به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو سید علی حسینی روز پنجشنبه در نهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری با شعار« تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی» در بیرجند افزود: در حال حاضر دو هزار و ۲۴۹ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی در کشور فعالیت دارد.
وی ادامه داد: بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن نسبت ۳۲ مرکز آموزش عالی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت از آمار بالایی برخوردار است.
وی هیات علمی دانشگاهها را مهمترین عامل برای توسعه آموزش عالی دانست و گفت: اعضای هیات علمی بار عمده تربیت دانشجو، تولید علم و ثروت دانش بنیان را بر عهده دارند.
وی بیان کرد: با مطالعه بر روی دانشگاههای تراز اول جهان در می یابیم که نسبت دانشجو به هیات علمی در آنها با دیگر دانشگاهها بسیار متفاوت است.
حسینی به کاهش ۳۰ درصدی جذب هیات علمی در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: از سال ۸۸ تا سال گذشته تعداد شش هزار و ۴۰۶ نفر عضو هیات علمی بر اساس فراخوان به تفکیک مقطع جذب شدند.
وی افزود: اگر بخواهیم اعضای هیات علمی از دانشگاههای نسل یک و دو به دانشگاه های نسل سه و چهار ارتقا یابند باید فرآیند جذب را تسهیل کنیم.
وی با بیان اینکه توسعه سرمایه های انسانی مهمترین عامل توسعه جامعه محسوب می شود، گفت: در سال ۲۰۱۰ میلادی جمهوری اسلامی ایران با کسب رتبه ۷۰ در توسعه انسانی در زمره کشورهای با درجه بالای توسعه یافتگی انسانی طبقه بندی شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ ایران با ۱۰ رتبه ارتقا در شاخص توسعه انسانی رکورد دار توسعه در سطح جهان محسوب می شد.
وی در ادامه مصداق عینی اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش بنیان خواند و گفت: چالش پیش روی کشورها حرکت از جوامع سنتی و منابع طبیعی به سوی ارزش افزوده دانش است.
حسینی اظهار کرد: عرصه پیشرفت کشورها، ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان و جامعه دانش بنیان است.
** توسعه تحصیلات تکمیلی، سیاستی برای توسعه
وی یادآور شد: مرور تجربه های اخیر در برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و تایوان همه موید این موضوع هستند که هیچ کشوری مراحل توسعه یافتگی خود را بدون سرمایه گذاری پایدار بر روی علم و فناوری و گسترش آموزش عالی طی نکرده است.
وی یکی از گرایش های توسعه را تحصیلات تکمیلی دانست و افزود: آمار و اطلاعات سه دهه گذشته در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان از آن دارد که توسعه بدون اثر گذاری اعضای هیات علمی میسر نمی شود.
وی برای ارتقای بدنه هیات علمی به چند پیشنهاد اشاره کرد که از جمله آن می توان به توانمندسازی گروه های آموزشی از مجرای تامین زیرساخت های لازم به منظور ارتقای کیفیت هیات علمی نام برد.
وی شناسایی مجاری نوین ورود به تحصیلات تکمیلی با تاکید بر توانمندی های دانشی و پژوهشی داوطلبان، تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی و انگیزشی هیات علمی، تسهیل فرآیند جذب هیات علمی و سبک سازی روند دیوان سالاری( بوروکراتیک) را از دیگر پیشنهادات برشمرد.