به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از اتاق اصناف، محمد طحانپور اظهار داشت: روزانه 70 تا 80 تماس با اتحادیه لوازم خانگی برقرار میشود که نشاندهنده سردرگمی مردم برای خرید با این کارتها است.
وی، روش نادرست اجرای یک طرح مناسب را دلیلی برای زیر سؤال رفتن تلاشهای وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: انعکاس تلفنهای دریافتکنندگان این کارتها و فروش نداشتن تولیدکنندگان معرفی شده نشاندهنده وجود اشکال در اجرای این طرح است.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه این کارتها برای 3 گروه 350 هزار نفری و با مبلغ 4 تا 6 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: فقط یک برند موفق به فروش بخشی از کالاهای خود شده که دارای مراکز عرضه متعدد است و حدود 50 کارخانه تولید لوازم خانگی داخلی دیگر مراکز لازم برای عرضه ندارد.
وی با اشاره به مهلت 3 ماهه مردم برای استفاده از این کارتها، گفت: 4 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار تعیین شده این طرح فقط متعلق به لوازم خانگی نیست و مردم میتوانند فرش ماشینی تولید داخلی، چینی، بلور و مبلمان هم خریداری کنند.
طحانپور افزود: ارائه وام ارزان از سوی دولت به مردم با هدف بهرهمندی مصرفکنندگان از وام کم بهره و به حرکت درآمدن چرخ تولیدی بوده، در حالی که این اتفاق تاکنون عملیاتی نشده است.
وی ادامه این روند را سبب ایجاد بازتاب منفی برای مردم و تولید دانست و ادامه داد: براساس پیشبینیهای دولت بیشترین خرید باید در شهرستانها انجام شود، در حالی که در همه جا امکان دسترسی به اینترنت و آمادگی از مراکز فروش تعیین شده در این طرح وجود ندارد.
طرح خرید کالا با کارت اعتباری پارسال از سوی دولت روحانی مطرح شد ولی علیرغم سر و صدای زیاد اجرا نشد و مدام به تعویق افتاد. هماکنون نیز این طرح وضعیت مبهمی دارد.