به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در نشست تخصصی هم اندیشی ملی تدوین سیاستهای اجرایی و اولویتهای پژوهش و فناوری کشور گفت: با جلو رفتن کشور تغییراتی در مسیر علم و فناوری اتفاق افتاده است. ما به نقطهای رسیدهایم که نقشه جامع علمی کشور تدوین شده و بعد از شورای عتف چارچوبی به نام نقشه جامع علمی کشور آمده است.
وی در مورد نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در این نقشه حداقل ۱۳ محور اصلی تدوین شده است که افق ۱۴۰۴ ما هم هستند قاعدتا هر کاری که میخواهیم در دستگاهها انجام دهیم باید حول این ۱۳ محور باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در نقشه جامع علمی کشور ذیل هر کدام از محورهای اصلی راهبرد ملی و اقدام ملی آمده است. بیش از ۲۰۰ اقدام در نقشه جامع علمی کشور وجود دارد توقع این است که همه دست به دست هم دهیم و نقشه جامع علمی کشور را محقق کنیم.
دزفولی ضمن تاکید براینکه طبق فرمایشات رهبری باید برنامهها را منطبق بر نقشه جامع علمی کشور کنیم اظهار داشت: عتف باید بازوی پرتوان نقشه جامع علمی کشور شود آن وقت عتف موفق میشود.
وی ضمن اشاره به اینکه چند گانگی در سیاست کار ما را مختل میکند خاطر نشان کرد: نمیشود چند مرجع در سیاست گذاری موازی عمل کنند و باعث میشود واگرایی غیرسازنده اتفاق بیفتد و آن وقت نمیتوانیم از ظرفیتها استفاده کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت: چفت و بست کار پژوهشی ستاد راهبری و شورای عتف است جزو بهترین بازوهای عملیاتی شدن نقشه راهبری جامع علمی کشور همین کمیسیونهای شورای عتف است. این همگرایی باید اتفاق بیفتد حتما معاونتهای علمی به ما در این مسیر کمک میکنند هر مقدار با هم هم افزایی داشته باشیم توفیقمان بیشتر میشود هیچ اختلافی در مجموعه علمی و فناوری نمیبینیم.
وی ضمن تاکید براینکه هنوز با ربته بندیهای جهانی خیلی فاصله داریم گفت: البته باید گفت که حرکت رو به جلویمان خوب بوده است از هر هشتصد مقاله یک پتنت میدهیم فاصلهمان با کشورهای دیگر خیلی زیاد است باید رفتارهای فرسایشی را کنار بگذاریم. ۱۵ هزار میلیارد تخصیص اعتبار در پژوهش پیش بینی شده است اما تخصیص یافتن آن اهمیت دارد و باید این اعتبار بهینه مصرف شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید براینکه هنوز زیر دو درصد دانشجو در هرم دانشجویی کشور در مقطع دکترا داریم تصریح کرد: ۱۷ درصد هرم دانشجویی دانشجویان فوق لیسانس هستند موتور تحقیق در کشور دانشجویان دکترا هستند چینیها در این بخش سهم خود را به ۲۸ درصد رساندند ۷۸ درصد از متخصصین در کشورهای اروپایی هستند همه باید کنار هم باشیم تا موفق شویم.
وی در ادامه افزود: سهم آمریکا در RND جهانی ۲۸ درصد، چین ۲۰ درصد، اتحادیه اروپا ۱۹ و ژاپن ۱۰ درصد است خیلی باید کار کنیم رویکردهای جهانی علم را دگرگون خواهد کرد تحول علم به گونهای است که شاید ما را پیش بینی نکنیم توجه ما به علوم پایه کم شده است.