زيباكلام: مخالف شعار «استقلال آزادي جمهوري ايراني» هستم
به گزارش خبرنگار سياسي «شبكه خبر دانشجو»، صادق زيبا كلام كه عصر امروز در مناظره با كاظم انبارلويي در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران سخن مي گفت، با اشاره به اينكه در خصوص حوادث انتخابات دو طرز تفكر و دو ديدگاه وجود دارد، اظهار داشت: طرفداران مير حسين موسوي معتقدند كه ما در انتخابات پيروز شديم و به طبع طرفداران احمدي نژاد نيز خود را پيروز ميدان مي دانند؛ اما اين كه آيا نتيجه آرا همان چيزي است كه وزارت كشور اعلام كرده جاي بحث دارد.
وي با بيان اينكه در انتخابات برخي كشورهاي توسعه نيافته مثلاً در افغانستان يك نهادي مستقل و بي طرف وجود دارد كه مردم آن را به رسميت مي شناسند، اظهار داشت: متاسفانه اولين و بزرگترين مشكل انتخابات در ايران از جايي شروع مي شود كه نهادي كه ناظر انتخابات هست، يك نهاد ناظر و بي طرف نيست.
زيبا كلام با بيان اينكه اگر از من به عنوان كسي كه نسبت به مسائل جامعه علاقه مند است، سئوال كنند كه آيا ممكن است احمدي نژاد 24 ميليون راي آورده باشد مي گويم بله ممكن است، ادامه داد: در عين حال اگر كسي به من بگويد آيا ميرحسين موسوي 13 ميليون راي آورده يا خير مي گويم نه، ممكن است بيشتر آورده باشد.
مدرس دانشگاه تهران با بيان اينكه جامعه ما به لحاظ روحي و فكري و به لحاظ توسعه سياسي با يك نقض بنيادين ربرو است، اذعان داشت: متاسفانه آن نهادي كه بايد به عنوان ناظري بي طرف بر انتخابات نظارت داشته باشد، مدت ها است كه سياسي شده است.
وي با اشاره به اينكه از مدت ها قبل كه رد صلاحيت ها در اين نهاد وجود داشت، اين نهاد سياسي شد، گفت: متاسفانه رد صلاحيت ها آنقدر زياد و متنوع بود كه هر وقت خوشبينانه به اين مسئله نگاه كنيم نمي توانيم بگويم شاعبه سياسي وجود ندارد.
زيباكلام با بيان اينكه ظرف 20 سال گذشته آنقدر از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت صورت گرفته كه من شك و ترديد دارم كه بگويم شوراي نگهبان صد در صد بي طرف است، اذعان داشت: اگر نتيجه انتخابات قبل از شوراي نگهبان رسماً اعلام شود بسيار جاي بحث وجود دارد.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به سخنان انبارلويي مبني بر اينكه خود را پيروز انتخابات مي داند و مدعي است كه در 16 آذر هم شما نمي توانيد كاري انجام دهيد، گفت: اين طور نگاه كردن به حكومت يك فاجعه است و اين بدين معنا است كه «همين كه هست مي خواهي بخواه نمي خواهي نخواه.»
وي با اشاره به اينكه بايد به 13 ميليون راي احترام گذاشته شود، گفت: 13 ميليون ارزشش از نصف 24 ميليون بيشتر است اما متاسفانه از 22 خرداد تا به امروز جناح شكست خورده به اندازه نصف جناح رقيب در صدا و سيما نتوانسته خود را نشان دهد.
زيبا كلام با تاكيد بر اينكه اينگونه رفتار كردن با عده اي از هموطنان بسيار هولناك است، خطاب به انبارلويي گفت: شما راست مي گوييد ما در 16 آذر و 22 بهمن هم كاري نمي توانيم بكنيم جز اينكه در خيابان كتك بخوريم.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران
ادامه داد: با فرض اينكه احمدي نژاد 24 ميليون راي آورده باشد آيا با جناح مخالف بايد اينگونه برخورد شود.وي با بيان اينكه كدام نظام مي آيد با دلسوزترين افرادي كه به جز خدمت به نظام و امام كاري ديگري نكردند، اين طور برخورد كند، گفت: شما به پيشينه بهزاد نبوي، محسن ميردامادي و عبدالله رمضان زاده نگاه كنيد آيا واقعاً اينها همه عمر خود را به پاي انقلاب نريخته اند؟!
مدرس دانشگاه تهران با بيان اينكه در تظاهرات 22 خرداد با مردم حركت هاي نامناسبي صورت گرفت، گفت: اين عده چه مي خواستند آيا غير از كه دنبال راي خود بودند چرا شما گره اي را كه مي توان با دست باز كنيد اسرار داريد كه آن را با پنجه و سرنيزه باز كنيد.
زيباكلام ادامه داد: در اين چند ماهه سعي شد كه آشتي ملي در كشور به وجود بيايد؛ اما شما آنچنان سرمست از پيروزي خود بوديد كه به تمامي تلاش هايي كه در جهت آشتي بود، بي توجهي كرديد.
وي در ادامه با اشاره به سخنان انبارلويي مبني بر اينكه شعارهايي كه از سوي ما در روز 13 آبان و روز قدس سر داده شد همسو با آمريكا و مسعود رجبي بود، گفت: مطرح كردن شعار نه غزه و نه لبنان، استقلال آزادي جمهوري ايراني نتيجه برخورد شما با معترضان بود.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران ادامه داد: اين عده در روز اول كه اين شعارها را نمي دادند فقط راي خود را مي خواستند؛ اما شما با آنان طوري برخورد كرديد كه شعار نه غزه و نه لبنان را سر مي دهند.
زيباكلام در ادامه خطاب به انبارلويي گفت: اگر شما معتقديد كه آمريكا 55 ميليون دلار براي دخالت در امور داخلي ايران در خصوص حوادث پس از انتخابات خرج كرده؛ اما يك طرف قضيه مربوط به برخورد شما با معترضان مي شود.
وي در ادامه با اشاره به اينكه احمدي نژاد در انتخابات سال 84، 17 ميليون راي آورد گفت: من در تمام دوران انتخابات تمام حرفم اين بود كه اگر در انتخابات شركت نكنيم احمدي نژاد پيروز ميدان مي شود بنابر اين معتقد بودم كه اگر نتوانيم آراي خاموش را به انتخابات بياوريم قطعاً در اين انتخابات باخته ايم.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در پايان سخنان خود در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه نظر شما در مورد عملكرد رهبري چيست، گفت: اين سوال سختي است.
زيباكلام افزود: من معتقدم كه ما چاره اي نداريم الا اين كه در چارچوب نظام حركت كنيم و اين چارچوب هم يك دغدغه زباني و تاكتيكي نيست و معتقدم كه نظام يعني اصل 110 قانون اساسي و پذيرش اركان و نهادهايي كه قانون آن را تعريف كرده است.
وي ادامه داد: اينكه نظر فردي من در رابطه با عملكرد رهبري چيست بايد در چهارچوب قانون اساسي تعريف شود؛ چرا كه مطابق قانون اساسي برخود لازم مي دانم كه از رهبر نظام تبعيت كنم.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران ادامه داد: مثلاً اگر رهبري حكم كند كه انبارلويي رئيس ارتش باشد من بايد تبعيت كنم در غير اين صورت جامعه دچار آنارشيسم و هرج و مرج مي شود.
زيبا كلام ادامه داد: اگر ايراداتي هست چاره اي نداريم كه همان ايرادات را در چارچوب قانون اساسي حل كنيم.
وي يادآور شد: من مخالف شعار استقلال آزادي جمهوري ايراني هستم و معتقدم اين شعار بايد همان استقلال آزادي و جمهوري اسلامي باشد./انتهاي پيام/