به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن تاکید کردند که برروی خودروهای برقی برای آینده سرمایه گذاری خواهند کرد حتی اگر بخش کوچکی از صنعت جهانی خودرو را تشکیل دهند.
بعضی از خودروهایی که در نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی لاس وگاس به نمایش درآمدند، مدلهای مفهومی یا نمونه اولیه بودند اما جنرال موتورز مدل نهایی شورولت بولت را نمایش داد که هدف آن جذب خریداران علاقمند به خودروهای برقی ارزان قیمتتر نسبت به خودروهای برقی لوکس تسلا است.
با اینهمه شرکت تازه تاسیس کالیفرنیایی فارادی فیوچر با رونمای خودروی مفهومی FFZERO1 که گفته میشود صنعت خودرو را متحول خواهد ساخت و ممکن است به رقیب جدی تسلا تبدیل شود، نمایش را از آن خود کرد. ابرخودروی FFZERO1 با ظاهر مبهبوت کننده و امکانات داخلی باورنکردنی، یک خودروی مسابقه برقی است که سقف آن شیشه ای بوده و پنل آن اطلاعات مسیر رانندگی را نشان میدهد و همزمان اطلاعات بیومتریک راننده را تهیه میکند.
راننده خودرو میتواند از یک کلاه ایمنی استفاده که آب و هوا را به او میرساند و سیستم باتری تعبیه شده در کف خودرو بر اساس نیاز صاحب خودرو میتواند تغییر اندازه داده شود.
این شرکت که درباره حامیان مالی یا مدیریت خود اطلاعات چندانی افشا نکرده است، اعلام کرده یک کارخانه یک میلیارد دلاری در نوادا خواهد ساخت و تا دو سال آینده خودرو تولید میکند.
فولکس واگن از نمایشگاه CES استفاده کرد تا مدل برقی مینی ون Kombi را معرفی کند. این خودروساز آلمانی که گرفتار رسوایی جهانی آلایندگی خودروهای دیزلی خود شده، پیش بینی کرده است این خودرو تا پایان دهه جاری به بازار عرضه شود.
جنرال موتورز در اقدامی که قیمت خودروهای برقی را برای بازار انبوه ارزانتر میکند، مدل نهایی شورولت بولت را نمایش داد و اعلام کرد این خودرو اواخر امسال به تولید میرسد.
بولت با هر بار شارژ قادر به طی 320 کیلومتر مسافت بوده و با تخفیف مالیاتی، کمتر از 30 هزار دلار قیمت خواهد داشت. این خودرو همچنین همانند رقیبانش، امکانات اتصالی مانند هات اسپات وای فای را برای دسترسی به برنامه و خدمات دارد.
ماری باررا، مدیرعامل جنرال موتورز در این نمایشگاه گفت: بولت حقیقتا نخستین مدل برقی است که در عین داشتن قیمت مناسب، قادر به طی مسافت طولانیتری است.
در این بین فورد برنامه اش برای سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری برای طراحی خودروهای برقی در پنج سال آینده را مورد تاکید قرار داد و عرضه 13 مدل برقی یا هیبریدی تا سال 2020 را هدف گذاری کرد.
غرفه فورد در این نمایشگاه با قرار دادن خودروی مسابقه فورد جی تی که عنوان خودروی رسمی 2016 CES را یدک میکشید، هیجان زیادی ایجاد کرده بود با اینهمه این فورد فوژن هیبریدی بود که با حسگرهای بکار رفته در سقفش جمعیت حاضر در نمایشگاه را به سوی خود جلب کرد.
فورد اعلام کرده است شمار خودروهای مورد استفاده برای تست فناوری خودران در جادههای میشیگان، آریزونا و کالیفرنیا را در سال 2016 به 30 دستگاه افزایش خواهد داد.
تویوتا که پرفروشترین خودروساز جهان است، مدل مفهومی اف سی وی پلاس را به نمایشگاه 2016 CES آورد. این خودروی کوچک که شبیه یک موتورسیکلت چهار چرخ قرن 22 است، برق را مستقیما از هیدروژن ذخیره شده در داخل خودرو تولید کرده و از آن به عنوان منبع نیرو برای حرکت استفاده میکند.
این خودروساز ژاپنی در این نمایشگاه اعلام کرد که تلاشهای موسسه تحقیقاتی تویوتا برای طراحی هوش مصنوعی که به خودروها کمک میکند بدون دخالت انسان با یکدیگر ارتباط داشته باشند را افزایش میدهد و یک میلیارد دلار به پروژه ای اختصاص خواهد داد که به اتفاق دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست در سالهای آینده انجام خواهد داد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سایر خودروسازان هم با پیش بینی پیشرفت خودروهای برقی در بازار، قصد دارند در این عرصه سرمایه گذاری کنند.
به نظر میرسد مصرف کنندگان استقبال گرمتری از خودروهای برقی داشته اند به عنوان مثال در نروژ از هر پنج خودرویی که سال گذشته ثبت شد، یک دستگاه برقی بود.
با اینهمه مصرف کنندگان تا حدودی برای استفاده از خودروهای برقی رغبت نشان نمیدهند. ارزان شدن قیمت بنزین اشتیاق برای داشتن خودروهای برقی را کمتر کرده و از سوی دیگر محدودیت مسافتی که این خودروها با هر بار شارژ کامل میتوانند طی کنند و زمان شارژ آنها از عوامل بازدارنده برای گسترش استفاده از این خودروها به حساب میآیند.
شاید شرکتی که دراین زمینه تا حدودی موفق عمل کرده تسلا باشد اما قیمت خودروهای این شرکت برای بازار انبوه بسیار بالا است.
فارادی فیوچر و سایر خودروسازان به مدل جدید مالکیت اشاره کرده اند که دورنمای دسترسی مصرف کنندگان به این خودروها بدون تحمل هزینه سنگین را مطرح کرده است.