به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو؛ شاید بتوان گفت نمایشگاه حال حاضر این امکان را به مخاطب نمی دهدکه بتواند به راحتی و کاملا آگاهانه کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند و با توجه به انتشار قریب به 20 هزار جلد کتاب چاپ اول دچار سردرگمی می شود.
منطق وجودی سالن یاس ارائه مدلی مناسب برای نمایشگاه کتاب مطلوب است که مخاطبان بتوانند انتخابی آگاهانه در خرید کتاب داشته باشند. با توجه به همین منطق است که سالن یاس در چند دوره گذشته و این دوره در نمایشگاه کتاب تهران برپا شده است و کتابهای چاپ اول سال 94 و 95 را در این سالن معرفی می شود.
به همین ترتیب کتابها به صورت موضوعی دسته بندی شده است تا مخاطبان بتوانند کتابهای مورد علاقه شان را می بینند و کارشناس مرتبط هم که کنار قفسههای کتاب حضور دارد، به آنها مشاوره مناسب می دهد. . حضور این کارشناسان هم از جهت ارائه مشاوره برای خرید کتاب به مخاطبین و هم از جهت ایجاد فضای گفتمانی و فرهیختگی در هر یک از حوزههای علوم انسانی، اهمیت ویژهای پیدا میکند به این ترتیب، شما می توانید کتاب مورد نظرتان را در سالن یاس انتخاب کرده و سپس برای خریدش اقدام کنید.
انتخاب آگاهانه و مطالعه هدفمند شعاری است که مسئولان سالن یاس به آن باور دارند. در راستای عمل به این شعار هم یک سری ابزار یاری دهنده به مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است. در این زمینه می توان به اینفوگرافی ها، پوسترها و یا بستههای پیشنهادی مطالعه اشاره کرد.
سالن یاس، امسال دو طبقه دارد که در طبقه اول، معرفی کتاب و راهنمایی مخاطبان صورت می گیرد. اما در طبقه دوم، دو بخش دارد. بخش اول به فعالیت گروههای ترویجی اختصاص دارد که نیروهای خودجوش از موسسات و نهادهای خصوصی هستند و محصولاتشان را نمایش می دهند. بخش دوم هم مربوط به برگزاری نشست های تخصصی است.
سالن یاس «کارنامۀ عینیِ نشر 94» در حوزه های مختلف علوم انسانی استفلسفه، تاریخ، روانشناسی، کودک و نوجوان، دین، علوم اجتماعی، ادبیات داستانی و شعر. یک نسخه از تمام کتابهایی که در این موضوعات، در سال 94 برای اولین بار به چاپ رسیدهاند، در سالن یاس به نمایش گذاشته شده است تا مخاطبان در یک نگاه، کارنامۀ نشر یکسال گذشته را مقابل دیدگان خود داشته باشند. گذشته از تمام برکات تحلیلیای که این اتفاق میتواند داشته باشد، به اهل فرهنگِ و علاقه مندان کمک میکند تا کتاب های تازهمنتشرشدۀ حوزۀ تخصصی خودشان را در یک نگاه بشناسند و برای خرید کتابهای جدید، با نگاهی باز تصمیم بگیرند.
در کنار این ها بیش از 150 بستۀ پیشنهادی و سیر مطالعاتی در حوزههای مختلفی در سالن یاس آماده ارائه به مخاطبینی است که میخواهند در یک موضوع خاص کتاب بخرند، اما نمیدانند چه کتابی بخرند و لذا نیازمند راهنمایی هستند. هریک از این بستههای پیشنهادی کتاب، توسط کارگروهی از متخصصان همان حوزه تهیه شده و تلاش شدهاست تا بهترین کتابهای موجود در هر موضوع معرفی شود تا مخاطب با نگاه بازتری بتواند کتاب مورد علاقه و نیازش را انتخاب کند.
سالن یاس در قسمت انتهایی سالن سوم از سالنهای سهقلوی شیشهای، جنب ناشران دانشگاهی واقع شده است.
منبع: تسنیم