به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، مظلومی کارگردان ایرانی که به شبکه جم پیوسته به تازگی با برنا نیوز مصاحبه کرده و پاسخ های عجیب و بعضا مضحکی به پرسش های مطرح شده ارائه داده است که در ادامه مشروح آن را می خوانیم:
مهدی مظلومی فیلمسازی که بیشتر با سریالهای نظیر "بدون شرح" و "کمربندها را ببندیم" در بین عموم مردم شناخته می شود در حال حاضر مشغول ساخت چهارمین فیلم خود به نام "ساحل تا دریا" است.
با این فیلمساز در رابطه باعلت مهاجرت خود به شبکه جم و شرایط درآمدزایی، بحث کشف حجاب بازیگران زن ایرانی و... به گفتگو پرداختیم که پاسخ های وی به برخی سوالات مطرح شده در خصوص ترک دیار هنرمندان می تواند برخی از ابهام هایی که در این خصوص ایجاد شده را برطرف کند.
خیلی از مخاطبان سریال "بدون شرح" یا "کمربندها را ببندیم" به این فکر می کنند که کمدی ساز تقریبا موفقی همچون مهدی مظلومی به چه علت با تلویزیون جمهوری اسلامی ایران قطع همکاری می کند و شبکه جم ترکیه را برای ادامه فعالیت های نمایشی خود انتخاب می کند؟
چند دلیل در این خصوص وجود داشت:
1- نوع یا جنس کارهای من با سلیقه تیم جدید مدیریتی همخوانی نداشت(دلیل اصلی آن کم کاری بنده بود)
2- در مواقعی هم که شرایط برای همکاری پیش می آمد نمیتوانستم کاری که دوست دارم را انجام دهم و مجبور بودم آثاری را به تصویر بکشانم که خیلی با نگرش فیلمسازی من فاصله داشت.
٣- واقعیت حاکی از این است که تلویزیون به دلایل زیادی (از جمله اعمال بیش از حد سلایق شخصی مدیران) مخاطب خودش را از دست داده است.
4- جم شبکهای است که هم از مخاطب انبوه بهره می برد هم ابراز تمایل به استفاده از تجربه و تخصص من داشت و اینکه اجازه داشتم آنچه علاقه داشتم را انجام بدهم.
خب با در نظر گرفتن ٤ دلیل اصلی بالا، تصمیم به شروع همکاری با شبکه جم گرفتم و اما اصلیترین دلیل مهاجرت خودم بیشتر بیانگر این نکته است که جم به عنوان یک شبکه پربیننده ماهوارهای تولید نداشت و مجبور بود آثار تولیدی ترک را دوبله و پخش کند با توجه به فاصله فرهنگی تولیدات شبکه های ترک فکر کردم حالا که جم تصمیم به تولید گرفته، ساخت آثاری توسط من نوعی که با فرهنگ خودمان نزدیک است، می تواند نقش مهمی را در جایگزین شدن آثار نمایشی ترک زبان ایفا کند.
اگر از آنتن جم آثار نزدیک به فرهنگ خودم روی انتن برود، بهتر از آن است که فیلم های با فرهنگ کشور دیگری پخش شود. پس تصمیم به این کار گرفتم ،تا الان هم بعد از پخش متوجه منظور من خواهید شد، آثاری را خواهم ساخت که بتوانم زیر پرچم آن بایستم.تنها بحث حجاب در این آثار مطرح بود که با توجه به خصوصی بودن شبکه جم و اینکه برای ادامه حیات خود اقتصادی به این هنر نگاه می کند باید به گونه ای مقابل دوربین برود که در کشورهای دیگر هم قابل ارائه باشد.
تصور من از ایرانی بودن و مسلمان بودن تنها معطوف به حجاب نمی شود بلکه مضامین و مفاهیم دیگر مهمی هم هست که اکنون امکان عرضه و صدور آن به دیگر کشورها از طریق فیلم هست پس قبول کردم که پوششها به فراخور قصه ها و شخصیتها باشد.
در "پیاده روهای خالی" از نقش جنگ و شهدا در شکل گیری نسل بعد و پیشرفت دیپلماسی در جهان حرف زدم در "مگنولیا" از نقش زن در رفتار انسانی گفتم و اینکه کم ارزشترین دارایی زن موی اوست "در منو تنها نذار" از عواقب ارتباطات بدون فکر و فجایعی که رخ میدهد حرف زدم و اکنون در فیلم آخر خود "ساحل تا دریا" از نقش ما انسانها در بحرانها و نتیجه آن که نابودی کودکان است، صحبت می کنم.
"جم" برخلاف فضاسازی هایی که درباره آن صورت گرفته است دنبال اشائه فرهنگ ایرانی در کشورمان است البته اگر همه فرهنگ را فقط در حجاب خلاصه نکنیم. بزودی نمایش پخش این فیلمها آغازخواهد شد و مردم خودشان قضاوت خواهد کرد.
زمان همیشه عریان کننده واقعیت بوده است،امثال من با صبوری وظیفه خودشان را انجام می دهند. حتی اگر اشکالاتی هم مشاهده شود، فضا برای جبران وجود دارد چرا که فیلمساز بر اساس توانایی های فکری و هنری خودش جایگاه پیدا میکند.
آیا باید با به وجود آمدن اختلافنظرها یا تنگنظری ها در رابطه با نحوه مدیریت صداوسیما سریعا میدان را خالی کنیم یا کشور و شبکه ای را برای ادامه فعالیت خودیا ساخت آثار نمایشی خود انتخاب کنیم که اساتید و نخبگان فرهنگی در داخل ایران معقتد هستند تماشا برنامههای آن به صلاح فرهنگ ایرانی نیست؟
این صلاح بر چه استدلالی است؟ آیا برنامه های در حال پخش صداوسیما بر اساس سبک زندگی اسلامی است؟ آیا برنامه دورهمی که بر پایه تحقیر آدمها بنا شده بر اساس سبک زندگی اسلامی است؟در عصر امروز مرز وجود ندارد مرز تفکرات ماست من در هر نقطه از جهان که امکان ساخت را ببینم باید فیلم بسازم.
هرجایی که مفید واقع شوم، فعالیت خواهم کرد.
خیلی از منتقدان بر این باور هستند که شبکه جم جولانگاه افرادی است که از جامعه تلویزیون و سینمایی جمهوری اسلامی ایران طرد یا پس زده شده اند؟ خودتان چقدر این نظریه را قبول دارید؟
عرض کردم زمان عریان کننده واقعیتها است، بزودی با اسم های دیگری هم برخورد خواهید کرد که سیستم نتوانسته از آنها درست استفاده کند.
دستمزدها در این شبکه اصلا عجیب غریب نیست در جم شما میتوانید حرفهای که دوست دارید را در چارچوب محتوای مثبت انجام دهید به جرات اعلام می کنم که جم از هیچ کجا حمایت مالی نمی شود و تنها بر اساس خلاقیت مدیرش از طریق درامدهای خودش اداره می شود.
شخص مدیر شبکه با من مذاکره کرد و بعد از گفتگو به سرعت این سفر اتفاق افتاد، خیلی سریع فیلمنامه که در ایران به تحریر درآورده بودم، امکان ساخت پیدا کرد صحبت هایی که در خصوص وجود دلال ها می شود جنبه خاله بازی دارد.
یعنی تمام بازیگرانی که شبکه جم را برای ادامه فعالیت خود انتخاب کردند، مستقیما با شخص اول شبکه جم صحبت کردند؟
بله همه آنها با مدیر شبکه صحبت کردند چرا که درب اتاق مدیر همواره باز است و امکان گفتگو با رئیس این شبکه همیشه وجود دارد.
یعنی باور کنیم؟
شک نکنید که دلالی در این خصوص وجود ندارد، اصلا نرخ دستمزدها در حدی نیست که فضا برای دلالی مهیا شود مدیر شبکه به همه حقوق ماهیانه میدهد که باند بازی رخ ندهد.
به نظر میرسد حربه برداشتن پوشش اسلامی بازیگران زن ایرانی در آثاری که خود شما کارگردانی آن را برعهده دارید برای جذب مخاطب است و صرفا اگر محتوا غنی هم نباشد با توجه به وجود چنین ویژگی مخاطب به پای تماشا آثار می نشیند؟
کشف حجاب به قصد پیدا کردن بیننده نیست چون جم بیننده خودش را دارد، کشف حجاب به فراخور زندگی واقعی در جغرافیای مشخص است.
"سه بیگانه در سرزمینناشناخته" به کارگردانی شما ساخته شده است علیرغم اینکه پروانه نمایش این اثر سینمایی صادر شده ولی به نظر میرسد با توجه به مهاجرتتان از اکران عمومی این فیلم جلوگیری شود؟
من خیلی خبر موثقی در این خصوص ندارم اما اگر این اتفاق رخ بدهد چه مشکلی حل خواهد شد جز اینکه حق یک تهیه کننده ضایع شود و اعتماد او هم از سینما سلب شود، سرمایهاش جذب جای دیگری شود؟!
حرف پایانی؟
ما ایرانی هستیم و به دور از تعصبات هر جا بتوانیم در راستای فرهنگ انسانی حرکت میکنیم باید مسولیت پذیر شویم و ای کاش یاد بگیریم زود قضاوت نکنیم.
توضیح خبرگزاری برنا: آقای مظلومی به هرحال باید حضورش در شبکه جم را به شکلی توجیه کند ولی کافیست به لطمات جبران ناپذیری که این شبکه ماهواره ای به فرهنگ ایرانی وارد کرده را بررسی کنیم تا مشخص شود این کانال تلویزیونی دنبال هرچه باشد حداقل دغدغه فرهنگ ما را ندارد. در مورد بحث بودجه این کانال هم با عرض پوزش از آقای مظلومی، ما قانع نشدیم، چگونه می شود یک کانال تلویزیونی با کمترین میزان آگهی و درآمد های متعارف کانال های تلویزیونی بتواند تا این اندازه خاصه خرجی کند؟ البته حضور بازیگران درجه سه دلیلی بر مهاجرت احتمالی سایرین نمی شود اما با آقای مظلومی موافقیم که متاسفانه صدا وسیما نتوانسته از داشته ها استفاده کند و امروز اگر اقبالی نسبت به کانال های مخرب ماهواره ای وجود دارد به این دلیل است که صدا و سیما نتوانسته مخاطب را راضی کند.
لازم به ذکر است این گفتگو از طریق شبکه اجتماعی تلگرام و با شرایط خاص چنین فضایی صورت گرفته و امکان مباحثه جدی و به چالش کشیدن مصاحبه شونده خیلی وجود نداشته ولی این دلیل نمی شود که اغراق آقای مظلومی در این گفتگو را منطقی بدانیم و آن را بپذیریم.