به گرارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه نشست تخصصی تبیین پیوست الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم با حضور حجتالاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی شب گذشته(سه شنبه) به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار گردید.
حجتالاسلام علی کشوری مباحث خود در این نشست را در سه قسمت ارائه نمودند:
قسمت اول مباحث ایشان به معرفی اجمالی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی اختصاص داشت. در این قسمت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با "نظریه پردازش موضوعات جهت ساز "یکسان دانسته شد و در ادامه به برخی از نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی مانند:نظریه بنگاه های وقف محور، نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر نهادهای متکفل تربیت، نظریه پیش گیری بنیادین اسلامی از جرم، نظریه تقنین هدایت بنیان اشاره گردید.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در قسمت دوم گزارش خود به تبیین محورهای پنج گانه پیوست الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم پرداختند و هر ساختار را در قالب یک سؤال و جواب بررسی کردند.
وی این پیوست را - که بر اساس مفاهیم اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی نوشته شده است- نقطه آغازی برای درمان بیماری مهلک توسعه گرائی در نظام برنامه ریزی کشور و همچنین پایانی بر ادعاهای موهوم جریان توسعه گرا مبنی بر ناکارآمدی مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی دانستند.
ساختار اول مباحث حجت الاسلام کشوری در این بخش به سؤال آسیب شناسی نظام برنامه ریزی کشور اختصاص داشت و در پاسخ به این سؤال دو گزاره اشکالات شکلی برنامه های توسعه علت عدم اجرای برنامه های توسعه هستند(احتمال مطرح شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی) و عدم تناسب برنامه های توسعه با بوم فرهنگی ایران مانع اجرای این برنامه ها می باشد( احتمال مطرح شده توسط شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی)؛ مورد بررسی اجمالی قرار گرفت.
ساختار دوم مباحث به سؤال انتظار انقلاب اسلامی از حوزه برنامه ریزی کشور چیست؟ اشاره داشت. و در پاسخ به این سؤال دو عبارت بسط دولت سازی اسلامی وظیفه نظام برنامه ریزی کشور است و نظام برنامه ریزی باید بتواند نظامات اجتماعی منجر به هدایت را ترسیم کند؛ مطرح گردید.
ساختار سوم مباحث به سؤال چگونه دولت سازی اسلامی را بسط دهیم؟ اختصاص داشت؛ که حجت الاسلام کشوری نقطه آغاز دولت سازی را شناسایی و رفع عدم توازن های فرهنگی معرفی کردند.
ساختار چهارم مباحث به سؤال چگونگی کشف و رفع عدم توازن های فرهنگی اختصاص داشت؛ که در این بخش به کارکرد نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی در کشف و رفع عدم توازن های فرهنگی اشاره گردید.
همچنین ساختار پنجم مباحث به معرفی برخی عدم توازن های فرهنگی اختصاص داشت؛ که در این زمینه به برابر بودن قوانین اشتغال مردان و زنان در ایران و عدم توجه به آموزش های خانواده در نظام آموزش و پرورش اشاره گردید.
مسئول کارگروه پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در آخرین قسمت از مباحث خود به قانونی شدن انواع چهارگانه نفوذ در برنامه ششم اشاره کرد و در تبیین این مساله گفت: برنامه ششم توسعه نفوذ را قانونی میکند.
کشوری در ادامه افزود: نفوذ انواع دارد: 1. نفوذ فکری و فرهنگی مانند برجام 2.نفوذ سیاسی مانند واگذاری اختیارات حکومتی به نهادهای مدنی 3. نفوذ اقتصادی مانند قراردهای نفتی و 4. نفوذ امنیتی که مهمترین مساله آن مساله تراریخته هایی است که سلامت مردم را تهدید میکند و متاسفانه در برنامه ششم توسعه قانونی میشود.
وی با طرح این سؤال که ترا ریخته ها آیا اساسا غذا محسوب می,شوند یا سلاح کشتار جمعی؟ به نامه چند سال قبل محمد جواد ظریف در معرفی محصولات تراریخته به عنوان سلاح کشتار جمعی اشاره کردند.
مسئول کارگروه پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در قسمت مصداق نفوذ علمی-فرهنگی در برنامه ششم توسعه ادامه داد: ما در برنامهی ششم بندی داریم مبنی بر اینکه دانشگاههای معتبرِ بینالمللی در طول سالهای اجرای برنامهی ششم، در کشور شعبه بزنند. این بند دو حیث دارد: یک حیثِ امنیتی؛ یعنی مصداق نفوذ امنیتی محسوب میشود و یک حیث فرهنگی و علمی؛ وقتی ما مشاهده میکنیم که در اثناء مذاکرات هستهای دانشمندان هستهای ما را شناسایی و بعد به شهادت رساندهاند، چرا دشمن نباید از دانشگاهی که مدیریت آن در دست خودش است برای شناسایی نخبگان استفاده نکند؟ از سابقهی دشمن میتوان این را استنباط کرد که احتمالاً بعد از یک دورهای که این دانشگاهها در ایران تأسیس شدند، جریانهای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و سایر دوستانی که در کشور در حوزههای مختلف فعال هستند شناسایی و در لیست ترور قرار گیرند.
وی مساله قراردادهای نفتی را مصداق نفوذ اقتصادی در برنامه ششم دانسته و آن را بسیار خطرناک دانست.
حجت الاسلام کشوری در پایان سخنان خود و درباره برنامه ششم کشور و تئوریزه شدن مساله نفوذ در آن گفت: در یک جمله باید بگویم: برنامه ششم کشور، نفوذ را قانونی میکند و این امر، بسیار مهم است. خصوصاً بخشی که راجع به نفوذ سیاسی عرض کردم. در مورد دانشگاه نیز این مسأله مطرح شده که میخواهند دانشگاهها را به بخش خصوصی و بنیادهای خیریه واگذار کنند. از زمان آغاز این دولت دوستان به صورت چراغ خاموش تلاش کردند تا اختیاراتِ حکومت اسلامی را به نهادهای مدنی واگذار کنند و این، معنای نفوذ سیاسی است.