارتقاي حقوق مردم در بيمارستان ها و مراكز درماني است بايد به حقوق پرستاران توجه كند؛ اين در حالي است كه بر اساس اين آيين نامه پرستاران هيچ جايگاهي در هيئت مديره بيمارستان ها ندارند.
رئيس سازمان نظام پرستاري كشور تدوين اين آيين نامه را به معناي ناديده گرفتن خدمات پرستاران در نظام سلامت كشور دانست و افزود: در اين چارت، دفتر پرستاري عملاً حذف شده و حتي سرپرستار را نيز رئيس بخش تعيين مي كند.
ميرزابيگي با بيان اينكه در ديگر كشورهاي جهان بيمارستان ها داراي مديران ارشد پرستاري هستند، تاكيد كرد: حتي در كشور عقب افتاده هنگ كنگ نيز مدير پرستاري در بيمارستان ها وجود دارد، در حالي كه در اين طرح هيچ جايگاهي براي حضور مدير پرستاري در نظر گرفته نشده است.
قانون تعرفه گذاري خدمات بهداشتي و درماني بايد سريعتر اجرايي شود
وي اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات سلامت را يكي از مطالبات اصلي پرستاران عنوان كرد و گفت: در روزهاي اول تصويب اين قانون مواردي همچون بازنگري شرح وظايف پرستاري، كنترل شرح وظايف و استانداردسازي آن مطرح شد، در حالي كه اكنون ديگر هيچ بهانه اي براي عدم اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات سلامت وجود ندارد.
رئيس سازمان نظام پرستاري كشور با بيان اينكه روح قانون تعرفه گذاري فرياد در گلو خفته پرستاران استثمارشده است، اظهار داشت: كارانه پرستاران حداقل 100 يا 200 هزار تومان است؛ اين در حالي است كه كارانه يك پزشك 40 ميليون تومان است و اين وضعيت در هيچ كشوري قابل قبول نيست.
ميرزابيگي در ادامه بيان داشت: اعمال چنين تبعيض هايي باعث موضع گيري و دلسردي پرستاران مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه تعرفه گذاري خدمات بهداشتي، هزينه هاي بهداشت و درمان مردم را كاهش مي دهد، گفت: قانون تعرفه گذاري بايد براي تمام گروه هاي دخيل در نظام سلامت اجرا شود.
رئيس سازمان نظام پرستاري كشور اجراي قانون ارتقا و بهره وري خدمات نظام سلامت را از ديگر مطالبات پرستاران عنوان كرد و گفت: كميسيون اجتماعي دولت در حال بررسي اين قانون است كه اميدواريم به تصويب برسد.
ميرزابيگي با اشاره به مشكل كمبود نيروي انساني پرستار در كشور اظهار داشت: اجراي قانون ارتقا و بهره وري خدمات نظام سلامت مستلزم دريافت مجوز استخدام پرستار است.
وي در ادامه با اشاره به وجود بحران آنفلوانزاي نوع A در كشور گفت: گروه هاي پرستاري و بهداشتي اولين گروه هايي هستند كه در اين شرايط بحراني بايد در صحنه حضور داشته باشند.
رئيس سازمان نظام پرستاري كشور با اشاره به بحران زلزله بم در سال 82 در كشور گفت: بعد از اين اتفاق لزوم آموزش به گروه هاي پرستاري براي خدمت در شرايط بحران مطرح شد.
ميرزابيگي از امضاي تفاهم نامه سازمان نظام پرستاري با آموزش و پرورش خبر داد و تصريح كرد: بر اساس اين تفاهم نامه پرستاران آمادگي خود را براي همكاري متقابل جهت برگزاري دوره هاي آموزش پرستار مدرسه، برگزاري برنامه هاي آموزشي و انجام پروژه هاي آموزشي اعلام كردند./انتهاي پيام/