گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، در فصل های گذشته لیگ برتر فوتبال، موضوع "حضور هواداران در استادیوم ها" به مشکل خورده بود و رفته رفته تماشاگران، تماشای مسابقات از تلویزیون را به حضور در ورزشگاه ترجیح می دادند؛ این نقیصه که جذابیت و شور و هیجان را از بازی ها گرفته بود، دلایل زیادی داشت؛ گران شدن قیمت بلیط ها(که به اذعان بسیاری از هوادران دلیل اصلی می باشد)، افت سطح فنی مسابقات، عدم وجود خدمات مناسب رفاهی برای هواداران در ورزشگاه و همچنین نبود ستاره در تیم ها(همانند علی کریمی و فرهاد مجیدی) را می توان از مهمترین علل عدم حضور هواداران در محل برگزاری مسابقات برشمرد.
به عنوان مثال در فصلی که تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر راه یافته بود، به طور میانگین 50 تا 60 هزار هوادار از نزدیک بازی های این تیم را تماشا می کردند و یار دوازدهم این تیم در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز بودند؛ اما در این فصل و فصول گذشته با ارفاق و خوشبینانه 20 تا 30 هزار هوادار این تیم را همراهی می کنند.با این وجود در پایتخت هم سرخابی ها وضعیتی مشابه با تراکتورسازان را داشتند و از عدم حضور هواداران پرشور خود رنج می بردند؛ این مسئله به حدی وخیم شده بود که در شهرآورد تهران هم دیده شد و قسمت هایی از استادیوم آزادی خالی مانده بود؛ صحنه ای که هم در نوع خود می تواند یک رکورد باشد و هم یک منظره شگفت انگیز و غمناک باشد برای هوادارانی که فوتبال دهه 50 و 60 را به خوبی در ذهن خود به یاد می آورند.
تدبیر و امید منفعلانه
مسئولین مربوطه و بانیان امر که وضعیت جوی استادیوم ها را نابسامان تلقی کرده و درها را برای پرکردن استادیوم ها به روی خود بسته دیدند، تدبیری اندیشیدند که بیشتر به درمان موقت شبیه بود تا پیشگیری و به نظر می رسید راه حل کوتاه مدتی باشد تا دوباره با حضور هواداران، خون در رگ های ورزشگاه ها جریان پیدا کند؛ "رایگان کردن تماشای مسابقات" همان دارویی بود که درد فوتبال را به طور موقت التیام بخشید و با گذشت زمان و اپیدمی شدن آن از سوی باشگاه ها، نگرانی هایی را به وجود آورد.در فصل گذشته و به خصوص در فصل جاری رایگان کردن مسابقات بسیار گسترش یافته است؛ به طوری که بعضی از تیم ها تا آخر فصل، تماشای بازی های خود را رایگان اعلام کرده تا از حضور و کمک یار دوازدهم خود بهره مند گردند؛ پرچمدار این حرکت باشگاه پرسپولیس بود که در بازی های آسیایی فصل پیش و مسابقات این فصل، توانست هواداران پرشور خود را به آزادی بکشاند؛ در ادامه، استقلال هم با استفاده از همین حربه، بار دیگر سکوهای استادیوم آزادی را به رنگ آبی درآورد و از حضور تماشاگران پرتعداد خود نهایت بهره را برد.دنباله رو سرخابی های پایتخت، تیم های دیگر لیگ هم به صرافت افتاده و تماشای بازی ها را رایگان اعلام کردند تا آن ها هم از حضور هواداران خود، هر چند کم، بهره مند گردند.
با همه این تفاسیر و حضور دوباره هواداران در استادیوم با حربه "مجانی کردن فوتبال"، رفته رفته نگرانی هایی در این زمینه به وجود آمد؛ کارشناسان و صاحب نظران امر که به قول معروف دچار یک بام و دو هوا شده اند، با تردید در مورد این موضوع اظهار نظر می کنند؛ عده ای این حرکت را مثبت ارزیابی کرده و از آشتی دوباره هواداران با فوتبال اظهار خرسندی می کنند؛ اما عده ای دیگر با دلواپسی از این مسئله یاد می کنند و می گویند که رایگان کردن تماشای مسابقات با اصول حرفه ای در تضاد است و معتقدند این حرکت با توجه به موضوع درآمدزایی باشگاه ها از بلیط فروشی، به مرور زمان آسیب هایی را بر پیکره فوتبال وارد خواهد آورد.
آیا این بار هم میتوان با خنده پاسخگوی AFC بود؟!
خبر رایگان شدن تماشای مسابقات به گوش مسئولین AFC هم رسید و آنها بلافاصله واکنش نشان دادند؛ از قرار، AFC با ارسال نامه اي براي فدراسيون فوتبال ايران ابتدا خواسته در اين مورد توضيح دهند که جريان از چه قرار است و چه مرجعي تصميم گرفته بليت بازي هاي اکثر تيم هاي ليگ برتري رايگان اعلام شود؛ ضمن اينکه در حاشيه اين نامه به مصوبه اي اشاره شده که در آن فدراسيون فوتبال ايران مثل ساير کشورهاي تابعه، شرايطي را براي برگزاري مسابقات پذيرفته که يکي ازاين شرايط لزوم پرداخت بهاي بليت بازي هاي هر تيم است.
در این میان اما واکنش حجت الله بهمنی، مدیر روابط عمومی سازمان لیگ در غیاب مهدی تاج و علی کفاشیان در نوع خود بسیار جالب است؛ وی در اظهاراتی گفت : «همانطور که مي دانيد AFC تحت هيچ شرايطي رايگان اعلام کردن بليت بازي ها را نميپذيرد و اگر چنين اتفاقي در فوتبال ايران رخ دهد با برخورد AFC همراه خواهد بود لذا رسما اعلام ميکنيم تمام اين رايگان اعلام کردن ها که بدون هماهنگي با سازمان ليگ انجام ميشود، منتفي است و چنين اتفاقي در جريان بازي هاي اين تيم ها رخ نخواهد داد.»حال در پاسخ به جناب بهمنی باید گفت که این بازی هایی که به صورت رایگان برگزار شده و بازی هایی که در آینده قرار است رایگان برگزار گردد، دقیقا زیر نظر چه سازمانی انجام می شود؟! آیا سازمان لیگ تا به حال از چنین اتفاق و حضور گسترده تماشاگران بی اطلاع بوده است؟! یا چنین اظهار نظری از سوی جناب بهمنی صرفا جهت سرکار گذاشتن AFC بوده و آیا قرار است همانند اموری که در گذشته به کنفدراسیون فوتبال آسیا رفته، فیصله پیدا کند؟!
اسپانسرها به صف
موفقیتهای اخیر دو تیم پرطرفدار پرسپولیس و استقلال و حضور مداوم و پررنگ هواداران در بازیهای این دو تیم موجب شده است که حامیان تیمهای ورزشی و شرکت های اسپانسری برای کمک به این فضا و حمایت از باشگاههای پرطرفدار و همچنین تبلیغ گسترده برند خود، مجاب به حضور در این عرصه شوند.بر همین اساس، شرکت کرمان موتور که چند سالی است حمایتهای بسیاری خوبی از ورزش دارد و بارها با حمایت از تیم های ورزشی، خود را به عنوان حامی تیم های ورزشی معرفی کرده است، تصمیم تازهای گرفته است؛ کرمان موتور اعلام کرده به عنوان يكي از حاميان باشگاه پر طرفدار استقلال و پرسپوليس تهران حضور پررنگی روی لباس های اين دو تيم پرطرفدار داشته باشند و هواداران دو تیم محبوب پایتخت به زودی شاهد تبلیغات این شركت خودرو سازي و معرفي محصولات خود بر روی پیراهن سرخابی ها خواهند بود.به این ترتیب حال که با حضور پرشور تماشاگران در ورزشگاه ها میدان برای یکه تازی دیگر شرکت های اسپانسری بر روی پیراهن تیم ها و به خصوص سرخابی ها بسیار فراهم است، آن ها می توانند ضمن تبلیغ برند خود، از لحاظ مالی نیز کمک شایانی به باشگاه ها کنند.
در آخر باید گفت می توان به جای رایگان کردن مسابقات که ممکن است تبعاتی را در پی داشته باشد، با برطرف کردن موانع حضور تماشاگران، هم به قانون احترام گذاشت و هم استادیوم ها را مملو از تماشاگر کرد؛ کاهش قیمت بلیط ها به نرخ گذشته، افزایش خدمات برای هواداران نظیر مهیا کردن و نظافت استادیوم و تسهیل رفت و آمد، حرفه ای کردن قرار داد بازیکنان و برخورد با مسببان تبانی، افزایش سطح علمی و فنی داوری و ... را می توان از جمله راهکارهای پرکردن ورزشگاه ها دانست؛ آن هم در شرایطی که دیگر مجبور نشویم از حربه فوتبال مجانی استفاده کنیم.